Systeem overzetten op nieuwe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Berichten
171
Hi,

Ik heb een 2003-standaard edition draaien in een domein. De harddisk is van het type 'dynamisch'. Ik heb mij daar ooit laten aan vangen, toen MS dat lanceerde ten tijde van Windows 2000. Ik zou het nu nooit meer doen, heb er al meer miserie mee verkocht, dan voordeel van gehad.

Ik zou het systeem willen overzetten op een nieuwe schijf, en meteen ook de systeempartitie willen uitbreiden. Dat is trouwens één van de redenen waarom ik een nieuwe schijf wil plaatsen.

Een mirror maken lukt, maar als ik de nieuwe en oude schijf uit elkaar haal en wil booten vanaf de nieuwe schijf, dan zegt ie dat ie de Active Directory niet kan starten. Ook kan ik de partitie niet uitbreiden, Windows zegt dat ie nog gemaakt is in een eerdere versie. Wat trouwens klopt, ooit aangemaakt onder Win2000.

Windows 2000 erbij gehaald, en die zegt dan weer dat ie de partitie niet kan uitbreiden, omdat ze geconverteerd is uit een 'basic' disk. Wat ook weer klopt ...

Partition Magic (8) en Drive Image (2002) kunnen met die 'dynamische' schijf niet overweg.

XP (waarop ik Acronis heb staan) wil de schijf niet 'importeren' (foreign disk).

Wie kan er nog tips aan de hand doen ???

_____________

Zelf nog wat zitten 'rondsmurfen' op het WWW. Er zou een 'unsupported'-utility zijn van MS, genaamd Dmunroot.exe, dat toelaat de systeem-partitie en boot-sector opnieuw te converteren naar Basic (zie : http://www.windowsitpro.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=13762&DisplayTab=Article). Dat zou mij héél wat vooruit helpen, want dan zijn heel wat 3-party tools weer in de running. Helaas kan ik het tooltje nergens vinden...
 
Laatst bewerkt:
Ja, zover was ik ook al ...

Enig idee waar ik 'Dmunroot.exe' zou kunnen vinden ?? Ik zoek me al de ganse namiddag te pletter naar dat tooltje.
 
Opgelost !

Blijven zoeken ...

Dmunroot.exe kom je dus op vele site's tegen, maar meestal met de vraag erbij : "Where the hell can I find this f** tool ?"

Tot ik op één of ander forum de gouden tip vond : Ghost kan dynamische schijven lezen, en dumpen op basics.

Dus aan de slag :

- Nieuwe schijf geprepareerd in een andere computer : Basic, NTFS.
- Bijgeplaats in server, en geboot vanaf Ghost-diskette.
- Systeem overgezet : Partition -> Partition
- Beetje MBR aangepast met Win95 Boot-disk : fdisk /mbr
- Partitie actief gemaakt.

En bolle maar ! :thumb:
 
Gewoon uit interesse. Hoezo heb je toen voor een dynamische schijf gekozen?
 
Leek mij handig ... Volumes kunnen bewerken bvb. ZONDER nog Partition Magic nodig te hebben bvb. Niet meer moeten nadenken over Primaire of Extended Partition, en blablabla.

Ja, als ze iets nieuw op de markt gooien, dan 'experimenteert' ne mens graag eens. Maar de klok terug draaien, daar hebben ze bij MS nog niet van gehoord :D "Wie wil er nu down-graden ?"

Maar de eerste keer dat ik het mij beklaagde, was toen ik een Windows 2000 het systeem wou her-installeren. Dan ging gewoon niet ! Na de eerste re-boot (na het tekst-gedeelte van de setup) bleef ie steevast hangen. De setup kon die dynamische schijf nog niet lezen, terwijl Windows 2000 zelf wél die dynamische schijven implementeerde. Toen moest ik er ook het data-gedeelte afhalen, opnieuw naar Basic, alleen om het systeem te kunnen herzetten.
 
Klinkt lekker handig, maar niet heus..

Het idee erachter was wel leuk. Ik heb ook ooit problemen gehad met een dynamisch volume. Wat een gedoe :rolleyes:.
 
een dynamish volume kan je gewoon ghosten mits je dit terugzet op een normaal volume
je moet dan wel een partition load doen een volledige schijf wordt niet ondersteund
en ja het levert hier en daar wel problemen op maar heeft ook wel voordelen
de mirror werkt uitstekend en als je 2 schijven hebt kan je `m ook gewoon rebuilden
wel klein nadeel dat je vaak zelf handmatig je boot.ini moet aanpasen

verder erg handig in een dynamisch volume dat je spanned discs kan maken dus gewoon je grote van je partitie kan uitbreiden met een extra schijf

dynamic volumes kan handig zijn (raid discs spanned volume`s enz)maar voor je begint lees eerst wat het betekend voor je jezelf in de problemen brengt en een goede backup doet ook wonderen

wat ook mogenlijk is in deze situatie is een goede backup maken van je c schijf en systeem instellingen dan opnieuw indelen en kale instal vervolgens die backup terug draaien en alles werkt weer

andere optie installeer pc met win 2003 promote `m als additional dc verplaats je fsmo roles maak er ook een global catalog van demote oude server installeer deze opnieuw en verplaats opnieuw de fsmo en global catalog verzeker je wel van de replicatie van de global catalog anders heb je een probleem
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan