netwerkje leggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kennynl

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Berichten
5
IK heb een pc in de kelder staan en wil internet hier op krijgen. Ik heb net een nieuw netwerkkaartje erin gezet en ik heb ook de kabel van het modem boven naar de kelder aangebracht en aangesloten. Bij het netwerkkaartje heb ik ook nog een diskette gekregen maar wat moet ik nu eigelijk doen. De pc boven werkt op XP en onder in de kelder op windows 98. Ik heb trouwens adsl. Ik hoop dat iemand me kan helpen, Alvast bedankt.
Ohja, wil het internet dus delen over 2 pc's

Gr.
 
Als in apparaatbeheer je netwerkkaart geen problemen geeft hoef je met die diskette niets te doen. Verder ligt het aan je modem/router en verbinding hoe je je netwerkkaart moet instellen. Eigenlijk dus dezelfde procedure als bij de pc die al op internet is aangesloten.
 
Ik snap het nog niet echt. Misschien is het wat duidelijker met wat specificaties

Computer boven= Pc die altijd gebruikt wordt en waar ook gewoon op geinternet kan worden. Runt op windows XP met een netwerkadapter van Winbond EW89C940-based Ethernet Adapter. Netwerkverbindingen zijn= internet-Gateway en een Lan-of snelle verbinding. Het modem is van t merk speedtouch. Het is gewoon een extern kastje met 4 kabels ingeplugd waarvan 1 naar de de computer in de kelder is aangesloten. Deze kabel is van CM type 24 AWG

Computer kelder= Pc die ik aan het internet wil krijgen door de verbinding te delen met de PC boven. Runt op Windows 98 met een nieuwe internet adapter, 32-bit pci 10/100 MBps Fast Ethernet Adapter. Verder geeft hij aan dat de internet kabel op Com4 staat op een trust 56 K PCI Modem (=S?). Op de adapter staan 2 lampjes waarvan er 1 brand.

Verder weet ik eigelijk niet wat ik moet doen.
Kan iemand mij een beetje in stappen uitleggen wat ik moet doen, alvast bedankt!

Gr.
 
Waarschijnlijk heb je een speedtouch 510 modem (plaats anders even je modemtype). Dit betekent dat daar je internet (telefoonkabel) in gaat en er enkel een dikkere netwerkkabel naar de beide pc's gaat. Met internetdelen via pc 1 heb je dan meestal niets te maken, aangezien het modem daarvoor zorgt. Uitzondering hierop is als je dit niet door de modem laat verzorgen maar door een proxy. Met de 56k modem in de oude pc heb je dus ook niets van doen, enkel en alleen de netwerkkabel is voldoende. Afhankelijk van de instellingen in je speedtouch is internet beschikbaar voor beide pc's. De instellingen van de modem zijn in de browszer op te vragen (meestal adres: http://10.0.0.138). Misschien helpt het als je van beide pc's de gegevens van start -> uitvoeren->cmd<enter> -> ipconfig<enter> (in win98: winipcfg<enter>) opgeeft, dit geeft meer inzicht in je netwerk.
 
Maar met "cmd" krijg je dus alleen je plaats vanwaar je internet krijgt, ip adres, subnetmasker en standaard gateway. Of is dat wat je moet weten?
 
Maar met "cmd" krijg je dus alleen je plaats vanwaar je internet krijgt, ip adres, subnetmasker en standaard gateway. Of is dat wat je moet weten?

Is wel handig om te zien of die 98 machine een ipadres krijgt
 
Hij krijgt geen IP.. ik heb er wel zelf een proberen te maken enzo maar het lukt nog steeds niet. Ik heb dat met winipcfg gedaan op de windows 98 pc. Dit zijn de gegevens:

Hostgegevens:

Hostnaam: U2P4K5
DNS-servers: staat er ook ( van aanmeldingformulier van de provider )
knooppunttype: broadcast
Netbiosscope-id:
IProuting ingeschakeld: (niet)
Wins Proxy ;ingeschakeld: (niet)
NetBIOS omzetting gebruikt DNS: (niet)

Ethernet Adapterinfo:

PPP adapter
Adapteradres= aanwezig
Ipadres: 192.168.0.3 (zelfgemaakte)
Subnetmasker: 255.255.255.0
standaartgateway: 192.168.0.1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan