Uitsnede van foto op maat 10/15. Hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jo Briels

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2001
Berichten
421
Digitale foto's die ik laat afdrukken door laboratorium, verschijnen in hun geheel op formaat 10/15.
Ik wil uit een digitale foto een stuk (uitsnede) halen en dat op formaat 10/15 laten afdrukken.
Ik werk met PaintShopPro 7 en kan een foto dus gemakkelijk bijsnijden.
Weet niet hoe ik die uitsnede juist op formaat 10/15 krijg.
 
Met de "crop tool" en dan bovenin de venstertjes "centimeter" kiezen {default is "pixels"} en de maten invoeren.......
 
Hei ErpCity

Heb geklikt op icoon 'uitsnijden'.
Daarna in 'opties gereedschap' 'instellingen uitsnede' gekozen (had die mogelijkheid vroeger nooit gezien)
'Aangepaste grootte en positie' staat vanzelf aangeklikt en geeft Links/Rechts/Boven en Onder.
Wat moet ik daarmee?
En het staat nog in pixels.
Bij Afbeelding / formaat wijzigen staan reeds centimeter aangegeven.
Wat nu?
 
Oei..... ik heb psp versie 9... in het engels..... dus ik heb wat moeite om te volgen wat je bedoeld.....

Ik ga [en ging] er van uit dat de boys van paintshop niet te veel verbouwd hebben aan hun "userinterface" .... bij mij staan, verticaal langs de linkerzijde icoontjes, de derde van boven is een vierkantje met een diagonaal streepje erdoor [de "crop tool" , vrij vertaald, "het uitsnij gereedschap"] , als ik dat aanklik verschijnen er in de bovenbalk drie invulvakjes met lengte, breedte en "eenheid" [pixels, inches of centimeters] als ik dat invul verschijnt er automatische een vak op de foto dat ik naar believen kan verschuiven en vergroten of verkleinen, alleen blijven de verhoudingen lengte breedte hetzelfde, dus het resultaat blijft 10x15.......
 
Hallo Jo Briels.

Je vorige vraag had ik verplaatst naar de sectie waar deze thuis hoort.
Deze vraag verplaatst ik dan ook weer naar die sectie, dus graag niet weer een nieuwe vraag openen over dit onderwerp.
 
Jo Briels zei:
Ik wil uit een digitale foto een stuk (uitsnede) halen en dat op formaat 10/15 laten afdrukken.
De absolute afmetingen zijn bij het uitsnijden niet zo van belang, maar de verhoudingen zijn dat wel. Je hoeft er bij het uitsnijden alleen maar voor te zorgen dat de uitsnede een verhouding van 3:2 (horizontaal) of 2:3 (verticaal) heeft. Dat is in PSP heel makkelijk. In de taakbalk wordt die verhouding namelijk tussen haakjes aangegeven achter de afmetingen van de uitsnede. Voor een liggende foto is hij dus 1,5 (3:2) en voor een staande foto 0,667 (2:3). Hieronder als voorbeeld een liggende foto:

psp.jpg


Jo Briels zei:
Weet niet hoe ik die uitsnede juist op formaat 10/15 krijg.
Bij het printen kun je aangeven dat het resultaat (bijvoorbeeld een foto van 600 x 400 pixels, zoals in onderstaand voorbeeld) op 15 x 10 cm wordt afgedrukt. Ik kan je aanraden dat met IrfanView te doen. De instellingsmogelijkheden voor printen zijn hierin veel uitgebreider dan die in PSP:

print.jpg
 
bij mij staan, verticaal langs de linkerzijde icoontjes, de derde van boven is een vierkantje met een diagonaal streepje erdoor [de "crop tool" , vrij vertaald, "het uitsnij gereedschap"] , als ik dat aanklik verschijnen er in de bovenbalk drie invulvakjes met lengte, breedte en "eenheid" [pixels, inches of centimeters]
In PSP 7 stel je dat in via File > Preferences > General Program Preferences > Rulers and Units:

Screenshot_1.jpg


Screenshot_2.jpg


De rulers (linialen) haal je tevoorschijn via het menu Beeld/View.
 
Laatst bewerkt:
Adm Frisia
Ik vond deze morgen mijn vraag niet terug,
omdat ik ze verkeerd had geplaatst?
Dacht dat ze niet was doorgekomen bij verzenden,
vandaar een tweede poging.
Fijn dat je hielp.
ErpCity
Klik ik op het crop icoon, dan verschijnen er geen invulvakjes,
misschien omdat ik versie 7 heb.
Guus abc
Door onderaan te kijken tijdens het maken van de uitsnede, luk ik erin een juiste verhouding uit te snijden.
Zelf uitprinten doe ik niet. Stuur naar foto.com

Ik meen dat ik verder kan.
Dank aan allen.
 
Ik dacht dat ik het vroeger al op cm had gezet.
Zag nu dat alleen eenheden en raster op cm stonden.
Standaardresolutie stond nog op pixels/inch
Heb verplaatst naar pixels/cm
 
Het probleem is intussen volledig opgelost.
Ik kreeg een e-postbericht van Corel (die hebben PaintShopPro overgenomen).
Een aanbod voor upgrade van PSP 7 naar PSP XI
Heb dat aanvaard en nu gaat het vanzelf door bovenaan de afmetingen in te stellen van de uitsnede die men wil maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan