mp3 kwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

ogur

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2006
Berichten
49
ik heb een paart mp3`s maar de achtergrond is heel slecht dus de kwaliteit hoe kan ik dat veranderen ?
 
Een MP3 is een wave-bestand gecoprimeerd naar MPEG-layer 3 bestand.
Bij die compressie wordt het geluid erg "in-elkaar-gepropt", de compressieverhouding wordt uitgedrukt in kilo-bits-per-seconde kbs. Als jouw mp3 een kbs van 64 heeft, is er niets aan te verbeteren.
Meest gebruikt is de compressie 128 kbs, soms nog hoger.
Waar heb je die mp3 vandaan?
 
ten eerste ik heb hem van internet gedownload

en ten tweede van waar kan je zien hoeveel kbs het is ?
 
Zet het bestand mp3 in een map Mijn documenten\Mijn muziek. Rechtsklik met de muis in de smalle strook boven het venster met bestanden.
Klik aan "bitverwerkingssnelheid". Een kolom met de kbps is verschenen.

Van Internet: was het stream-audio? Dat wordt bijna altijd in 64 kbps gestopt. Met Limewire? Daar staat de kbps altijd achter de nummers in de lijst.
 
Ik leg het misschien onduidelijk uit.

Kijk even naar dit plaatje. <<< Klik !

Links rood omkaderd staat de map waar de mp3-bestanden instaan.

Rechts rood omkaderd staat "bitverwerkingsnelheid" en dat kun je zichtbaar maken door met je muis te rechtsklikken in die strook boven het venster.
 
heel erg bedankt maar alles is 128 kbs en nu ? kan ik hem nog verbeteren ?
 
Ha, ha, okay, dat is dan duidelijk. :thumb:
Nu wordt het wat lastiger. Je had het over de "achtergrond". Als dat in de oorspronkelijke opname zit, dan kan 128, 192 of 256 kbps er niets mee te maken: de opname was al verkeerd. Er zijn bewerkingprogramma's zoals Audacity Open Source (dus gratis), waar je het mp3 bestand als een wav-bestand kunt inladen, om het waar mogelijk te verbeteren.
Ben je klaar, dan sla je het weer op als een mp3. Je kunt het mp3-bestand ook meteen gaan bewerken, maar dan zijn niet alle mogelijkheden goed te gebruiken.

Audacity is hier te downloaden.
NB: je moet zelf zorgen dat je b.v. "lame_enc.dll" als mp3 encoder op je systeem hebt staan.
 
Je hebt gelijk, ik heb te veel op mijn geheugen vertrouwd. Bij Project, Audio importeren kun je een mp3-bestand alleen als mp-3 importeren.
Pas als je hem via Bestand, Exporteren als WAV op je schijf opslaat kun je dus voor WAV kiezen.
Sorry. Maar als je de mp3 ingeladen hebt en je selecteert het geluidsbestand, dan kun je bij Effecten je verbeteringen uitproberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan