importeren email en adresboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

marjet

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
Berichten
10
De vraag is in april 2003 ook al aan de orde geweest (vraag van Heinikken), maar de oplossing die uiteindelijk werd gegeven werkt bij mij niet. Het gaat om het volgende:

Mijn harde schijf is gecrashed. In de computerwinkel heeft men mijn email en adresboek van de harde schijf of DVD gezet. Vervolgens heb ik geprobeerd de gegevens te importeren in Outlookexpress. Op twee manieren: bestand - importeren - bladeren naar DVD schijf rechtstreeks en (n.a.v. de discussie op dit forum in 2003) door het te kopieren naar de c-schijf en daar naar toe bladeren. Steeds krijg ik de zelfde boodschap: 'Kan geen berichten in deze map vinden of er is een andere toepassing actief waarin de vereiste bestanden zijn geopend'.

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat het 'alleen lezen'' vakje groen is. (Daar zat het probleem bij Heinikken, bebrijp ik). Maar het lukt mij niet om dat blokje leeg te krijgen bij het naar de c-schijf gekopieerde bestand
 
Inderdaad komt dat doordat het een alleen lezen bestand is.
Kopieer je files naar harddisk, en stop ze in een backup mapje.
Haal de leesbeveiliging eraf, en importeer ze volgens de normale route.

Kijk ook even in de bijlage, en volg het stukje "Restore mails."
 
Laatst bewerkt:
Als de winkel ze gewoon als mailbestanden (met extensie DBX) erop gezet hebben, kun je ze niet importeren. Je kunt ze wel openen, met een truukje:

Open Verkenner, en maak een map C:\Import
Daar kopieer je de relevante .dbx bestanden vanaf de CD daarnaartoe, dus zonder folders.dbx en pop3uidl.dbx.
Zet de attributen d.m.v. rechtsklik en Eigenschappen van Alleen-lezen af, indien noodzakelijk.
Laat dit Verkennervenster verder even open staan.

Doe Start -> Uitvoeren -> "C:\Documents and Settings\[JeLoginnaam]\Local Settings\Application Data\Identities"
Ga daarna de map in met een naam die tussen { en } staat.
Daarna naar de map Microsoft\Outlook Express

Je ziet nu je huidige mailbestanden staan. Laat ook dit Verkennervenster openstaan.

Open nu Outlook Express. Klik rechts op Lokale mappen, en kies Nieuwe Map
Geef die de naam Import. Sluit nu Outlook Express weer.

Ga naar het venster van C:\Import, en hernoem het eerste mailbestand naar Import als er verder geen extensie staat, of ander naar Import.dbx als er wel een extensie staat. Verplaats het bestand naar het tweede verkennervenster, en geef ja op overschrijven. Nu weer Outlook Express open, en in de map Import vind je de inhoud van het zojuist verplaatste bestand terug. Verplaats de mailtjes erin naar de juiste huidige map, sluit Outlook weer, en doe weer dezelfde procedure, maar nu voor het volgende bestand in C:\Import.

Enzovoort, enzovoorts, totdat je alle mailtjes weer in je gewone mailbestanden geïntegreerde hebt.

Succes,

Tijs.
 
Tijs, ik ben met jouw uitgebreide handleiding (veel dank daar voor!) aan de slag gegaan, maar -helaas- ik krijg het niet voor elkaar: de berichten verschijnen niet in outlook. Op het moment dat ik de map verplaats, krijg ik wel de vraag of ik wil overschrijven, maar als ik dat doe zie ik op het scherm de map verdwijnen van de ene verkenner, maar niet verschijnen in de andere verkenner. Misschien is dat het probleem?
Marjet
 
Makkelijkste fout die je kunt maken is het niet afsluiten van Outlook Express vóórdat je een .dbx verplaatst...

Ik kan dus niet nagaan waar je evt. een 'fout' gemaakt hebt in de instruktie, maar dat is echt van belang: Bij elke verplaatsactie moet Outlook Express DICHT zijn.

Overigens begreep je wel dat de berichten dus moeten verschijnen in de map Import. Vandaaruit verplaatsen naar Postvak In of waar dan ook maar naartoe.

Tijs.
 
Ik ga het nog ens proberen en oplette dat outlook dicht is. Maar klopt het wel dat je het bestand niet ziet verschijnen in de andere verkenner (na het verplaatsen)?
 
Ik ga het nog ens proberen en oplette dat outlook dicht is. Maar klopt het wel dat je het bestand niet ziet verschijnen in de andere verkenner (na het verplaatsen)?

Het bestand bestond in het andere venster al, onder dezelfde naam, dus er verschijnt niets nieuws...

Tijs.
 
Tot het overzetten van ene verkenner naar andere gaat het nu goed. Maar als ik import.dbx wil overzetten, krijg ik de boodschap 'Kan import niet maken of vervangen. De opgegeven mapnaam bestaat al als bestand. Probeer het opnieuw met een andere naam'
 
Had je het alleen lezen attribuut nog afgezet, indien aanwezig?

Doe dat anders even in beide vensters voor Import.dbx

Daarna verplaats je import.dbx vanaf de C:\import map ernaar toe.

Nogmaals: Vergeet niet om Outlook Express DICHT te hebben bij de verplaatsactie!
Het import.dbx staat anders open, en kan dan dus niet overschreven worden.

Succes,

Tijs.
 
@Paul-RT
Inderdaad komt dat doordat het een alleen lezen bestand is.
Kopieer je files naar harddisk, en stop ze in een backup mapje.
Haal de leesbeveiliging eraf, en importeer ze volgens de normale route.
Volgens mij betreft het hier een misverstand,men heeft het hier over een "alleen lezen" kenmerk (attribuut) van een map en niet van een bestand!

De *dbx bestanden die op een CD\DVD gestaan hebben en naar een hardeschijf overgezet zijn,hebben het kenmerk "Archief" en niet "Alleen-lezen"!

Het "Alleen-lezen" kenmerk van een map,is overigens in XP volgens mij niet te wijzigen en verder ook niet van belang.

De volgende opm. op deze site klingt wel logisch naar mijn idee.

http://www.cisco-cert.com/Windows_XP_General/613065-Read-only-attribute-removal-problem

"Re: Read-only attribute removal problem

Read-only means nothing for folders. Only a file can be Read-only.

The Read-only check box for folders is there for convenience, it allows you
to change the Read-only attribute of all the files contained in that folder.".

@marjet
Na mij een slag in de rondte getest te hebben denk ik een oplossing te hebben.

1.De huidige Outlook Express dient geen e-mails te bevatten,is dat wel het geval,kopiëer de map Outlook Express dan tijdelijk naar b.v. Mijn Documenten.

C:\Documents and Settings\Naam of Admin\Local Settings\Application Data\Identities\{lange cijferreeks..........................}\Microsoft\Outlook Express

2.Start nu Outlook Express op en ga naar
Extra > Opties > tabblad Onderhoud > knop Archiefmap > knop Wijzigen en dan naar de map bladeren die je van de DVD\CD hebt gehaald.

Je krijgt een melding dat er al een archief in de map staat en de vraag of je dat wilt gebruiken,klik JA.

Laat even weten of dit gelukt is,dan brengen we het archief naar z'n oorspronkelijke plaats.

Greetz
 
Het spijt me te moeten zeggen, maar mijn methode is ook gebruikt zonder problemen op andere fora.

Neem gerust de vrijheid het van me over te nemen, maar mijn opmerking blijft staan.

Wel prettig om te horen dat de poster zich over het alleen-lezen attribuut geen zorgen hoeft te maken.

Tijs.
 
Had je het alleen lezen attribuut nog afgezet, indien aanwezig?

Doe dat anders even in beide vensters voor Import.dbx

Daarna verplaats je import.dbx vanaf de C:\import map ernaar toe.

Nogmaals: Vergeet niet om Outlook Express DICHT te hebben bij de verplaatsactie!
Het import.dbx staat anders open, en kan dan dus niet overschreven worden.

Succes,

Tijs.
 
Het spijt me te moeten zeggen, maar mijn methode is ook gebruikt zonder problemen op andere fora.

Neem gerust de vrijheid het van me over te nemen, maar mijn opmerking blijft staan.

Wel prettig om te horen dat de poster zich over het alleen-lezen attribuut geen zorgen hoeft te maken.

Tijs.

M'n beste Tijs,van overname is geen sprake,ik maak alleen gebruik van het recht om ook op het forum te posten en het is aan marjet om te beslissen wat zij er mee doet.
mijn methode is ook gebruikt zonder problemen op andere fora.
Daar twijfel ik geen moment aan,maar afgezien van het feit dat het niet echt wil vlotten,ben ik wel van mening,dat de manier die ik gepost heb en ook door mij met succes getest,wat overzichtelijker en daarmee ook makkelijker is.

Dat ik je inspanniningen om marjet te helpen zeer waardeer behoeft geen betoog :thumb:

Dus no offence en hopelijk heb ik je niet voor het hoofd gestoten want dat is zeker mijn bedoeling niet.

Ben even een paar uurtjes weg,maar dan kom ik zeker weer even kijken of e.e.a. gelukt is.


Greetz wanderer.
 
Wellicht voor de echte cracks een frustrerend bericht: met de onhandigheid van de leek en met min of meer (maar niet helemaal) volgen van de instructie van Tijs staan opeens alle berichten keurig in outlook! Ik ben zo blij dat het gelukt is, dat ik de instructie van Paul (ook heel veel dank voor je reactie!) niet aandurf. Veel te bang dat er dingen misgegaan.

Voor mij is dit de eerste ervaring met zo'n forum en ik vind het echt fantastisch hoe de 'commnuity' te hulp komt. Heel veel dank!

Marjet
 
Ok, no offense! :)

Ik ben niet zeker dat alle bestanden die voor jouw instructie nodig zijn door de pc-boer op CD zijn gezet. Dan werkt je instructie dus niet of maar gedeeltelijk. Vandaar mijn methode om per stuk de .DBX bestanden bij Outlook Express 'aan te koppelen' en de mails vanuit de aankoppeling verder weer binnen Outlook Express te distribueren.

Voorbeeld van gebruik van mijn methode is te vinden hier

Daar maak ik gebruik van de extra gecreeerde mailmap Map in Outlook Express, maar dat is verder volstrekt analoog aan de extra gecreeerde mailmap Import in mijn instructie hier.

Evengoed hoop ik dat met jouw instructie de poster geholpen kan worden.

Tijs.
 
excuses. ''Paul'' moet ''Wanderer'' zijn
 
Laatst bewerkt:
excuses. ''Paul'' moet ''Wanderer'' zijn
No problem Marjet en wat de "manier" betreft,dat doet er ook niet echt toe,je hebt de mail weer terug en daar ging het om ;)

Voor mij is dit de eerste ervaring met zo'n forum en ik vind het echt fantastisch hoe de 'commnuity' te hulp komt. Heel veel dank!
Deze eer komt terecht aan Tijs toe naar mijn idee,ik vond het echt tof om te zien dat hij het niet na een paar keer opgaf en waarschijnlijk heb je meer van zijn methode gebruikt dan je denkt :thumb:

Greetz en misschien nog eens tot ziens.
 
Marjet en Wanderer,

Hartelijk dank voor de complimenten!

Tijs. :thumb:
 
Vraag opgelost?

excuses. ''Paul'' moet ''Wanderer'' zijn

Voor het schoonhouden en up- to date houden van dit forum verzoek ik je de vraag rechtsonder in beeld als "opgelost" te markeren.

Met vriendelijk groet.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan