moeilijke aansluitings probleem!

Status
Niet open voor verdere reacties.

djeric

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Berichten
955
ik heb een vraag van over hoe ik discolampen moet aansluiten op 2 schakelaartjes en op 1 printplaatje. ik hoop dat ik hier terecht kan want een form hierover is erg moelijk te vinden en het is best ingewikkeld denk ik.
en past een beetje hier op dit form. ik zal niet weten waar ik anders terecht kan komen.

de bijlage:

http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=37007&stc=1&d=1164644903


de onderstaande geeft een uitleg met de bijgeleverde bijlage, even goed doornemen:


LAMPEN:

A tm E zijn lampen van 230 volt en 60 watt met 2 aansluitingen die
bestaan uit de uitgang + en de uitgang - (zie bijlage bovenkant)


DRUKSCHAKELAARTJES:

1 tm 5 zijn drukschakelaartjes die terug veren als je hem weer loslaat.
dit geeft dus het effect dat de lampen A,B,C,D, en E dus branden als
je de knop vasthoud, en uit gaan als je knop loslaat.
deze schakelaar bestaat uit 2 aansluitingen per schakelaar (zie bijlage onderkant links)


AAN/UIT SCHAKELAARTJES:

6 tm 10 zijn aan/uit schakelaartjes die als ze aan staan de lampen
A,B,C,D, en E constant laten branden, en weer uit gaan als de schakelaar
weer op uit staat.
deze schakelaar bestaat uit 2 aansluitingen per schakelaar (zie bijlage onderkant links)


PRINTPLAATJE:

fig.Q1 is een printplaatje die er voor zorgt dat de lampen A,B,C,D, en E
automatisch knipperen op de beweging van de muziek!


V1 tm V6 geeft uitgaande stroom weer. tevens aansluitingen van maximaal
6 stekkers. (er kan dus maximaal 6 lampen geplaatst worden, van elk 220 volt.
deze serie V1 tm V6 zijn met elkaar verbonden op de printplaatje. d.w.z. dat de
+ met elkaar verbonden is en de - met elkaar verbonden zijn.

T1 geeft een aan/uit schakelaartje weer dat op het printplaatje bevestigt is
deze schakelaar bestaat ook uit 2 aansluitingen.
P1 geeft de inkomende stroom weer. waar 220 volt doorheen gaat. (zie bijlage
onderkant rechts)

de schakelaartjes 1 tm 5 en 6 tm 10 mogen met elkaar samen werken.
ze hebben beide een + en - aansluitingen.
maar moeten ook op de printplaat aangesloten worden. zodat ze dan automatisch kunnen werken.



DE VRAAG:

nu we weten wat de bijlage betekend is mijn vraag;

Hoe sluit je een lamp aan op de printplaat en op de schakelaartjes tergelijkertijd, zonder dat deze
kortsluiting kunnen geven.
te weten dat dus eigenlijk heel logisch de schakelaartje stroom nodig moeten hebben om te kunnen werken.
(max. 220volt) en de printplaat stroom bevat d.m.v. P1

een moelijke vraag maar heeft iemand een aansluitings oplossing????????

gaarne bedankt!
 

Bijlagen

  • lampen.GIF
    lampen.GIF
    22,8 KB · Weergaven: 126
ik weet ook niet of het op dit forum thuis hoort maar ondanks je drukke uitleg met een goeie tekening maak ik er het volgende uit op je wil alles aansluiten maar je wilt niet 1 schakelaar voor alle lampen maar per lamp een schakelaar.

zorg er voor dat het een kringetje wordt werd mij altijd geleerd:D

ik zou het zo doen denk.

dan is het rode rondje een lampje het blokje een schakelaar en het grote zwarte vierkant de printplaat met zijn + en - aansluiting

ik hoop dat je er zo uitkom
 

Bijlagen

  • qwewaszdas.bmp
    22,5 KB · Weergaven: 32
dan is het rode rondje een lampje het blokje een schakelaar en het grote zwarte vierkant de printplaat met zijn + en - aansluiting


nee,

links onder bevinden zich op de bijlage 2 schakelaartjes. dat grote rode bolletje boven aan is een lamp. A is dus de lamp met 2 draden + en de - hieraan zit normaal dus ook de stekker. maar waar moet die stekker nu heen????????


kijk links onder zijn schakelaartjes, die ook stroom nodig moeten hebben en een retoer terug naar de lampen toe. hoe doe je dat dan? en dan ook nog eens een printplaatje ertussen.
 
Hoi,


Je wilt als ik het goed begrijp de lampen op drie manieren laten branden
1 door terugverende schakelaar
2 constant door schakelaar of
3 d.m.v lichtorgel
Begrijp ik dat goed?

Modag
 
Dat gaat zo niet lukken: zodra je 220V aanbiedt aan de lamp via een druk of permanente schakelaar terwijl deze ook aan het lichtorgel hangt, blaas je hoogstwaarschijnlijk de thyristor van dat kanaal op...... Je moet dus en OF/OF schakeling maken i.p.v. een EN/OF.
Dit kun je doen door in plaats van schakelaars met een enkel maakkontakt, schakelaars [en drukknoppen] met een omschakelkontakt te gebruiken [dus met 3 aansluitingen, waarbij de middelste aan de lamp hangt, de bovenste aan de uitgang van het licht orgel en de onderste direct aan de stroom.... als je deze schakelaars nu dubbelpolig neemt kan er ook niks mis gaan als je per ongeluk fase en 0 verwisselt.......
 
Hoi,


Je wilt als ik het goed begrijp de lampen op drie manieren laten branden
1 door terugverende schakelaar
2 constant door schakelaar of
3 d.m.v lichtorgel
Begrijp ik dat goed?

Modag

dit is precies wat ik wil.

als je ff deze linkbekijkt. weet iedereen ff over welke printplaat ik praattenminste het zit hier in gebouwd. http://img.2dehands.nl/f/normal/9900547.jpg

waar begin ik met de stroom?? want de stekker kan namelijk in het gewone stopcontact maar ook in dat printplaatje... daar hoort hij standaard in.


ErpCity; zei:
dus met 3 aansluitingen ErpCity

zoiets moet het wel worden denk ik dan..... maar dan 3 aansluitingen op het net snoer????
 
Dat gaat zo niet lukken: zodra je 220V aanbiedt aan de lamp via een druk of permanente schakelaar terwijl deze ook aan het lichtorgel hangt, blaas je hoogstwaarschijnlijk de thyristor van dat kanaal op...... Je moet dus en OF/OF schakeling maken i.p.v. een EN/OF.
Dit kun je doen door in plaats van schakelaars met een enkel maakkontakt, schakelaars [en drukknoppen] met een omschakelkontakt te gebruiken [dus met 3 aansluitingen, waarbij de middelste aan de lamp hangt, de bovenste aan de uitgang van het licht orgel en de onderste direct aan de stroom.... als je deze schakelaars nu dubbelpolig neemt kan er ook niks mis gaan als je per ongeluk fase en 0 verwisselt.......


Hoi Erp City

Ik kan het mis hebben maar volgens mij wil hij wil lamp vast aan, of kunnen drukken met drukknop of via lichtorgel. Dan zal hij toch twee van die schakelaars achter elkaar moeten zetten anders werkt krijg je de drukknop niet werkend of zie ik dat niet goed.

Gr Modag
 
@Modag
Die vast aan schakelaar en drukknop kun je parallel zetten.....
Maar je moet de uitgang van deze schakelaars wel gescheiden houden van de uitgang van het lichtorgel [vandaar de omschakelaar] ander vliegen de thyristoren om je oren [wel een aanrader voor oudejaarsavond om middernacht, want al het licht in de stad gaat met een grote knal uit....]
 
als je nu de stekker van het netspanning doormidden knipt

en hier deelt door i.p.v. 2 uitgangen te verdubblen naar 4 uitgangen?????? dus 2x+ en 2x -

en dan gebruik je een schakelaartje ertussen!!!

dus zet je stroom aan.....
draadje loopt naar een switch schakelaar. die kiest welke draad hij neemt
en gaat zo of naar de lichtorgel of naar de kleine druk schakelaartjes.

en van daar uit komt hij bij de lamp terecht.

werkt dat??????

want hij kan nooit samen komen of keert hij bij de lamp zelf terug nartuurlijk????

een circulatie rondje.???
 
Dat werkt niet......

Koop per lamp die je wilt schakelen: één drukschakelaar enkelpolig, één gewone schakelaar enkelpolig, en één schakelaar "dubbelpolig omschakelaar" [deze schakelaar heeft 6 contacten... 2 rijtjes van 3.... de middelste van beide rijtjes gaat naar de lamp, aan de onderzijde van de schakelaar gaan de twee draden naar de uitgang van het lichtorgel, de bovenste twee gaan direct naar het stopcontact..... knip van deze laatste één draad door en zet hier de aan/uit schakelaar en de drukschakelaar parallel overheen... zodat, als de schakelaar op uit staat je deze met de drukknop overbrugt... staat de schakelaar aan dan werkt de drukknop niet..... Staat de omschakelaar in de ene richting dan knipperen de lampen op het lichtorgel, staat deze in de andere richting dan kun je het licht laten knipperen met de drukknop of permanent aanzetten met de schakelaar...

Dubbelpolige omschakelaar: hier een voorbeeld: http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?SW-12
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan