Nieuwe apparatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

miterna

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2007
Berichten
16
Beste,

Wij hebben een feestruimte van ongeveer 9m bij 5m waar ongeveer 10x per jaar een behoorlijk feestje wordt gehouden. Hiervoor willen wij een nieuwe versterker en speakers aanschaffen. Onze huidige apparatuur was een versterker 150w peak en 2 speakers 150w peak. Er wordt behoorlijk hard gedraaid ( lees versterker 3/4 open continu 7 tot 8 uur) met behoorlijke pieken.Boxen en versterker zijn gesneuveld. Welk vermogen is raadzaam aan te schaffen en is het mischien niet verstandiger 4 speakers aan te schaffen voor een betere verdeling van het geluid en mindere belasting.
 
Waar luidsprekers vooral aan kapot gaan zijn "slechte versterkers", de mindere soort stuurt, zodra je er wat meer vermogen uitperst, ook DC [gelijkspanning] mee naar de boxen waardoor de temperatuur van de luidsprekerspoel erg vlug oploopt en vervolgens fikt het ding af... Het is raadzaam vooral naar RMS of continu vermogen te kijken voor zowel boxen als versterker... kies de boxen dan ongeveer 1,5 maal zwaarder dan de versterker... 2, 4, 8, of 16 boxen aansluiten maakt niet uit zolang je maar let op de Ohmse belasting per kanaal [als er staat 8 Ohm en je sluit er 2 8 Ohm boxen parallel op aan , belast je het kanaal eigenlijk met 4 Ohm... als je de boel dan flink open draait sterft de versterker... beter is dan om deze boxen in serie te zetten [belasting wordt dan 16 Ohm, de versterker gaat dan wat minder "hard", maar de boel blijft wel heel... bij 4 boxen per kanaal sluit je er 2 parallel en 2 in serie... de belasting is dan weer 8 Ohm......

Voor zulke feesten kun je ook beter een zogenaamde PA versterker dan een keurige "hifi" versterker aanschaffen [zijn in de regel ook goedkoper]
 
Laatst bewerkt:
nieuwe appataruur

Allereerst hartelijk dank voor de info.
Echer is het wel zo dat ik niet al te veel verstand heb van deze zaken.
Momenteel hadden we een pa versterker van jb systems en ook de boxen.
Maar wat bedoel je met in serie schakelen? De boxen gingen nu met afzonderlijke kabels naar 2 uitgangen op de versterker. Zouden twee bij boxen met bijv. een rms vermogen van 120w en een versterker van 120w piek genoeg zijn?
 
Bij de uitgangen van de versterker staat de [minimale] Ohmse belasting.. [4 of 8] Als je je daar aan houdt kun je de versterker heel houden... 120 Watt piek op 120 RMS boxen zou zeer goed moeten gaan.....
 
nieuwe appataruur

Bedankt nog voor het antwoord!!
Ik zie bijv. staan speakers max 300 wat bij 8 ohm 120w rms en bij de versterker max power 120 w bij 8 ohm.
Zou je dit voldoende lijken? Er wordt dus daadwerkelijk wel 7 a 8 uur gedraaid aan een hoog volume plus er wordt dan ook nog door een micro gezongen.

gr
 
De oppervlakte van de zaal is niet alleen bepalend voor de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt, het aantal geluidsabsorbers [personen] die je binnen hebt is veel belangrijker... [kippenhok waar het geluid boven uit moet]. Ook het type muziek [hardhouse vraagt wat meer power dan Frans Bouwer] is van belang.. Bovendien is de harmonische vervorming van een 200 watt versterker die 100 watt open staat minder dan ééntje van 120 watt die 100 watt staat te leveren..... Vooral met zuivere bassen zal die laatste moeite hebben... Kortom.... kies de versterker iets zwaarder, laat iedereen er verder van afblijven [de grappenmakers van het late uur die even een zwaai aan de volumeregelaar geven], en houdt hem op 70% van max...

Speakers van 150 watt rms zou veiliger zijn.... [ingeval van "grappenmakers"]

Ook moet die versterker voldoende ventilatie krijgen... dus niet muurvast inbouwen in een strakke "discotafel"
 
Laatst bewerkt:
nieuwe appataruur

hallo,

Je begrijpt precies wat ik bedoel en wat er gebeurd. Ik heb in ieder geval nu een idee wat ik het beste kan doen.

Hartelijk dank voor je duidelijke informatie.

Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan