Muziek: stem en achtergrond scheiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Berichten
981
Heyo,

Ik ben een beetje aan het mixen en stuff, nu hoor ik op de radio mixjes waarvan ik bijna zeker weet dat ze de vocals (de stem) apart hebben. Kan ik met een programma de muziek filteren zodat ik alleen de stem over houd. Dat dus de beat weg is? Zo ja, hoe dan?

Groeten Kay
 
Ik weet niet welk sound-editing programma je gebruikt, maar helemaal wegfilteren zal niet gaan.
Je kunt hoogstens in een (graphic)equaliser de midrange helemaal omhoog en de low- en highrange helemaal naar beneden zetten.
Midrange: 600 tot en met 3.000 Hertz.
Voor een beter resultaat zou je dure, professionele software aan moeten schaffen.
 
Een bekend sound editing programma is Goldwave, ik zelf gebruik Cool Edit Pro 2, dat is nu Adobe Audition geworden.

Adobe Audition is hier te downloaden.

Maar er zijn uiteraard nog meer programma's verkrijgbaar. Kijk even rond in Google.
 
Ik heb Audition al eens geprobeerd. Maar ik zie ook in dat programma geen methode waarmee ik de achtergrondmuziek kan wegfilteren zodat ik alleen de stemmen overhoud. Ook GoldWave biedt die mogelijkheid niet. Is het uberhaupt wel mogelijk eigenlijk?
 
Het moet meestal in stappen gebeuren. Aan de andere kant ook weer niet te veel, want anders zakt de kwaliteit na stap vier of vijf dramatisch.
Dus proberen in uiterlijk drie stappen, liever twee, te komen waar je wilt zijn. Alles hangt natuurlijk ook af van het materiaal waarmee je moet werken: zijn de midrange gebieden in je soundsample mooi "clean" opgenomen, enz.
In bijgaande afbeelding laat ik een voorbeeld zien van waaruit ik zou beginnen. Getoond wordt een preset van het FFT-filter van Cool Edit, maar dat kun je uiteraard met de hand bijstellen. Ik zou hem waarschijnlijk breder, hoger en rechthoekiger maken om de stem wel "vol" te laten blijven. Een vervolg zou kunnen zijn een bewerking in de Graphic Equaliser, maar dat hangt allemaal af van de kwaliteit van je materiaal. En blijven uittesten, samples wegzetten om later te kunnen vergelijken, wel per sample de instelling die je gebruikt hebt noteren, enz., enz.

 
Laatst bewerkt:
ook kun je eens zoeken naar acapella versies van wat je moet hebben


met wat geluk heb je veel werk gespaard:thumb:
 
Het moet meestal in stappen gebeuren. Aan de andere kant ook weer niet te veel, want anders zakt de kwaliteit na stap vier of vijf dramatisch.
Dus proberen in uiterlijk drie stappen, liever twee, te komen waar je wilt zijn. Alles hangt natuurlijk ook af van het materiaal waarmee je moet werken: zijn de midrange gebieden in je soundsample mooi "clean" opgenomen, enz.
In bijgaande afbeelding laat ik een voorbeeld zien van waaruit ik zou beginnen. Getoond wordt een preset van het FFT-filter van Cool Edit, maar dat kun je uiteraard met de hand bijstellen. Ik zou hem waarschijnlijk breder, hoger en rechthoekiger maken om de stem wel "vol" te laten blijven. Een vervolg zou kunnen zijn een bewerking in de Graphic Equaliser, maar dat hangt allemaal af van de kwaliteit van je materiaal. En blijven uittesten, samples wegzetten om later te kunnen vergelijken, wel per sample de instelling die je gebruikt hebt noteren, enz., enz.
Bedankt voor de tips. Ik zal het op die manier eens proberen. Het is mijn bedoeling om zelf muziek beter te mixen door de voices en beats apart te houden. Zoals ze dat op de radio ook zo mooi kunnen. Maar daar zullen ze wel acappella en instrumental versies van nummers hebben. Denken jullie niet? Ik heb zelf al gezocht naar acappella op internet, maar daar staan er erg weinig van op.
 
Alle studio-opnamen worden gedubd, dus muziek opnemen, zangers later indubben.
 
En die aparte versies krijgen die radio-mixers zeker of niet?
 
Dat denk ik niet. Ik bedoel met studio de voor producers van de muziekindustrie werkende opnamestudio's, die de tracks voor een CD opnemen bijvoorbeeld.
Een programmamaker bij de omroep werkt met het uiteindelijke product, ook als hij de opname (van wat dan ook) in eigen hand heeft gehad.

Als je met vakmensen zou willen praten, zoek dan een opnamestudio bij jou in de buurt uit en ga daar eens informeren. Nee heb je, ja kan je krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Ik zal eens met vakmensen gaan praten. Er zit wel een studio in de buurt die me erbij zou kunnen helpen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! :thumb:
 
Wel, in Virtual DJ zit een filter die ofwel het geluid, ofwel de stem wegveegt. Ik moet zeggen dat ik toch versteld stond van de correctheid van die filter. En het programma kan ook live opnemen dus misschien is dit wel iets leuks om eens te proberen...
 
Ik ken dit programma. Maar de functionaliteit van het filter is verre van voldoende. Toch bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan