Overzetten van Minidiscs

Status
Niet open voor verdere reacties.

helga

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2004
Berichten
33
Hallo computerexperts.

Een goede kennis stuurde me vandaag dit mailtje in de hoop dat ik misschien iemand wist die hem zou kunnen helpen met zijn probleem. Ikzelf weet voor hem geen oplossing dus nu wil ik zijn mailtje graag hier plaatsen, in de hoop dat er iemand is die hier wel verstand van heeft. Ik weet niet of het hier is toegestaan om voor andere mensen een vraag te stellen. Als het niet mag dan spijt het me erg maar ik kon er niets over terug vinden in de huisregels. Ik hoop dat iemand me dan toch verder kan helpen of dus eigenlijk die kennis van mij. Hieronder staat het mailtje. Ik ben heel benieuwd en iedere eventuele oplossing zal ik aan hem doorsturen. Alvast bedankt!!!! :thumb:

Groetjes Helga.

Hallo Helga,

Het nieuwe jaar is nog maar enkele uren oud en het eerste “probleem” dienst zich al weer aan. Wellicht kun je daar je licht eens over laten schijnen.

Zoals je weet beschik ik over ongeveer enkele honderden voor mij unieke muziekopnamen (zowel voor wat betreft opnamen als opname volgorde) die zijn vastgelegd op ongeveer 130 Minidisks van diverse merken (Sony, Maxell, TDK e.d.). De oudste dateren van 20 jaar terug, uit de tijd dat 1 MD ruim fl. 20,- per stuk kostte. De MD’s zijn van het type 74 min en 80 min en zijn opgenomen met een van de eerst beschikbare Sony MD recorders.

Omdat ik lees dat een MD ongeveer 20 jaar meegaat ben ik recent bezig met het overspelen van de MD’s op de Yamaha muziekserver. Tot nu toe gaat alles goed. Het geluid komt analoog de Sony uit en wordt het in de Yamaha omgezet in lineair PCM format.

In tegenstelling tot de meeste andere muziekservers heeft de Yamaha geen backup mogelijkheid. M.a.w., als de harde schijf crasht kan ik weer opnieuw beginnen.

Ik heb zowel bij de Yamaha helplijn als bij het servicekanaal in Holland geïnformeerd en mij is duidelijk geworden dat ik helemaal niets met de harddisk kan uitrichten. Ik kan hem wel gemakkelijk demonteren, maar de disk zal in geen enkel ander apparaat te lezen zijn. Ook al omdat een code de disk uniek maakt voor gebruik in die ene server. (Bij een crash wordt een nieuwe blanco disk geinstalleerd en met speciale software bij de reparateur wordt de code van apparaat en disk op elkaar afgestemd.)

Voor backup zijn er dus beperkte mogelijkheden zoals:
1.
Een tweede Yamaha aanschaffen en de (volledige 400 uur) PCM muziek digitaal overhevelen. Lijkt mij geen optie.

2.
130 CD’s branden d.m.v. de ingebouwde CD reader/writer. Het apparaat accepteert uitsluitend audio CD-R(W)’s. Deze optie is goedkoper dan 1 maar ook audio CD’s zijn vergankelijk. Het m.i. enige betrouwbare merk, MAM-e van Mitsui produceert geen audio CD’s

3.
Een beperkt aantal CD-RW’s branden en die telkens via de PC omzetten naar “golden” MAM-e data CD-R’s (die 100 jaar blijken mee te gaan)

4.
Een digitale geluidskaart aanschaffen voor mijn PC en de hele inhoud van de Yamaha naar een PC-schijf kopiëren. Dan is het conserveringsprobleem echt uit de wereld.

Mijn vragen:

Gaan MD’s inderdaad na 20 jaar achteruit. Ik merk er nog niets van.
Welk merk audio CD’s gaat, mits uiterst correct opgeborgen, 20 jaar of langer mee.
Met welke geluidskaart kan ik lineair PCM inlezen en met welke software kan ik er desgewenst weer CD’s van bakken.
Iedere handreiking die mij weer wat verder brengt is welkom. Al vast bedankt.

Gerard
 
Tja, iedereen die met unieke opnames werkt heeft dat probleem.
Muziekstudio'sschrijven het vaak weg op DAT banden of gewoon de grote spoelenrecorder.
En die dan koel, droog en donker bewaren. Maar ook dat is geen eeuwige oplossing.
De oplossing om het naar CD's weg te schrijven is een goede, want zodra je iets merkt van achteruitgang, kun je ze weer kopieeren.
Harde schijf is een oplossing, maar wanneer ik het aantal gevallen van een crash van de harde schijf tel, ben ik daar toch wat huiverig voor.
 
Hallo AJ,

Hier is dan een veel te late reactie van mij, ik weet het en ik schaam me. Ik zal proberen uit te leggen waarom dit zo is. De persoon waar ik de vraag eigenlijk voor stelde heeft mij ook geen antwoord meer gegeven. Eerst dacht ik dat hij misschien weer naar het buitenland was maar dat blijkt niet zo te zijn. Vandaar ook dat hij al die geluidsopnames heeft van die zgn. wereldmuziek. Ik had hem de link naar deze site en dus ook je antwoord doorgemaild zodat hij het zelf kon lezen en ook antwoord kon geven. Eigenlijk had ik verwacht dat hij dat ook zou doen maar dat deed hij dus niet. Nu zit ik met een beetje rottig gevoel daarover want je vraagt iets voor een ander, die reageert vervolgens niet en ik weet verder ook van niets. Totdat ik een berichtje kreeg van de Watchdog omdat ik verder niet gereageerd had en ook niet had laten weten of deze vraag nou wel of niet was opgelost. Tja .... alle reden dus voor mij om me te schamen omdat ikzelf zo dikwijls een vraag gesteld heb op Helpmij, vervolgens netjes antwoord kreeg en daarna de persoon die me verder had geholpen ook altijd een bedankje stuurde. Heel vervelend dus dat dit nu op zo'n nare en veel te late manier moest gebeuren. Dus .... sorry, sorry, sorry :eek: :eek: :eek: ik voel me rot omdat ik een ander wilde helpen, zo leer je vanzelf dat je dat beter maar niet kunt doen, helaas. Nu dus toch van mij: HARDSTIKKE BEDANKT voor je moeite. :thumb:

Liefs Helga.
 
Geen probleem hoor.
Ik raak er al een beetje aan gewend, helaas.
Heel netjes van je, in ieder geval. :thumb:
 
Hallo AJ,

Dat is dan een trieste zaak dat je daar al aan gewend geraakt bent, het laat zien hoe mensen in elkaar zitten. Je bent wel goed om ze te helpen maar een bedankje kan er niet meer vanaf. Maar goed je zag het, ik was zo goed om die vraag voor iemand te plaatsen en vervolgens hoorde ik ook niets meer. Hij hoeft mij dus nooit meer iets te vragen. Daar waar ik altijd zo fatsoenlijk ben om de mensen die je vooruit helpen te bedanken, laten anderen het afweten en dat vind ik zeer onbeleefd. Ik ben in ieder geval blij dat ik de zaak nu dan bij je recht heb gezet. Ik wist het echt niet dat hij niets had laten weten. Nogmaals mijn excuses enne ..... gohhh, ik heb respect voor je dat je dan ondanks alles toch nog gemotiveerd bent om andermans ellende op te lossen, petje af hoor!!!! :thumb:

Liefs,
Helga.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan