Achtergrond Moet Weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Berichten
4.439
Ik moet foto's van beelden op een website plaatsen. Deze foto's hebben een voor dit doel ongewenste achtergrond. Wie weet, doet er niet toe met welk programma, hoe je die achtergrond ineen keer blanco of met een kleur egaal krijgt?? Moet met layers kunnen. Schijnt heel eenvoudig te zijn, maar wie kan mij stapsgewijs uitleggen zoals je hetzelf doet. Vast bedankt.
 
Is heel "eenvoudig" [maar wel een secuur werkje] met Photoshop... met het onderdeel "extract".... daar met de cursor rond het beeld gaan, markeren, en de achtergrond is weg.... Photoshop heeft ook de "magic wand tool" waarmee je inderdaad met 1 klik het gewenste object kunt markeren, maar meestal maakt die er een "zooitje" van... het werkt alleen maar aardig als er een stevig contrast is tussen object en achtergrond.....

Ik ben er bij het voorgaande van uit gegaan dat je het over een jpg of gif hebt... is het bestand al een psd dan is het mogelijk om gewoon een layer weg te nemen.....
 
Is heel "eenvoudig" [maar wel een secuur werkje] met Photoshop... met het onderdeel "extract".... daar met de cursor rond het beeld gaan, markeren, en de achtergrond is weg.... Photoshop heeft ook de "magic wand tool" waarmee je inderdaad met 1 klik het gewenste object kunt markeren, maar meestal maakt die er een "zooitje" van... het werkt alleen maar aardig als er een stevig contrast is tussen object en achtergrond.....

Ik ben er bij het voorgaande van uit gegaan dat je het over een jpg of gif hebt... is het bestand al een psd dan is het mogelijk om gewoon een layer weg te nemen.....

Ik snap er nog steeds niets van.Is het mogelijk om idiotproef stap voor stap zo uitgebreid mogelijk te beschrijven hoe het moet in Adobe Photoshop?? Dan ben ik een gelukkig mens. Ik zit hier al maanden mee te klooien en nog steeds kom ik er niet achter terwijl het toch in principe een makkie moet zijn. Ik heb zo 'n beeld bijgevoegd. Hoe krijg ik nu die achtergrond in een keer weg of hoe isoleer ik het beeld van de achtergrond. Of hoe kleur ik de achtergrond in een egale kleur.
 

Bijlagen

  • PICT0316.jpg
    PICT0316.jpg
    17,5 KB · Weergaven: 38
Ga naar Filters, Extract, vergroot het plaatje, zet de brush size zo dat je een klein rondje overhoud, en klik op "smart highlighting", ren met de cursor rond het beeld, markeer [verfbus] het deel dat je wilt behouden, kies preview, loop nogmaals rond het beeld met "cleaning tool" [linker zijde van scherm] om de randen mooi te maken, kies ok, voeg een layer toe, kies een kleur voor die layer, sla op als jpg......
 

Bijlagen

  • beeld 2.jpg
    beeld 2.jpg
    46 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Ga naar Filters, Extract, vergroot het plaatje, zet de brush size zo dat je een klein rondje overhoud, en klik op "smart highlighting", ren met de cursor rond het beeld, markeer [verfbus] het deel dat je wilt behouden, kies preview, loop nogmaals rond het beeld met "cleaning tool" [linker zijde van scherm] om de randen mooi te maken, kies ok, voeg een layer toe, kies een kleur voor die layer, sla op als jpg......

Als ik om het beeld ga krijg ik een dikke rommelige lijn waarmee ik moet uitkijken niet het beeld te raken. Ik wil het beeld volkomen los van de achter grond in een of twee klikken. Hoe markeer je nu het beeld met zo'n stippellijn die de contouren van het beeld stipt volgt??
 
Je moet een kleine brush kiezen en dan half over de buitenrand van het beeld gaan [zodat het centrum van de cirkel de buitenrand van het beeld raakkt... dus niet naast de rand maar over de rand [met "smart" vindt het programma automatisch de outline]

Zie mijn foto... 3 minuutjes werk......
 
Je moet een kleine brush kiezen en dan half over de buitenrand van het beeld gaan [zodat het centrum van de cirkel de buitenrand van het beeld raakkt... dus niet naast de rand maar over de rand [met "smart" vindt het programma automatisch de outline]

Zie mijn foto... 3 minuutjes werk......[/QUOTE

please, nu nog even stap voor stap, bijv. de rand vanzelf kiezen hoe gaat dat dan?? Je kunt toch ook het hele voorwerp eruitlichten?? Maar met jouw methode ben ik al spekkoper, ik voel me gigastom want het zal echt wel makkelijk zijn alleen zie ik het gewoon niet.
 
Met één klik de boel scheiden lukt niet... het beeld bevat daarvoor teveel kleurgradaties...
Dan blijft dus "extract" of de methode van peter vazed...

Ik gebruik Photoshop CS2 [maar CS werkte hetzelfde], en ik kan me niet helemaal meer herinneren of het in PS7 anders werkte, maar ik dacht het niet...

Open het bestand, ga naar "Filters", kies "extract"...
Een nieuw scherm opent zich met daarin de afbeelding van het beeld.
Ga naar het "loepje" rechts van het scherm, en vergroot de foto 2x
Kies aan de linkerkant van het scherm, in het vakje "brush" , een brush van ongeveer 8 [met het schuifje of gewoon het getal intikken]. Zet in datzelfde vakje een vinkje bij "smart highlighting".

Kies links in het beeldscherm de bovenste icoon, de pen.
Ga met de cursor [het rondje] rond het beeld, zorg dat het midden van het cirkeltje half over de rand van het beeld gaat, smart highlighting zorgt er dan voor dat het beel exact op de rand wordt "vrijgemaakt"
Kies als je klaar bent [vergeet de ruimte bij de "arm" van het beeld niet te markeren] voor het icoon aan de linkerzijde met het "emmertje" [of verfblik] en klik dan midden in het beeld... het beeld wordt nu blauw.
Kies "preview" en een beeld zonder achtergrond verschijnt... kies nu aan de linkerzijde de zesde icoon van boven {edge touch-up tool} en ga nogmaals rond het beeld, hierdoor worden de randen netjes afgewerkt

Kies dan ok en je bent weer terug in het beginscherm, met een beeld zonder achtergrond.
Kies dan bij "layers" new layer, layer from background, en kies een kleur.... klaar

Het is even een slag, dat ben ik met je eens, maar het opent een hele nieuwe wereld van fototrucage als je dit een beetje doorhebt... je kunt namelijk als extra layer net zo makkelijk een foto van je achtertuin kiezen en dan parkeer je het beeld gewoon daar even...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan