thuisnetwerk tussen windows 2000 NT en windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilix

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2006
Berichten
9
Hallo,

Hoe maak je een thuis-netwerk tussen 2 computers.
Ik heb een PC met Windows XP Professional.
En ik heb een PC met Windows 2000 NT technologie.
Allebei maken ze verbinding met een ADSL verbinding van 10/100 en die NIET draadlos is.

Ik heb het geprobeerd via 'Een thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk instellen' maar dan komt er bij Windows 2000 te staan: 'De netwerkconfiguratie ondersteund de volgende systemen: 95, 98, ME, XP' en dus geen 2000 of NT.
Je moest dan in de help van 2000 sytemen kijken maar daar kom ik helemaal geen wijs uit.


Weet er iemand wat ik moet doen want je kunt wel een netwerk tussen windows xp en 2000 aanleggen maar ik weet niet hoe.

Ik heb op XP een floppy gemaakt die ik dan in windows 2000 moest openen en dan kreeg ik de volgende foutmelding:
'De netwerkconfiguratie ondersteund de volgende systemen: 95, 98, ME, XP' en dus geen 2000 of NT'


Groetjes van, Joey
 
Laatst bewerkt:
Windows 2000 of XP, maakt zoveel niet uit.

Als je geen switch of router moet je wel opletten dat je een cross kabel hebt.
Dit kan je zien, de uiteinden mogen niet hetzelfde zijn.

En dan verder de ip-adressen handmatig instellen.
 
Ik heb wel op allebei de pc's internet maar dat had ik al maar ik weet niet hoe ik ze met elkaar moet verbinden om met een printer te printen.

Mijn printer kan niet in de router worden gestoken. (printer = USB)
 
heb je dezelfde werkgroep.
als je dit niet hebt kunnen ze niet communiceren met elkaar
 
Hallo,

Kan er misschien ook iemand uitgebreid uitleggen hoe hoet moet.


gr. Joey
 
even de uitleg.
ik neem aan dat je dus geen werkgroep hebt ingesteld.

wat je moet doen is het volgende. (ik neem ook aan dat je pc op windows xp draait)
1. je gaat naar netwerklocaties
2. je klikt op een thuisnetwerk instellen
3. je volgt de wizard. dit doe je op alle pc's

vragen, stel ze!

groetjes,
pim1991
 
ja maar als ik dat gedaan hebt komt er bij de pc van windows 2000NT te staan dat de wizard die niet ondersteund (dus xp ondersteund geen 2000).

Moet ik misschien nog extra programma's of zo installeeren??

gr. joey
 
ik gebruik 200NT niet maar ik dacht dat je het daar handmatig kan doen.
je klikt met de rechtermuisknop op netwerklocaties en gaat naar opties.
nu zie je daar je netwerkkaart staan => rechtermuisknop eigenschappen.
dan ga je naar internet-protocol => daar ga je naar gateway instellen (1 van die knopjes).
daar zet je dus je ip-nummer in van je dhcp server of router.
als je dit niet hebt dan moet je alles handmatig instellen.
 
Hallo,

ik heb er gewoon op allebei XP opgezet.
ik heb wel een netwerk maar ik heb op een pc de printer aangesloten en kan met allebei de pc's printen als ze allebei aanstaan.
als de pc waar de printer op aangesloten is uitstaat kan ik niet printen maar komt er te staan "zet de printer online" maar ik weet nie hoe dat moet.

gr. joey
 
Hallo,

ik heb er gewoon op allebei XP opgezet.
ik heb wel een netwerk maar ik heb op een pc de printer aangesloten en kan met allebei de pc's printen als ze allebei aanstaan.
als de pc waar de printer op aangesloten is uitstaat kan ik niet printen maar komt er te staan "zet de printer online" maar ik weet nie hoe dat moet.

gr. joey
Wat je moet doen is het volgende: Open de (wachtrij van) de printer die je hebt geïnstalleerd voor gezamenlijk gebruik op de pc waar de printer NIET fysiek op aangesloten is, dus de pc waar je die melding zoals boven aangegeven krijgt.
Daar dan: Printer -> "Printer offline gebruiken" selecteren.

Zodra de netwerkprinter weer aanstaat (samen met de pc waar die aanhangt) weer hetzelfde doen, om dat Printer offline gebruiken weer uit te zetten (dus weer online te werken). De reeds opgeslagen printopdrachten (dus in de tijd van Offline werken) worden dan automatisch naar de netwerkprinter gestuurd om te worden afgeprint.

Kort gesteld: Zet "Printer offline gebruiken" aan als de netwerkprinter offline gaat. Zet dat "Printer offline gebruiken" weer uit als die netwerkprinter weer beschikbaar is.

Tijs.
 
tja

bij mij thuis het volgende

ik heb een router die ik op het adsl modem /router heb verbonden.
router heeft ip 192.168.1.10
adsl modem/router heeft 192.168.1.11

3 pc op deze routers aangesloten + netwerkschijf + printserver.

alle pc een eigen ip adres gegeven bv 192.168.1.12 voor pc 1
192.168.1.13 voor pc 2
192.168.1.14 voor pc 3

de printserver ook een eigen ip adres geven en de netwerkschijf ook

zorg dat de eerste 3 getallen van je ip adres het zelfde zijn alleen de laatste moet anders.

de pc moeten allemaal in de zelfde werkgroep zitten (dit regel je in windows)
en dan een eigen naam hebben.

dit is ongeveer mijn oplossing heb je vragen stuur dan maar gerust een prive bericht.

het voordeel van een print server is trouwens dat je van alle pc's in het netwerk kunt printen zonder dat je een pc aan moet hebben speciaal voor de printer.
 
Cor,

Graag een eigen vraag aanmaken en niet inbreken in andermans topic
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan