Nikon D70S of 200?

Status
Niet open voor verdere reacties.

blacksheep

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Berichten
1.533
Wie heeft ervaring met genoemde spiegelreflexcamera's? Ik ben aan een nieuwe camera toe, omdat er steeds betere op de markt komen. Ik wil mijn Fujifilm 602Pro dan als reserve houden. Nu heb ik altijd wel een analoge Nikon gebruikt, maar ik ken de digitale nog niet. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Met beide heb ik ervaring. Ben de gelukkige eigenaar van beide body's: De technische details vind je hier en hier (D70)

D70s: relatief goedkoop voor de amateur die snel goed resultaat wil. Fijne camera om in je handen te hebben met veel voorzieningen die ie geleend heeft van z'n grotere broers.
D200: Wordt veelal gezien als een goedkope D2X. Een lekker werkpaard voor de semi-prof die bereid is te investeren in tijd en geld om het beste resultaat uit z'n materiaal te krijgen.

De D200 is een geavanceerd stukje gereedschap waar je echt even mee moet oefenen. De camera zou geen scherpe plaatjes leveren maar men is er allang achter dat dat te maken heeft met de kunde van degene die de knop indrukt. De camera ligt als een blok in je handen en is z'n geld meer dan waard. De camera duld geen fouten van zijn gebruiker en eist kwaliteitsglas op de vatting. Houdt dus rekening met grote uitgaven voor 3 of 4 kwaliteitsobjectieven.

De D70s is een fijne camera voor de amateur waar direct vanuit de camera heerlijke plaatjes komen. De camera is veel vergeeflijker dan zijn profie-broers tenzij alle wetten voor fotografie worden overtreden natuurlijk.
 
Dank je Sidi voor je uitgebreide antwoord. Ondertussen ben ik voor de 200 gegaan. Ik heb een kennis die ook met dat ding werkt en die was laaiend enthousiast. Je betaalt veel, maar je krijgt ook veel terug. Ik denk dat ik met deze camera (als ik de ins and outs eenmaal helemaal door heb) heel veel prachtige foto's kan maken. Je moet er inderdaad even op studeren, maar ik heb al enkele jaren digitale fotografie achter de rug en analoog al heel veel jaren. :D
 
blacksheep zei:
Dank je Sidi voor je uitgebreide antwoord. Ondertussen ben ik voor de 200 gegaan. Ik heb een kennis die ook met dat ding werkt en die was laaiend enthousiast. Je betaalt veel, maar je krijgt ook veel terug. Ik denk dat ik met deze camera (als ik de ins and outs eenmaal helemaal door heb) heel veel prachtige foto's kan maken. Je moet er inderdaad even op studeren, maar ik heb al enkele jaren digitale fotografie achter de rug en analoog al heel veel jaren. :D

Heb je al mooie foto's geschoten? Ben zeer benieuwd :)
 
Ik heb al foto's geschoten, maar die krijg je nog niet te zien. Ik ben nog niet tevreden over de kwaliteit en je weet het; alleen het allerbeste laat ik zien :D
 
Uitstekende keuze :thumb: En welke objectieven ga je erbij nemen? Alle ins and outs kun je overigens uitgebreid lezen in Thom Hogan's handleiding. Een musthave voor elke Nikonian. http://www.bythom.com.
 
De D70-300 heb ik er bij gekocht en de 1:3,3-5,6/18-70 mm. 2,0". Dus voorlopig kan ik vooruit
Omdat ik veel natuurfoto's maak, denk ik dat ik nog een groter objectief nodig heb. Vooral wanneer je richting wilde dieren gaat.
 
Voorlopig heb je bereik genoeg, denk ik. Je zou nog wat tussenringen kunnen aanschaffen voor macro's en een teleconverter voor nog meer mm's. Er zijn ook zoveel mooie objectieven te krijgen. Schiet je trouwens jpeg of NEF?
 
Op het ogenblik alleen nog maar Jpeg
Ik ben een studiemens
als ik ergens goed van op de hoogte ben, dan begin ik te experimenteren

Voor die tijd gebruik ik de kennis die ik heb.
 
Gelijk heb je. Studeer dan maar 's op NEF. Je gaat daar veel plezier mee hebben.
 
Sidi zei:
Voorlopig heb je bereik genoeg, denk ik. Je zou nog wat tussenringen kunnen aanschaffen voor macro's en een teleconverter voor nog meer mm's. Er zijn ook zoveel mooie objectieven te krijgen. Schiet je trouwens jpeg of NEF?


Dank je Sidi. Omdat ik heel veel aan macrofotografie doe, ben ik wel geïnteresseerd in de tussenringen. Welke adviseer je me dan?
 
Ik heb goede ervaringen met Soligor ringen. Kijk hier maar eens. Je koopt ze in een setje van 3, n.l.: 12, 20 en 36 mm. Je moet dan uiteraard wel je diafragma stevig dichtdraaien om enige scherptediepte te krijgen.
Ik had ze voorheen op een Canon 300D maar die heb ik niet meer dus de ringen ook niet maar ik ga ze binnenkort zeker weer aanschaffen voor m'n Nikon. Het is in elk geval een stuk goedkoper dan een "echte" macrolens.
 
tussenringen?

Voorlopig heb je bereik genoeg, denk ik. Je zou nog wat tussenringen kunnen aanschaffen voor macro's en een teleconverter voor nog meer mm's. Er zijn ook zoveel mooie objectieven te krijgen. Schiet je trouwens jpeg of NEF?

Lijkt me niet zo'n goed idee om tussenringen te gebruiken bij een zoomlens. Een goede macrolens kun je vaak als "tweedehands" kopen bij bijvoorbeeld kamera express of foto konijnenberg :thumb: , en ook bij veel andere fotozaken. Zelf heb ik een sigma 2,8 90mm macro gekocht als "tweedehandsje", en dat werkt een stuk pretiger als tussenringen. :D

Die opmerking over teleconverters klopt niet, de D70-300 heeft een lichtsterkte van f5,6 op 300mm, zet je daar een converter tussen, wordt het maximaal f8, en dan doet je autofocus moeilijk, geen optie :mad: . Een driehonderd op de D200 geeft een effect als 450 op een "F" nikon, en is dus best heftig:love: , nog langer eist een statief, en geen kleintje:confused: , of je moet een objectief 2,8 400 of iets dergelijks kunnen (en willen) betalen (±8500 eurotjes maar :cool: )( en dan heb je evengoed een zwaar en degelijk statief nodig, effectief 600mm!)
Je verhaal over opslaan als NEF snijdt wel hout, alleen heb ik begrepen dat je dan wel nikon capture moet aanschaffen, maar dat weet ik niet zeker.
 
Macrolens

Ondertussen ben ik voor de navolgende lens gegaan:

Nikkor AF-D 60mm F 2.8 MICRO 62S 62mm Een uitstekende keuze, waar ik heel blij mee ben. Ik ben naar foto Konijnenberg gegaan en daar gaf men me het advies om voor de originele lens te gaan. Niet vanwege het geld, maar vanwege de kwaliteit. De demonstratie heeft me overtuigd.
 
Lijkt me niet zo'n goed idee om tussenringen te gebruiken bij een zoomlens.
Gebruik ik ook op een zoom. Werkt prima. Uiteraard is een echte macrolens fijner om mee te werken, daar heb je gelijk in, maar een tas vol objectieven kost ook een tas vol geld. Ik bedoelde met de tussenringen te zeggen dat je voor relatief weinig geld veel milimeters kunt krijgen. Natuurlijk is de tweedehands markt ook zeer geschikt.

Die opmerking over teleconverters klopt niet, de D70-300 heeft een lichtsterkte van f5,6 op 300mm, zet je daar een converter tussen, wordt het maximaal f8, en dan doet je autofocus moeilijk, geen optie
Ik gebruik oa een Sigma 70-300 APO DG en de autofocus doet het prima met een teleconverter, hoor. Ik heb dan 600 mm. Omgerekend naar fullframe is dat 900 mm. Ja, uiteraard gaat dit ten koste van de lichtsterkte maar je kunt niet alles hebben, hé. Je hebt gelijk als je zegt dat dat niet op alle objectieven zo is; mijn Nikor 70-200 ED VR focust niet en de VR doet ook moeilijk. Die gebruik ik dan ook voor andere doeleinden want zonder converter is de focus bijzonder nauwkeurig en snel ("Meetrekken" is met dat objectief een heerlijke ervaring). Maar ook hier geldt dat je vooral in het begin op een betaalbare wijze meer milimeters kunt krijgen zonder diep in de buidel te hoeven tasten. Overigens verdient een D200 goede objectieven op de vatting.

Een driehonderd op de D200 geeft een effect als 450 op een "F" nikon, en is dus best heftig , nog langer eist een statief, en geen kleintje of je moet een objectief 2,8 400 of iets dergelijks kunnen (en willen) betalen (±8500 eurotjes maar )( en dan heb je evengoed een zwaar en degelijk statief nodig, effectief 600mm!)
Yep, statief is een must maar die gebruik al veel eerder dan 450 mm hoor. Boven de 70 mm staat ie er standaard op en afhankelijk van de lichtcondities vaak nog eerder. Konijn heeft overigens een zooi hele mooie statieven in veel prijsklassen in zijn collectie. Voor een gewoon tele-objectief tot 300 mm hoef je echt niet gelijk de zwaarste Gitzo of Manfrotto te hebben maar het moet wel een goed statief zijn.

Je verhaal over opslaan als NEF snijdt wel hout, alleen heb ik begrepen dat je dan wel nikon capture moet aanschaffen, maar dat weet ik niet zeker.
Niet persé. Capture is een zeer goede converter en geeft het mooiste resultaat maar Breezebrowser kan het formaat ook wel aan en die geeft, vind ik, mooiere resultaten dan Adobe Raw. Ik heb (nog geen) ervaring met Adobe Lightroom. Lijkt me wel interessant maar m'n huidige workflow (Nikon Capture, Breezebrowser Adobe Photoshop en BDsizer) bevalt me prima en geeft goede resultaten.

@Blacksheep: Mooi lensje. Veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan