van zwart wit terug naar kleur!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vida

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2006
Berichten
5
Ik hoop dat iemand me kan helpen! Ik heb een aantal foto´s bewerkt in microsoft office picture manager. ik heb de foto´s zwart wit gemaakt maar stom stom geen kopieen vd originelen gemaakt. ik kom er net achter dat als ik nu een zw foto open en de verzadiging wil herstellen zodat het weer een kleuren foto wordt dat er dan niets gebeurd!

Is er een manier om opgeslagen zwart wit foto´s weer origineel kleur te maken?

Alvast bedankt!
 
Nee... als je eenmaal de kleurinformatie eruit gehaald hebt en dan opgeslagen onder dezelfde naam of...opgeslagen onder andere naam en het orgineel gewist, kun je niet meer terug... helaas....
 
Nergen meer? kunnen ze dat bij een vak lab ook niet meer? wat erg..
 
Hoe heb je ze gewist? Door, nadat je ze "zwart-wit" had gemaakt, op te slaan onder dezelfde naam? Of gewoon "DEL"? Bij de eerste optie is er niets meer aan te doen.... bij de tweede heb je [misschien] nog een kans.... Een "vaklab" kan daar ook niks aan redden....
 
nou dan is er dus niets meer aan te doen denk ik.. ik heb ze bewerkt en onder de zelfde naam opgeslagen. als ik het goed begrijp kan je dus van een digitaal zwart wit bestand nergen een kleuren afdruk laten maken? dat is echt balen.
 
Tja, balen dus....
Heb je echt haarzuivere, loepzuivere, kleuren foto's nodig? Of mogen het ook "artist impressions" zijn? Dus een soort "grafische kunstwerken"? Dan kun je er, met Photoshop, nog best iets moois en kleurigs van maken..........
 
ik heb foto´s nodig die er eigenlijk onbewerkt uitzien. ik heb een reportage gemaakt voor mensen en een aantal foto´s voor ze bewerkt. nu willen ze graag de originelen hebben, en tja.. ik vrees dus dat ik ze niet zulk leuk nieuws ga vertellen. want met photoshop kan ik de werkelijkheid denk ik niet meer benaderen? bedankt trouwens hoor voor je snelle reacties, echt super.
 
Sorry dat ik je nog even lastig val... maar wat voor soort reportage is dit? [als ik het vragen mag] Ik heb de ervaring met bijv. trouwreportages, dat [omdat ik de boel met belichting of focus totaal verziekt had] er toen een leuke "artist impression" van maakte, en dan nog complimenten kreeg voor de "geweldige uitwerking".... Als het plaatjes van een directievergadering zijn kan ik me voorstellen dat men daar niet op zit te wachten..........
 
toevallig! het gaat om een trouwreportage. normaal gesproken lever ik alle foto´s in hoogste resolutie op cd rom. inclusief de bewerkte foto´s. ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een opdrachtgever vroeg om de onbewerkte foto´s. van daar deze eens maar nooit weer blunder! ze zijn behoorlijk veeleisend geweest over deze hele reportage maar waren zeer tevreden over het eind resultaat. helaas kwam enkele dagen later deze vraag nog binnen! Er is dus sprake van lichte paniek ;) ! ze willen dus niet foto´s waar aan te zien is dat ze bewerkt zijn. is dit uberhaupt mogelijk?
 
Vreemde vraag... Eigenlijk ook een onterechte vraag... Je kunt je ook zeer formeel opstellen... met koopt in feite het resultaat: de trouwreportage... waarop ook nog eens copyright van toepassing is, omdat jij er al je vaardigheden, enz in hebt gelegd om het zo prachtig mogelijk in beeld te brengen, de foto's zijn in die zin jouw artistiek eigendom... [nabestellingen van trouwfoto's worden ook altijd door de fotograaf die ze gemaakt heeft verzorgd in verband met deze "copyright vraag"] En je "knutselt" altijd aan die foto's [onogelijke omes en tantes eruit knippen, rode ogen retoucheren, storende achtergrond [tante die net in een worst hapt] weghalen, details uitvergroten, etc.].... Foto's [zeker digitaal] die geen bewerking hebben ondergaan [al is het alleen maar brightness en contrast] zien er niet uit, tenzij je het geluk had op een stralend zonnige dag te schieten met f16 en 1/250, dan is alles scherp....
Maar foto's waaraan niet te zien is dat ze zijn bewerkt is bij digitale fotografie praktisch onmogelijk........ Rare vraag.... De bruid zou je dankbaar moeten zijn dat je dat ene puistje op haar neus nog even weggewerkt hebt... en dat volle zwarte haar van de bruidegom.....
 
Ben het volkomen eens met ErpCity.
De opdrachtgever geeft opdracht tot een reportage en die heb je geleverd.
Wanneer een beeldhouwer een opdracht krijgt, zou hij/zij vreemd opkijken wanneer opdrachtgever ook het originele stuk steen erbij wil(?)
Hoe of wat jij hebt gebruikt en/of getoverd om de tot tevredenheid geleverde reportage tot stand te laten komen, is het "geheim van de smid".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan