gecomprimeerde map

Status
Niet open voor verdere reacties.

folkerth

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2006
Berichten
105
ik heb een computer waar ik films op heb staan en ik heb een laptop. soms wil ik een film van mijn computer op mijn laptop zien, en sleep ik hem over met min (1gig groote) memory stick. maar soms heb ik wel films die groter zijn dan 1 gig. als ik een film kopieer naar een gecomprimeerde map komt er een bestand uit van maar van 5 mb, als ik hem later uitpak heb ik het oude formaat weer.

mijn vraag is nu: is hierbij echt zichtbaar kwaliteits verlies of zijn er nog andere nadelen?

alvast bedankt
folkert
 
-

ik heb nog geen draadloos netwerk, ik heb mijn laptop nog maar een maand ofzo en ik zit nog op het internet van mijn (onbekende) buurman. en in de toekomst zou ik zou het ook wel makkelijk vinden als er niet erge nadelen aan zitten, kun je op je usb stick bijna 200 films mee nemen... maar dan moet de kwaliteit niet erg achteruit gaan.
 
Op een usb stick van 1gig 200 films? Ik dacht dat een gewone film 4,7gig is. Heb je al eens aan een externe hardeschrijf gedacht?
 
-

mijn films zijn altijd rond de gig. als ik ze in gecomprimeerde map zet worden ze maar iets van 5 mb. nou was mijn vraag of er zichtbaar kwalitijds verlies is, en niet of het op een andere manier kan. maar tog bedankt
folkert
 
gevonden

ik heb al wat gevonden op internet, dit stukje:

Er zijn verschillende typen datacompressie:

exact omkeerbaar (Engels: lossless)
niet-exact omkeerbaar (Engels: lossy)
In het eerste geval is het mogelijk het oorspronkelijke bestand exact bit-voor-bit weer terug te krijgen, wat bijvoorbeeld essentieel is voor tekstdocumenten; in het tweede geval niet. Lossy compression wordt bijv. in de elektronische beeldverwerking gebruikt en bij het comprimeren van geluidsbestanden. Door de eis van geen verlies van informatie te laten vallen is er bij plaatjes of geluidsbestanden een veel grotere mate van compressie mogelijk, zonder dat het de toeschouwer of luisteraar opvalt dat het origineel niet identiek is aan het weer gedecomprimeerde beeld. JPEG is een lossy algoritme voor beeldcompressie, MP3 voor digitale geluidsbestanden, MPEG-2 voor videobestanden (voor DVD of Digitale Televisie DVB).

ik denk dat de gecomprimeere map de 2e gebruikt, niet-exact omkeerbaar. maar mischien is dit wel instelbaar of is er een programma die dus wel de 1e kan. weet iemand hier wat van? of weet iemand hoe erg het kwalitijdverlies bij de 2e is? alvast bedankt.

folkert

p.s het hele artikel staat op http://nl.wikipedia.org/wiki/Datacompressie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan