Vista business installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepdekrijger

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
35
ik wil graag windows vista business op mijn pc installeren, hier heb ik een aantal vragen over:

- wat gebeurt er met alle data? (moet ik bv. de harde schijf eerst formatteren?)
- ik heb gelezen dat ik vista ook op een aparte partitie kan zetten, zodat ik ook windows xp nog kan gebruiken. (lijkt mij wel handig) is dit ook aan te raden? en hoe kan ik dit dan het beste doen?

- ik heb op dit moment 3 partities, Boot (C)74.5Gb - 6.06Gb vrij, Backup (D)68.6Gb - 32.5Gb vrij, en Recovery (E) 5.84Gb - 2.08Gb vrij.

op de C schijf is maar 6.06Gb vrij, maar ik heb uitgerekend totaal - programfiles - mijn documenten(van alle gebruikers) = 35.6 Gb. weet iemand waar die 29Gb dan voor wordt gebruikt?

het is denk ik het handigste om vista op de D schijf te zetten, maar ik ben bang dat ik dan te weinig ruimte overhoud.


wie kan mij wat tips geven?
 
Laten we daarnaast maar eens vooraan beginnen:

als jij in de veilige modus start en je gaat naar de map Documents and setting en vervolgens de map die jouw naam draagt, (of de naam die jij als user hebt ingesteld), dan vind je daar onder Local Settings, mapjes genaamd Temp and Temporary Internet Files.
Uit de map Temp kun je alles verwijderen. Uit de map Temporary Internet Files niet, maar kijk eerst maar eens hoe groot die is.

Vervolgens: er kunnen tijdelijke bestanden zijn blijven "hangen" van een of ander brandproces (bijv. met Nero)

Tot slot: jouw pc is momenteel NIET gezond!
Om bijvoorbeeld C goed te kunnen defragmenteren heb JIJ zo'n kleine 12 gig vrije ruimte nodig, terwijl je maar 6 hebt.................. !
Defrag vraagt 15% vrije schijfruimte om te kunnen draaien. Dit betekent dat jouw systeem niet wordt onderhouden, want Defrag kun je niet uitvoeren!

Maak je systeem eens gezond door Schijfopruiming te doen, handmatig de voornoemde map / mappen leeg te maken (nog even dus NIET de map Temporary Internet Files!!!) en vervolgens defragmentatie te doen.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik de gehele c schijf leegmaken en daar vista opzetten.
Heb ik met mijn laptop ook gedaan en ik gebruik de business versie.
Waarom XP laten staan ??
Daar zie ik zelf geen voordeel in.
Vista de c laten formatteren en installeren.
Alle data op D en dan maar weer opnieuw beginnen met je programmas toe te voegen.
 
! de computer is inderdaad te lang niet bijgehouden en schoongemaakt.

ik heb in de veilige modus de map temp geleegd, maar dit had weinig effect. ik twijfel nu ook of het de goede map was. (bij elke gebruiker staat er denk ik 1, maar ik heb alleen de map temp op de C schijf geleegd) (16Mb)

Wel heb ik de schijfopruiming voor de C schijf aangezet, en nu is er 8.55Gb vrij. de schijfopruiming heb ik 's avonds aangezet, en de pc de hele nacht aan moeten laten staan hiervoor.

toen ik vanochtend beneden kwam, was de virusscanner automatisch begonnen, en die scant nu van elke gebruiker de map C/documentsandsettings/naam/complete.
deze staat helemaal vol met wormen!! (47900 gescand, 22560 threats!!!). dit is denk ik niet erg gezond :shocked: De scan is nog steeds bezig.

ik kan deze map via de verkenner niet vinden, maar ik zag hem wel staan toen ik via Nero een backup aan het maken was van de documenten van de gebruikers. (bij mijn documenten was deze map groter dan 2gb). hij staat helemaal vol met .zip bestanden van dingen die ik nooit op de pc heb gezet.


mijn virusscanner is AVG, en ik vraag me ook af of in vista een goede virusscanner zit.
 
Download je in vista gewoon ff nod32 van www.eset.com de trial versie;)

als je zelf handig bent kun je vast via Helpmij.nl een licentie kopen.

is een hele goeie virus scanner die weinig zuigt;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok! ik ga die eens bekijken :thumb:

Weet iemand hoe het zit met die map complete, en al de worms die mijn virusscanner vind? hij is ondertussen al 5 uur bezig, maar nog steeds niet klaar. is het niet handiger om de mappen handmatig leeg te maken? of krijg ik dan problemen.

ik denk nu dat ik windows vista gewoon op de c schijf zet. maar als ik hem formatteer, dan kan ik net zo goed de scan stoppen. of is dat niet slim?
 
Als jij je data weet te backuppen dan is er geen betere opschoonmethode te bedenken dan een format C:, dat verdient eigenlijk altijd de voorkeur (behoudens een klein en onbelangrijk probleempje)

Een site als de Helpmij zou eigenlijk niet eens hoeven bestaan, want vaak is het oneindig veel sneller om het systeem te formatteren en opnieuw op te bouwen, dan om een of ander vaag softwarematig probleem proberen te tackelen.

Tip: daar je nooit zeker zal weten wat wormen / virussen allemaal op je systeem hebben uitgevreten is het aan te bevelen om ook je andere schijf / schijfpartities te formatteren. Uiteraard pas nadat je C; hebt gedaan en C weer hebt opgebouwd. Handig is om dan de op D staande DATA tijdelijk naar C: te kopieren en dan de D te formatteren.
Laat wel even al je data door een goede spyware/virusscanner bekijken voordat je die data naar C: kopieert.

Ja en ik weet dat ik reacties uitlok met mijn bewering in de 2e alinea... :D :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

@Pasja: in principe ben ik het wel met je eens.

Maar naar mijn ervaring hebben de meeste gebruikers niet of nauwelijks back-up's !

Dan komt format C: dus pas aan de orde als er geen andere mogelijkheid meer is.

OEm-PC's worden doorsnee geleverd met 1 grote partitie en de meeste gebruikers laten dat zo !

T.S. is een gunstige uitzondering.

De hopeloze studente (s)n die ik hier regelmatig over de vloer heb omdat ze hun scriptie kwijt zijn kun je moeilijk formatteren en opnieuw installeren voorstellen.


Greetz,

Harry.
 
ik heb vista geinstalleerd, C geformatteerd en tot nu toe werkt alles goed:D

ik heb goede backups, en de partitie D bestaat nog, dus daar staat alle overige data nog op!
 
Joep,
in je eigen belang............. scan de bestanden op D op zowel spyware en virussen en indien ok, kopieer ze even naar een tijdelijk op C aan te maken map (noem die map op C bijvoorbeeld even letterlijk Dmap).
Formatteer nu vanuit Windows de D partitie en kopieer later alles terug vanaf C naar D.
 
Laatst bewerkt:
En nog even een aanvulling: je zou theoretisch idd. een dualboot systeem kunnen maken door op de D: partitie idd. XP te installeren, maar.............. gelet op wat je in je eerste topic schreef, ben ik bang dat de recovery CD XP op C: wil gaan installeren en dat gaat dus niet werken, want daar staat imiddels Vista op.............

Kijk dus tijdens het starten van de recovery of je ook een schijfletter kunt aangeven, waarop XP geinstalleerd wordt. Als je daar D kan kiezen is er niks aan de hand. Als je dus tijdens de recovery de mogelijk krijgt om D te kiezen, doen!
Kan dat niet dan heb je nog de volgende optie. Maak D: virus/spyware vrij zoals hierboven beschreven -en vergeet vooral niet de data even naar C te kopieren-!!!!

Installeer nu nogmaals Vista, maar dan op D:
Kopieer nu de backupdata van C: terug naar D: en voer recovery uit met de XP disk, maar nu naar C: (wel de recovery weer C: laten formatteren, anders gaat het alsnog mis)

Wat je uiteindelijk dan hebt is een keurig net dualbootsysteem met op C: XP en op D: Vista.

Tijdens het opstarten van de machine wordt je de keuze voorgelegd welke Windows je wil gaan starten: XP of Vista.
 
Laatst bewerkt:
windows Vista werkt goed, dus ik denk niet dat ik nog een dual boot wil maken.

nog wel bedankt voor de tip, want ik moet dit misschien nog overwegen ivm de spellen die ik wil spelen (ik moet nog testen of alles goed op vista loopt)
 
en anders openoffice gebruiken...werkt ook perfect is net zo goed en gratis (dus legaal)
 
ik heb nu een evaluatieversie van office 2007, werk tot nu toe goed (ik weet alleen niet wanneer de proeftijd is afgelopen)

als virusscanner staat nu AVG 7.5 free, werkt goed onder vista.
ik heb alleen nog geen spyware filter, de AVG loopt telkens vast onder vista, ik weet ook niet zeker of vista zelf al zoiets heeft (nml wel een firewall)
 
Hoi !

Je hebt toch Windows Defender ?

Al ge-update en gescand ?

Greetz,

Harry.
 
ik ben erg tevreden over vista (ondanks een paar problemen met games, maar dat is gewoon wachten op een goede patch) maar ik heb nog een klein probleempje.

ik heb bij de installatie van vista, twee instellingen voor het toetsenbord gemaakt. Nederlands en verenigde staten. Als het toetsenbord op Nederlands staat, zitten alle tekens door elkaar, en ik moet dan eerst het vinkje v.s aanklikken (of Ctrl-Shift). Als ik hierna in een ander scherm wil typen, veranderd deze instelling weer.
Ik kan nergens vinden hoe ik die instelling verander(dus de nederlandse deleten, want die is eigenlijk niet nodig).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan