mp3 gegevens ingeven een tijdrovende zaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

KERJO

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2006
Berichten
108
Bij het converteren van een audio CD naar MP3 met windows media player of dBpowerAMP worden meestal de gegevens weergeven uit een database (titel, uitvoerder , album..). Wanneer deze gegevens echter niet gevonden worden, kan je handmatig de bestandsnaam gaan ingeven (uitvoerder + titel) en kan je later nog eens de Tag's gaan invoegen vb met MP3Tag hetgeen een zeer tijdrovende zaak is.Kan iemand mij een suggestie geven om deze taak vlotter te laten verlopen
 
Handmatig invoeren is inderdaad altijd lastig een zeer tijdrovend. Mocht je 1 van de 2 dan uiteindelijk toch hebben (bestandsnaam of mp3 tag) dan kun je met dit programma een boel doen. Je kunt de mp3 tag uit de bestandsnaam halen of juist andersom. Succes!
 
De gegevens van een legale audio CD kunnen door Windows Media Player tegenwoordig bijna altijd van het Internet opgehaald worden. In Extra, Opties, Privacy kun je dat ook instellen. De muziekindustrie geeft Microsoft (WMP) en Apple (iTunes) tegen betaling toegang tot de door hen onderhouden database. Winamp, dBpowerAMP en SonicStage (Sony) werken met weer andere, vergelijkbare databases. Vroeger kon het daardoor nog wel eens voorkomen dat bij de een wel en de ander geen gegevens van een muziek-CD gevonden konden worden. Tegenwoordig is dat practisch onmogelijk, tenzij het een exotische CD (Afrika) of een illegale (bootleg) CD betreft. Ik zou alls ik jouw was die instellingen in Privacy van Opties controleren.
 
Eerst bedankt voor de tip van het programma "123Tag " het maakt de taak wat lichter;
Wat betreft de instelling van WMP Privacy tablad is alles aangevinkt behalve inhet vak "Providerservices voor extra mediagegevens" Unieke speler-id aan inhoudsprovider verzenden is niet aangevinkt! Heeft het daar soms mee te maken dat ik van sommige legale Cd geen data krijg! bv Cd "de jager van Eva de Roovere" of "Hitclub best of 2005 van donna" ...ea.
 
Je kunt met WinAmp sowieso alles behalve songtitel in één keer ingeven voor een hele cd of een map van één artiest.
 

Bijlagen

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 94
De gegevens van een legale audio CD kunnen door Windows Media Player tegenwoordig bijna altijd van het Internet opgehaald worden. In Extra, Opties, Privacy kun je dat ook instellen. De muziekindustrie geeft Microsoft (WMP) en Apple (iTunes) tegen betaling toegang tot de door hen onderhouden database. Winamp, dBpowerAMP en SonicStage (Sony) werken met weer andere, vergelijkbare databases. Vroeger kon het daardoor nog wel eens voorkomen dat bij de een wel en de ander geen gegevens van een muziek-CD gevonden konden worden. Tegenwoordig is dat practisch onmogelijk, tenzij het een exotische CD (Afrika) of een illegale (bootleg) CD betreft. Ik zou alls ik jouw was die instellingen in Privacy van Opties controleren.

Ik heb een "exotische" CD (een eigen opname), waarvan ik graag de mediagegevens wil uploaden, zodat ze automatisch worden gedownload door degene aan wie ik een kopie van mij CD wil sturen. Ik heb overal gezocht hoe dat moet, maar ik kan het niet vinden. Is het mogelijk (hoe) om het met Windows Media Player vs. 9 te doen? Of moet ik iets anders gebruiken?
Ik durf de nieuwere versie 11 niet te gebruiken, omdat ik van anderen heb gehoord dat die allerlei dingen niet kan (of niet goed doet), die wel onder vs. 9 goed functioneerden.
 
Wanneer je een cd ript met CDex zoekt het programma zelf de gegevens erbij uit de CDDB-database en vult ze in in de mp3's. Wanneer je zelf een cd samenstelt kun je met CDex ook de gegevens uploaden naar de CDDB-database. Anderen halen de gegevens hier dan weer op.
 

Bijlagen

  • cddb.jpg
    cddb.jpg
    11,3 KB · Weergaven: 76
Ik heb Cdex op mijn PC staan maar ik krijg geen enkel gegeven van de te rippen CD op het scherm! Ik denk dat er ergens een instellingsfout is ( misschien bij opties Lokale CCDB?) .De track nrs en andere gegevens worden weergegeven maar de database werkt niet.
 
Wanneer je zelf een cd samenstelt kun je met CDex ook de gegevens uploaden naar de CDDB-database. Anderen halen de gegevens hier dan weer op.

Ik heb twee problemen na het opvolgen van je behulpzame suggesties:
1. In CDex zie ik wel netjes de track-beschrijvingen die ik heb ingevoerd en geüpload naar CDDB, maar als ik zonder gebruik te maken van CDex de bewust CD laad en afspeel met WMP (9), dan krijg ik Onbekend album Onbekende arties en Nummer x. In WMP kan ik geen optie vinden om op CDDB te zoeken, noch staat daar enige hulp over in Help. Is WMP 9 te oud? Doe ik iets verkeerd? Heb ik iets moeten doen wat ik niet heb gedaan? :mad:
2. Bij het rippen van mijn CD naar MP3 (via WAV), kreeg ik bij de eerste track ongeveer elke seconde de foutmelding Jitter xxx fouten, steeds verder oplopend, tot het einde van de track, bijna 600. De geproduceerd MP3-file was aanwezig en waarschijnlijk van de te verwachten omvang, maar bij afspelen, was niets te horen. Toen het rippen van de eerste track klaar was, en CDex met de volgende track aan de gang ging, gebeurde er helemaal niets, alleen de tijd verstreek. Ik doe het kennelijk allemaal niet zoals het moet. Ik zou erg blij zijn met hulp! :)
 
Laatst bewerkt:
@KERJO

Wanneer je een cd ript met CDex krijgen de nummers als het goed is de titel van het nummer in het pad D(?):/mijn muziek/artiest/album/song. Wanneer je dan in bijv WinAmp een nummer importeerd zie je bij File-info de details.
 
Wat bedoelen jullie toch steeds met TAG invoeren? En waarom moet dat. Wat is tag eigenlijk?
 
Een TAG is een deel van een mp3 waar toegevoegde info wordt opgeslagen als artiest, titel, album. Er is ID3v1 en ID3v2. v(ersie)2 kan meer info bevatten dan v(ersie)1 zoals lyrics.

Wanneer je een muziekstuk van cd ript naar mp3 gebruikt het per minuut ca 1 MB ruimte. Laten we zeggen dat een liedje van 4 minuten 4 MB in beslag neemt. Ga je nu info invullen in je tags dan neemt ook die info ruimte in op je HDD. Je mp3 wordt dan ineens laten we zeggen 4,1 MB groot.

"TAG" kun je vertalen als "aanhangsel". Wanneer je een TAG invult zie je bijv de artiest en titel op je mp3 speler of in je mediaplayer. Zo niet, dan heten alle nummers Track#


Wanneer je een cd ript met CDex em je hebt een internet verbinding dan maakt CDex automatisch mappen aan zoals artiest>album>titel en vult ookm de tags in. Zodoende kun je altijd je mp3's herkennen.
 

Bijlagen

  • tag.jpg
    tag.jpg
    59,7 KB · Weergaven: 92
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt. Ik gebruik nu nog Cheetah, maar dat program CDex kom ik niet helemaal uit. Zo zie ik de titel en artiest niet of moet ik me eerst aanmelden?
 
Niet aanmelden, bij settings niets veranderen behalve wellicht de partitie waar je mp3's naar toe moeten. (bijlage)


Bij settings>tabblad [remote cddb] wel even een (fake) email adres invullen. Daarna een cd erin>CDDB>read remote CDDB aanklikken, juiste keuze maken wat betreft artiest en album in het volgende venster en dan aan de rechterzijde het tweede picto van boven aanklikken (convert cd to compressed audiofile
 

Bijlagen

  • cdex.jpg
    cdex.jpg
    38,5 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:
Heb precies gedaan zoals je zei maar na het branden hoorde ik niets. Zag alleen alle titels. Wat doe ik nog fout??
 
Bedankt voor al de reacties , ik heb veel opgestoken uit dit item . 123 Tag doet het perfect , Cdex database is in werking door jullie tips, in WMP kwamen de gegevens soms niet te voorschijn uit de database, nu bleek het dat dit wel het geval was bij één van de twee geinstalleerde DVD lezers, zou iemand mij kunnen zeggen waarom ik die gegevens niet kan verkrijgen in de twee DVD lezers.
 
Confictius, hij schrijft wel de data weg, maar hij comprimeert niets naar MP3 vanaf de cd. Wat doe ik nog fout in Cdex??
 
Kijk eens bij options>settings>filenames naar welke directory hij je mp3's wegschrijft. En heb je de juiste picto aangeklikt aan de rechterkant?Je kunt een cd namelijk ook rippen naar .wav en dat is ongecomprimeert.
 

Bijlagen

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    5,1 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de tweede pic zoals jij zei. (Van cd dus naar MP3)

Extract CD tracks to compressed audio files (Ook F9 als ik me niet vergis). Alleen bij de settings zie ik inderdaad wat vreemds......zie bijlage.

Hij lijkt inderdaad van WAV naar Mp3 te gaan bij de Filenames maar hoe pas je dat dan aan?
 

Bijlagen

  • MP3.JPG
    MP3.JPG
    84,5 KB · Weergaven: 87
Mijn probleem is nu opgelost.......heb het program eraf gegooid en weer opnieuw erop gezet. Nu loopt ie als een trein. Kennelijk heeft ie de 1e keer niet alles meegenomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan