72 dpi uit de camera

Status
Niet open voor verdere reacties.

kompas

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2002
Berichten
341
Hoi,

Ik heb een X720 van Olympus en ben er foto's mee aan het maken.
Als ik de foto's bekijk in mijn pc zie ik dat de foto 2592 breed is een 1944 hoog.

Bij resolutie staat 72dpi

Maar 72 is toch veel te weing? Wat houdt het allemaal precies is. En waar moet ik op letten?

Wat pas je bij het verschalen van de foto nou precies aan?


THNX
Kompas
 
Je bekijkt de foto's met Photoshop? En daar haal je die info van 72 dpi vandaan?

Photoshop laat de beelden zien met een default waarde van 72 dpi... ben je het daar niet mee eens dan ga je naar Image > Image size > Resolution of AUTO en maak je er iets anders van...

Om goed te kunnen vergroten is het van belang dat de resolutie van de orginele opname genoeg info bevat..... en met 2592 x 1944 kun je redelijk vergroten....
 
THNX heel erg bedankt.

Maar wat is het maximale voor een (gem.) beeldscherm?

Voor website's hoef je niet hoger te gaan dan 72dpi maar voor een foto op A4 formaat wel weer.

En wat hebben resolutie bv. 640 bij 480 te maken met het aantal dpi's?
Want dpi staat toch voor dot per inch? Dots zijn pixels! (of maak ik nou een denkfout?)
 
DPI= dots per inch... dus je maakt geen denkfout....
Die dpi's zijn vooral belangrijk voor het printen...

Het maximale voor een beeldscherm is de resolutie waarop dat beeldschem staat ingesteld, dus bied je een "betere" foto aan, dan laat het gewoon pixels weg [rekent het plaatje om van "veel dpi" naar "precies genoeg om aan te kunnen" dpi.

Dus een scherm van 640x480 laat gewoon wat info weg, maar zodra je gaat vergroten blijf je de details in 640x480 zien.... totdat je de orginele resolutie bereikt hebt, als je dan weer gaat vergroten worden het langzaam blokjes.....
 
okay heel duidelijk

Dus als ik foto's laat afdrukken moet ik mijn aantal dpi zo hoog mogelijk zetten. (zo hoog als de printer van de centrale aankan)

En voor een webiste gewoon op 72dpi!
 
Een afbeelding/foto heeft een bepaald formaat.
In jou voorbeeld 2592 breed en 1944 hoog.

Elk puntje, dot/pixel is het kleinste element waaruit de afbeelding is opgebouwd.
Als we de afbeelding gaan afbeelden, op een scherm of op papier kan er gekozen worden hoeveel puntjes/dots er gebruikt moeten worden bij een bepaalde afstand.
Over het algemeen doen we dit in inches, circa 2,54 cm.

Stel nu dat we één dot per inch zouden gebruiken.
Je afbeelding wordt dan 2592*2,54 cm = 6583 cm of ruim 65 meter breed.
Van veraf zal dat er best goed uit zien, maar van dichtbij zie je alleen maar blokjes van 2,5 cm bij 2,5 cm.

Wat als je nu geen blokjes wilt zien... dan moet je meer puntjes/dots gebruiken op de zelfde afstand, 2 dots per inch, elk blokje is nog maar 1,2 cm groot etc.
Vanaf circa 150 dots per inch kan je oog eigenlijk geen individuele blokjes meer zien.
Voor een echt goede afdruk (foto kwaliteit) moet je echter wel uitgaan van 300 dots per inch.

300 * 2,5 cm is ongeveer 120 dots per cm. Voor een foto (15x10) heb je per vierkante cm dus 120x120 dots nodig x 15x10 cm = 2160000 dots = 2,1 mega pixels.
Nu gebruik de camera ook wat pixels voor licht/donker meting, scherp stellen etc, voor goede foto's op het formaat 15x10 heb je dus zo'n 2,5 megapixel camera nodig.
Meer pixels dan dat betekend eigelijk alleen maar dat je grotere foto's kan afdrukken of nog meer pixels/dots per inch kunt gebruiken.
Kunt gebruiken, want over het algemeen gebeurd dat niet... want meer dan 300 heeft geen zin, zie je toch niet....en in het foto lab brengen ze je tig mega pixel afbeelding gewoon terug tot 300 dpi, dus zo'n 1800x1200 pixels (bij 15x10).

Als je dus uitsneden maakt en toch goede afdruk kwaliteit wilt houden voor bv een formaat van 15x10 moet je er voor zorgen dat de uitsnede een minimaal aantal pixeles heeft. Bij een resolutie van 150 dpi 900x600 (onderste grens) en als je 300 aan wilt houden 1800x1200.

Je hoeft zelf niet in te stellen voor het lab, die 'kijken' alleen maar naar de het aanlal beschikbare pixels horizontaal en vertikaal, bij 'te weinig' voor 300 dpi zullen ze de pixels wat groter maken en mij meer dan 300 dpi zal de computer het beeld terug brengen tot een formaat waarbij je op 300 dpi uit komt.

Als je op monitor een afbeelding in 72 dpi te zien krijgt zegt dat dus alleen maar dat er op dat moment ... 72 dots/pixels/ per monitor inch gebruikt worden om het op je scherm af te beelden.

Nb.
Op een 17" monitor gebruik je (meestal) een instelling van 1024x768, die 17" is diagonaal, in de breedte is dat circa 32 cm of wel 12,6 inch, 1024/12,6 = 81 dpi. Een 19" monitor is de breedte 37,5 = 14,8 inch, 1280/14,8 = 86 dpi.

Daarom zijn de letters op een 19" monitor ook altijd kleiner, er worden inderdaad ook meer puntjes/dots/pixels gebruik per inch, 'iets' met de zelfde grote zal dus kleiner afgebeeld worden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan