midi files wavetables midi modules etc

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Berichten
4.439
Ik heb een keyboard, of eigenlijk specifieker een digitale piano. Hierop zitten 32 geluiden piano orgel etc.
Wat ik nu wil is via de computer of andere hardware/software andere instrumenten laten klinken via het keyboard. Ik heb een terratec DFX 6fire 24/96 geluidskaart. Ik ben blijkt een volstrekte leek op dit gebied, maar het moet makkelijk uit te leggen zijn wat ik precies moet ondernemen om zoveel mogelijk en kwalitatief zeer goede instrumenten te laten klinken via mijn digitale piano. Alle suggesties en mogelijkheden ( module?) zijn welkom. Bijv. hoe kom ik aan en gebruik ik een kwalitatief top pianogeluid etc ???
 
Ik ben blijkt een volstrekte leek op dit gebied, maar het moet makkelijk uit te leggen zijn wat ik precies moet ondernemen om zoveel mogelijk en kwalitatief zeer goede instrumenten te laten klinken via mijn digitale piano.
Mmm...je aanname is opmerkelijk.
Om MIDI-files te downloaden kun je hier terecht.
Een gedegen uitleg over MIDI vindt je hier.
 
Bedankt, maar waar haal ik instrumenten vandaan zodat ik die kan spelen op mijn keyboard?
 
Een voorbeeld zijn de free demos van Ultimatie Soundbank.
Een "betaal" soundbank is te vinden bij Edge Sounds.
Ook bij Reason Banks zijn commerciele soundbanks te downloaden.
Maar via Google is ook zeer veel MIDI en Soundbanks gerelateerd materiaal te vinden. Marktplaats misschien?
En de verkoper van de Viscount, heeft die nog tips? Wat zit er eigenlijk al ingebouwd aan sounds in de Viva-X?
 
Laatst bewerkt:
Ik stuit toch elke keer op het feit dat men uitgaat van een basis kennis. Zo download ik midi files en krijg dan te maken met rfl extensie. Ik weet echt niet wat ik daar mee moet bijv.
Maar mijn vraag is veel simpeler: Nog eens een duidelijke samenvatting.

Ik heb een Keyboard cq digitale piano Viscount viva-x, die heeft 32 sounds onboard. Paar piano's orgels chorussen en gitaren. Nu zit er een midi in en midi out op die ik kan verbinden met mini out en in van mijn Terratec DMX 6fire 42/96 geluidskaart.
Die geluidskaart verbind ik met een versterker.

Nu mijn vraag cq probleem:

Ik wil een instrument bespelen via mijn keyboard: bijv een clavecimbel of een superecht pianogeluid uit het keyboard krijgen.

Hoe kom ik vanuit deze opstelling nu aan een clavecimbel cq piano of een ander instrument.

Er is bijv. een software programma met twee piano sounds die onovertrefbaar zijn een gelijk aan het geluid van een of andere beroemde real concert piano.

Dus om te beginnen wil ik eerst een instrument bespelen softwarematig via mijn computer.

Ik heb wat gedownload en dan krijg je files met een extensie .rfl waar ik niks mee kan en niemand die er uitleg bijgeeft. Al die andere gimmicks komen later wel dus eerst eens zo'n instrument te voorschijn toveren.
 
De Viscount van jou heeft van de fabrikant waarschijnlijk de gebruikelijke basis-instrumenten meegekregen.
Die Soundbanks bevatten extra instrumenten, waar jij om vroeg. De extensie rfl (refill) zul je daarbij vaker tegenkomen.
In de link naar Wikipedia kun je een hoop, broodnodige, kennis op doen over de basis-principes van MIDI.
Er staat rechts, om de toetsen van een keyboard heen, een uitleg van de per kanaal toegewezen muzieknoten.
Als je wilt gaan spelen op je electronische piano en ook uitbreiding van de fabrieksmatig toegewezen instrumenten wilt, zul je toch wat kennis moeten vergaren.
Ik heb een paar keer gevraagd wat de verkoper van het instrument er over te zeggen had, of ik heb welke mogelijkheden je Viscount nu heeft, aangestipt.
Met de toevoegingen van Sustain of Tremelo en welke effecten jouw Viscount wellicht heeft, kun je waarschijnlijk al een heel eind komen met het nabootsen van diverse instrument-timbres.
Maar dat weet ik niet, want daarover vertel je niets.
Ik geef het op.
 
Ik doe zomaar een gooi...ik heb zelf een SoundBlasterLife, en die zit vol met geluidsbanken. Ik kan deze via m'n (electronisch) keybordje laden en spelen.

Heeft jou geluidskaart geen soundfiles?
 
Ik denk toch dat we langs elkaar heen praten. Teneerste de verkoper heeft niets verteld want het was een discount aanbieding over de post zalk maar zeggen. De viscount heeft gewoon een stel instrumenten aan boord en is daardoor gewoon te gebruiken waarvoor je hem gekocht hebt. Ik hoef helemaal geen achtergond info te hebben voorlopig, dat komt later wel. Het enige wat ik wil, en dat is in de meest eenvoudige opzet: Hoe sluit ik de piano aan ?? Zoals boven beschreven vermoedelijk midi out naar midi in van de geluidskaart en de midi in naar de midi out. Dan van de geluidskaart line out naar line in van de versterker. Dat lijkt mij zo goed te gaan. En dan gewoon dat instrument hoe kan ik dat dan bespelen. Dus gewoon een basale mogelijkheid van een virtuele piano via de computer en ik weet niet hoe dat moet. Je moet het niet opgeven, gewoon antwoorden hoe het moet alleen voor dit voorbeeld.
 
Ik doe zomaar een gooi...ik heb zelf een SoundBlasterLife, en die zit vol met geluidsbanken. Ik kan deze via m'n (electronisch) keybordje laden en spelen.

Heeft jou geluidskaart geen soundfiles?

Volgens mij wel Terratec dmx 6fire 24/96 maar geen idee waar ze zitten.
 
egkok...

na wat googelen vond ik vrij veel informatie over je geluidskaart.

http://www.digit-life.com/articles2/terratecdmx6fire/index.html

Wat me eerst van 't hart moet is 't volgende. Ik heb zelf een soortgelijke geluidskaart, wat ouder maar met 't zelfde frontje, lightnobs, midi in en out.Ik ben 't zelfde van plan geweest.
maar heb er nog nooit een keyboard op aangesloten. Ik gebruik de kaart enkel als geluidskaart met bijbehorende programma's.

Wat ik wel weet is, dat voor 't aansluiten van midi er vrij veel inzicht en kennis van de geluidskaart nodig is. Een vriend van me heeft 't ooit eens voor elkaar gekregen, maar was er een geruime tijd mee bezig. Wat ik dus zocht, (en jij waarschijnlijk ook) is de plug&play methode voor 't keyboard.

Na een uurtje zoeken heb ik 't opgegeven, mede omdat ik steeds meer info over de geluidskaart vond, maar ik 't vermoeden krijg dat je ook de manual van je keyboard nodig zult hebben om dit voor elkaar te krijgen. 't Is waarschijnlijk een kwestie van de juiste settings.

Ik wil nog wel even door zoeken, want ik vind 't zelf ook wel interessant, maar ik heb zogauw geen kant en klare oplossing.
Ik kan dus weinig anders zeggen dan, pak er de handleiding van je keyboard ( en de geluidskaart) nog 'ns bij.

't Is in ieder geval een geluidskaart die er zeker de moeite waard voor is!
 
Ik vond op de midi pagina iets over aansluiten van een keyboard.

http://midi.startpagina.nl/

namelijk:

http://www.midipage.nl/nl_midi_aansl_1.html

Die aansluiting is me wel duidelijk. Het gaat me om de software voor een instrument, vermoedelijk als je die hebt wijst het de weg vanzelf. En ik zou er wel achter willen komen wat voor wave table die terratec heeft. Het begint me duidelijk te worden dat er wat deze materie betreft weinig instructie bestaat. Zoals zo'n gebruiksaanwijzing voor het keyboard een paar blaadjes met abracadabra en dat is het, terwijl je bij de meest simpele gebruiksartikelen tegenwoordig hele boekwerken krijgt. Ook op de viscount site nauwlijks iets te vinden en de helpdesk is zoals gebruikelijk onkundig.
 
Ik gebruik voor 't traceren van de midi kanalen een klein maar handig programaatje wat ik bij een oude Mozart geluidskaart heb - MidiSoft -
Dit is een eenvoudige speler met bladmuziek waar je de noten in kunt typen met de muis.
Daarna speelt 't als een muziekdoos de noten af. Voordeel is dat je er de geluidsbanken van de midikaart in je geluidskaart mee af kunt lezen.

Dit zijn geen wav-files, zoals je schreef, maar de soundchannels van je midikaart.
Ik kan 't je wel sturen, maar ik ben geen verenigingslid, zodat ik je niet privé kan bereiken.

Ik weet ook niet of je er mee geholpen zou zijn, maar ik kon er altijd goed mee overweg.
 
Probleem opgelost. Ik heb Hypersonic 2 van Steinberg met werkelijk alle instrumenten en geluiden die je maar wenst. Midi in en out van de piano op de geluidskaart aangesloten lineout naar versterker en spelen maar wat je wilt. Wel even aan hypersonic 2 proberen te komen dus. Dit is nu precies wat ik bedoelde. Ik wil instrument. Ga nu een paar goeie piano samples proberen te vinden voor een koopie, Die van hypersonic klinken ook al prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan