[Photoshop] Selectie achtergrond geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesper V

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Berichten
31
Zou je ons dat ook willen vertellen? dan hebben anderen er weer wat aan:)
 
Simpele oplossing:

je opent photoshop... met de achtergrond plaatje.

Dan klik je bovenin op EDIT en kies DEFINE PATTERN ( zie bijlage define pattern copy.jpg )

Pattern is patroon wat duidelijk is. Je zegt met deze optie tegen photoshop "ik wil dat je deze plaatje zal zien als een patroon"

Vervolgens kan je het plaatje sluiten want die heb je niet meer nodig...

Dan ga je naar het plaatje waar je de achtergrond wilt gaan zetten. Wat handig is om eerst een aparte layer te maken voor de achtergrond want anders wordt het verwarend.

Eerst maak je dus een nieuwe layer aan... vervolgens kies je de rectangual tool ( zie bijlage layerrectangual.jpg )

Selecteer het hele plaatje met de rectangual tool.

Hiermee zeg je tegen photoshop "alles wat ik nu maak in de geselecteerde stuk van de plaatje hoort bij de nieuwe layer die ik aangemaakt heb"

Nu komt de easy stuk.

Klik weer bovenin op EDIT. Nu in plaats van define pattern te kiezen kies je FILL

Fill is vullen... dus je gaat de stuk die je geselecteerd hebt vullen met een patroon die je al eerder hebt aangegeven.

Er komt een nieuwe venster tevoorschijn... een kleintje ( zie bijlage fillpatern.jpg )

Hier kies je bij het menu USE: Pattern ( want je wilt een patroon toevoegen. )

En bij Custom Pattern kies je dus je patroon die je al eerder hebt toegevoegd...

Wanneer je klaar bent klik je op ok... en tadaa :D

De hele veld word gevuld met de patroon ( zie bijlage uiteindelijk.jpg )

Je kan het natuurlijk ook op vele andere manieren doen... maar het is handig om dit te weten... bijvoorbeeld als je een website wilt maken met op de achtergrond een kleine stipje... is deze manier handig...

( plaatjes kunnen afwijken met wat jij hebt, want ik gebruik windows vista en photoshop 7.0 maar veel verschil zal er niet zijn )
 

Bijlagen

  • definepattern copy.jpg
    definepattern copy.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 25
  • layerrectangual.jpg
    layerrectangual.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 20
  • fillpatern.jpg
    fillpatern.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 16
  • uiteindelijk.jpg
    uiteindelijk.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan