to Vista or not to Vista?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Windows XP wordt opgevolgd door Vista….

Het Grote Dilemma, waar zelfs Shakepseare al van wakker lag… to Vista or not to Vista? that's the question :rolleyes:

Eerste vraag welke zich aandient is natuurlijk de noodzaak. Waarom zou je het juist wel of niet doen? XP werkt op zich prima, dus in hoeverre is het nodig? Is het zoveel beter, stabieler, veiliger, veelzijdiger?

Tweede, prangende vraag betreft de systeemvereisten. Volgens de specificaties van Microsoft moet iedereen met ten minste toch een 1Ghz P4 cpu, aangevuld met 512MB RAM en een videokaart met DirectX9 en 32 MB geheugen problemen gebruik kunnen maken van Vista. Omdat Vista in een aantal variaties bestaat, worden de systeemvereisten afhankelijk van de gewenste versie wat opgeschroefd.

Er doen echter hardnekkige geruchten de ronde dat het toch zéér aan te bevelen is Vista alleen op nieuwe pc’s met de laatste generatie cpu’s te gebruiken.

Wat is wijsheid, en wat is er waar van de beweringen over systeemvereisten?
 
Waarom zou je Vista willen? draait XP niet? heb je er problemen mee?

Maare, het is de NT lijn, eerst NT 3.1, draaide voor geen meter, toen 3,5, iets beter, NT4.0, werkte prima, 2000, heel goed, XP, verbeterde, lees mooiere grafische dingetjes, SP2 betere beveiliging, Vista, vooral grafisch, qua beveiliging, heel mooi, vooral tegen illegaliteit.

Maar ze doen allemaal hetzelfde, de applicaties laten draaien, vandaar de naam, operating system.:)

Euvel, veel hardware draait nog niet, er zijn nog geen drivers voor, en voor oudere hardware, daar komen ook geen drivers meer voor.

Zou het eerst laten uitkristaliseren, en dan pas een besluit nemen, over een jaar of tig, of bij aanschaf van nieuwe hardware.
 
wel goed,niet goed......zo waren we ook bezig met XP,maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan..........de nieuwsgierigheid wint het toch voor 99% procent van ons!
Ik heb nu ook zoiets van ik wacht nog wel een poosje,maar als morgen er iemand een Vista aanbied..........ga ik toch voor de bijl:D
 
Waarom zou je Vista willen? draait XP niet? heb je er problemen mee?

Tsja, ook hier geldt natuurlijk de gouden spreuk "if it's not broken, don't fix it"
XP werkt op zich uitstekend. Geen problemen (meer), stabiel, en het wekt de indruk voorlopig veilig genoeg te zijn, dus wat dat betreft.... geen directe noodzaak.
Je hebt natuurlijk groot gelijk als je zegt dat (nog) niet alle hardware wordt ondersteund. Alles is nieuw natuurlijk, en de kans dat zich problemen voordoen met hardware is niet ondenkbaar, simpelweg omdat er nog geen speciale Vista drivers zijn.

Maar zoals Marcel al noemt, de nieuwsgierigheid lonkt. Ik was ook nog niet direct van plan om naar de winkel te rennen en een pakketje aan te schaffen (de kosten nodigen daartoe ook niet echt uit...). Het risico is me op het moment nog een beetje te groot. Ik heb maar 1 pc, en als zich problemen voordoen zit ik met de gebakken peren natuurlijk.

Dan is er altijd nog de mogelijkheid om Vista en XP als dual-boot op één pc te zetten, maar alleen ter bevrediging van de nieuwsgierigheid wordt dat gezien de kosten een iets te duur experiment. Misschien dat ik dat nog eens probeer als ik op minder legale wijze een exemplaar in handen krijg dat alle kopieer beveiligingen kan omzeilen. Zal me voorlopig nog maar even inhouden. Gewoon even wachten tot de eerste kinderziekten eruit zijn.

Maar de hardware... afgezien van (nog) niet ondersteunde hardware, weet iemand hoe het zit met de systeemvereisten? Wat heeft Vista echt nodig om fatsoenlijk te draaien, zonder dat het alle leven uit de rest van het systeem zuigt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen weekend Vista naast XP geïnstalleerd, en ik moet zeggen het ziet er mooi uit. :thumb:
Maar daar naast is de eerste indruk is toch vooral irritatie, het zit totaal dicht gespijkerd, op alles wat je wilt veranderen of aanpassen moet met een extra schermpje weer bevestigen, en dat wordt knap irritant op het laatst.:mad:

Zo als gezegd het is een eerste indruk, maar ik heb nu al besloten dat ik erg blij ben met XP en voorlopig niet overstap op Vista.
Nog afgezien van het feit dat het geluid op mijn moederbord niet aan de gang te krijgen is (geen drivers (Asus).

Het zal er t.z.t. met een nieuwe PC wel van komen, maar ik hoop dat ik nog een paar jaar met XP werken kan, en ja het is uiteindelijk niet meer dan een OS.
 
Hoi,

Naast een 'cosmetische' verbetering (tenminste als je ervan houdt), zijn er een aantal verbeterde beveiligingen - standaard - ingebouwd.
Deze zijn echter ook in XP toe te voegen:

http://www.valijn.nl/Maak Vista overbodig - Update voor XP.htm

Reken erop - zoals gezegd - dat er problemen kunnen zijn w.b. hardwarecompatibiliteit.
En ja .... het zal windhoos natuurlijk niet zijn: de eerste versies zijn bepaald nooit vlekkeloos.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan