2 pc's op één toegewezen IP adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxaaxx

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2005
Berichten
12
Wij hebben een kantoorpand gehuurd inclusief een internet aansluiting.
Deze aansluiting geeft echter maar één IP adres (62.59.199.26), op deze verbinding willen we met meerdere PC's op het internet. kan dit en wat hebben we hiervoor nodig?
 
Dat kan zeker! Benodigdheden: Eén stuks router .... enkele meters utp kabel [tussen elke PC en de router]
 
Dat kan zeker! Benodigdheden: Eén stuks router .... enkele meters utp kabel [tussen elke PC en de router]

Ik heb inmiddels een router staan, maar als ik deze neerzet en aansluit doet ie niks, iemand enig idee wat moet ik aan instellingen moet wijzigen in de router?
Het betreft een speedtouch router, het type weet ik even niet, zal morgen dit bericht aanvullen met de gegevens.
 
In de router moet je jouw inloggegevens van de provider ingeven [gebruikersnaam/wachtwoord of, in het geval van kabel gebruikersnummer], de router moet op DHCP staan zodat deze automatisch IP adressen toewijst aan de PC's die eraan hangen en de PC's moet je even vertellen dat zij in het vervolg op internet kunnen komen via LAN [even de wizard gebruiken om dit in te stellen]...
 
In de router moet je jouw inloggegevens van de provider ingeven [gebruikersnaam/wachtwoord of, in het geval van kabel gebruikersnummer], de router moet op DHCP staan zodat deze automatisch IP adressen toewijst aan de PC's die eraan hangen en de PC's moet je even vertellen dat zij in het vervolg op internet kunnen komen via LAN [even de wizard gebruiken om dit in te stellen]...

Dat is dus het probleem, wij hebben géén gebruikersnaam en/of wachtwoord nodig omdat deze in de acces van de beheerder van het pand zit.
Hieronder staat de mail met de gegevens van de beheerder van ons kantoorpand

Internet:
IPadres 62.59.199.26
Sub netmask 255.255.255.192
Default gateway 62.59.199.1

Deze info is nodig voor uitgaande mail en DNS instellingen.
SMTPserver: relay.versatel.net
DNS (Primary) 62.58.62.132
DNS (Secundary) 62.58.94.130

Passwords en toegang Versatel zit in onze access.

De intenet verbinding is vuil internet van Versatel deze dient u zelf te beveiligen met een firewall.
U krijgt 1 poort in u ruimte waar het internet op binnenkomt met de bovenstaande gegevens.


Ik heb overigens een Speedtouch 546 staan.
 
Hoi,

Je moet een ander type router hebben, een met 4 lan-poorten en een ethernet-wan-poort.
Wat je momenteel hebt, is een dsl-router. Daar zit een ingebouwd modem in. Die heb je niet nodig. (zie bijvoorbeeld de d-link DIR-100).
Sluit de kabel die je van de huurbaas gekregen hebt aan op de wan-poort (er zit een brede (rj45) connector aan deze kabel, terwijl in de speedtouch een smalle (rj11) connector zit).
Op de andere 4 (LAN) poortjes kun je 4 pc's aansluiten.

Ik weet niet of je op de WAN-poort automatisch het IP-adres van de huurbaas krijgt. De router heeft meestal een IP-adres met een web-interface (zie handleiding) waarop hij te benaderen is via de internet-explorer. Daar kun je dan allerlei instellingen bekijken/ aanpassen. Als je in de instellingen bij 'WAN' het ip-adres dat je noemde al ziet staan is het al voor elkaar.

De router wijst aan iedere pc die wordt aangesloten automatisch een IP-adres toe in een private reeks (bijvoorbeeld 192.168.1.x) De router kan voor alle adressen in jouw subnet (bijvoorbeeld 192.168.1.0 / 255.255.255.0 (/25) = 254 adressen (/pc's)) een vertaalslag doen naar het ene IP-adres dat je van de huurbaas hebt gekregen (NAT). Met dit IP-adres gaan alle pc's achter de router het internet op.

Kortom: als je geluk hebt, werkt het direct, anders moet je het IP-adres op de WAN-poort instellen.
Laat indien nodig weten welke router je aangeschaft hebt (na dit verhaal), dan kunnen we misschien instellingen doorgeven van dat specifieke type.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan