Achtergrondgeluiden wegwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

causje

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2005
Berichten
56
hey,
ik heb gisteren een interview gedaan, maar nu hoor je op de achtergrond heel fel de tv die wat verder opstond. Is er een mogelijkheid om dit achtergrondgeluid weg te krijgen? ik heb al op verschillende sites gelezen dat het met audacity wel kan lukken, maar ik vind nergens hoe het dan precies moet met dat programma.
Alvast bedankt!
 
Je kunt het proberen met filters en/of eq.
Het probleem is echter dat de menselijke stem in hetzelfde frequentiebereik zit als het doorsnee TV geluid.
Dus wanneer je het ene wegfilterd, filter je het andere ook weg.
Je kunt het bestand naar mij mailen als MP3, dan wil ik in mijn studio wel even kijken wat ik er aan kan doen.
 
heel erg bedankt, maar het bestand is 237mb, dat is waarschijnlijk wat groot om door te sturen? mocht je een manier weten waarop ik het toch kan doorsturen mag je het altijd laten weten.
 
Een MP3 van 237 Mb?
Hoe lang duurt dat interview?
2 dagen? :D
 
En voor meelezers die toch enig idee willen hebben waar je het kunt zoeken: in Audacity het geluidsbestand openen en vervolgens met slepen van de cursor een stukje geluid selecteren. Het liefst een zo groot mogelijk deel daarvan alleen het achtergrondgeluid. Zoals A.J. al zegt, een TV wegfilteren is verdraaid lastig, maar laten we het achtergrond-ruis noemen. Dat kleine geselecteerde stukje, bij voorkeur een paar seconden, gaan we via Effect, Ruis verwijderen, laten we beoordelen door Audacity door op de knop Ruisprofiel verkrijgen te klikken.

Vervolgens selecteren we de gehele soundtrack met Ctrl + A. Nu weer terug naar datzelfde schermpje en nu wordt het listig. Met een schuifje kunnen we instellen Meer of Minder ruisonderdrukking. Hier moeten we een aantal pogingen wagen. Na elke bewerking en afluisteren slaan we het bestand op als WAV en we noemen die bestanden Ruis_01, Ruis_02, enzovoort. Hopelijk kunnen we een geluidsbestand kiezen waaruit het meeste van de ruis is verdwenen, zonder dat het interview ook helemaal is weggeknepen.

Hebben we zo'n track gevonden, dan kunnen we proberen met bijvoorbeeld Bass Boost, Versterken, Low Pass Filter of High Pass Filter het interview nog wat op te peppen.
Maar pas op, teveel bewerkingen over elkaar heen haalt de eindkwaliteit behoorlijk onderuit. Probeer het bij hooguit twee bewerkingen in Effecten te laten.
 
met die "ruis verwijderen" had ik het idd al geprobeerd, maar dan versta ik het interview ook totaal niet meer, dus ik vrees dat ik het dan maar zo moet afgeven :confused:
 
Een MP3 van 237 Mb?
Hoe lang duurt dat interview?
2 dagen? :D

mss toch nog even een vraagje :) we moeten het interview morgen monteren tot 6min, zou het dan klein genoeg zijn om door te sturen in MP3?
 
donlaud audobe audition free trial. Je moet je wel nog eerst even gratis registreren. Probeer hiermee met filters het geluid minder dan zoveel db te verwijderen. Je moet er zelf maar wat mee proberen te 'spelen'
 
Ik zou het inderdaad maar eerst monteren naar de gewenste zes minuten, vermijdt de passages waar de achtergrondgeluiden erg overheersend zijn.
Probeer dan met Audacity, of Audition, toch een aantal bewerkingen om te kijken of je de TV-geluiden wat kunt temperen. Dat lukt niet met één bewerking, je moet er wat meer moeite voor doen. ;)
 
mss toch nog even een vraagje :) we moeten het interview morgen monteren tot 6min, zou het dan klein genoeg zijn om door te sturen in MP3?

Aan jou de keus.
Je kunt alle truuken erop los laten die Boeing keurig en duidelijk voorstelt.
Of je zet het bestand even om naar een MP3, stuurt het op en ik ga wat proberen voor je in mijn professionele geluidsstudio,
 
ik ga nog even zelf wat proberen met adobe en audacity, mocht het niet lukken, stuur ik het je nog door. Heeeeel erg bedankt alvast!
 
Succes :thumb:

ik heb je even geleden gemaild, maar weet niet zeker op de mail is aangekomen, het kadertje sprong nogal opeens weg. dus ik vraag het hier nog maar even, ik heb nog vanalles geprobeerd met adobe en audacity, maar niets lijkt te helpen. Zou het mogelijk zijn voor jou om vandaag nog even naar mijn bestandje te kijken? het is in mp3 nu 2,72mb groot.
Heel erg bedankt alvast!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan