DVD branden lukt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

justinos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Berichten
199
Hoihoi,

Wellicht dat iemand hier ervaring en/of verstand van dit soort zaken heeft. Met mijn Panasonic NV GS500 heb ik gister voor het eerst opnames gemaakt van de kermis in Apeldoorn. Deze opnames heb ik met het programma Sony Vegas studio bewerkt en "gerenderd" als .avi file van zo'n 18 minuten lang (ruim 3 gig ). Sony Vegas maakt er een .avi file van en een .avi.sfl file. De avi file heb ik geconvert met "WinAviVideoConverter" naar dvd bestanden en met nero gebrand. Dit geeft als resultaat nietwerkende dvd op onze dvd-speler, op de andere dvd-speler werkt het wel maar om de 2 sec. slaat ie heel eventjes vast.. zeer irritant om naar te kijken dus.
De andere optie die ik toen geprobeerd heb is Nero Vision Express, menu erbij gemaakt en via de uitleg van deze website de bitrate goed ingesteld. Na ruim een uur wachten is de dvd gebrand en wil ik het bekijken op tv. Ten eerste worden de beelden heel klein getoond, dit komt waarschijnlijk omdat ik met 16:9 gefilmt heb.. maar als ik de opnames direct via de tv bekijk ziet het er wel normaal uit over het hele scherm verdeeld. Ten tweede haperen de beelden heel lichtjes, wanneer je snelle bewegingen bekijkt zie je dat dit niet vloeiend gaat maar in stapjes. Dat hoort niet.. ik wil de opnames die ik maak correct op dvd branden, dit lukt me dus niet.
Wie heeft tips/opmerkingen of andere ideeën om deze opnames goed op dvd te krijgen? Nogmaals, het gaat om opnames van een Panasonic NV GS500.

Justin

ps: de opnames zijn (eigenlijk per ongeluk) gemaakt in 16:9 stand (breedbeeld geloof ik?). Dit heeft waarschijnlijk invloeg op hoe ik de dvd brand, óf ik mis namelijk een paar centimeter beeld aan de randen, of ik heb juist een heel klein beeld in het midden.
 
Je vertelt dat je de avi-film hebt bewerkt, maar zegt niet wat je met de SFL-file hebt gedaan. Zijn de avi en de avi.sfl even groot in omvang?
In Nero Vision wordt de avi-film eerst ge-encodeerd, dat kost de meeste tijd, het daadwerkelijk branden op de schijf duurt relatief veel korter.
Heb je in Nero Vision in het startscherm gekozen voor DVD-Video en daarna voor Video toevoegen? Als je op More... klikt krijge wat meer opties te zien.
Klik op plaatje hieronder.

 
de .avi file is 3.651.143 kb groot. De avi.sfl is maar 1 kb groot. Heb daar dan ook niks mee gedaan eerlijk gezegt.

De extra optie's heb ik gebruikt bij nero vision. De resolutie van de opnames op tv kan ik wellicht zelf nog wel achterkomen door wat te testen (heb al 3 dvd's weg kunnen gooien inmiddels), wat eigenlijk het belangrijkste is is het probleem dat de gebrande dvd op tv heel lichtjes hapert, als je er niet op let heb je het niet door, maar als je erop let zie je duidelijk dat alles een beetje in stapjes gaat.. het klopt gewoon niet. Aan de camera kan het niet liggen, de opnames zelf zijn goed als ik het direct via de tv bekijk.
 
dat de gebrande dvd op tv heel lichtjes hapert
Dat lijkt toch het meest op een framerate van de avi die niet klopt met de framerate waarin jij hebt laten encoderen. Download en installeer GSpot en laat de avi-film beoordelen. Klik ook op Render. Door op de lichter gekleurde vakjes te klikken krijg je nog aanvullende informatie.
 
Heb ik gedaan en ik krijg nu vanalles voorgeschoteld maar al sla je me dood wat ik met sommige dingen moet.

FPS: 29.970

Volgens mij als ik de avi file via windows media player bekijk zijn er nog geen problemen met de "lichte" hapering, na het branden (met nero vision) gek genoeg wel. Nogmaals, weet ik niet zeker. 30 f.p.s. klinkt in ieder geval veel.

Hier de resultaten:
gspotuy4.png


Bedankt voor de hulp in ieder geval tot zover. Kan jij of iemand anders uit deze resultaten wat afleiden wat de framerates betreft?
 
Laatst bewerkt:
GSpot is vooral nuttig als je een avi-film vanuit een onbekende bron wilt beoordelen. Avi, wat staat voor Audio Video Interleaving bestaat uit een gecomprimeerd beeldspoor en een gecomprimeerd geluidspoor en de codecs voor die twee zijn verschillend. Voor beeld de DivX -of Xvid-codec, voor geluid meestal mp3. Op jouw afbeelding heb ik rode kaders gezet rond vakken waarop je kunt klikken om meer info te krijgen.
Dat in Windows Media Player die haperingen niet optreden, komt doordat de avi-film zonder omzetting afgespeeld kan worden. Zou jouw DVD-speler bij je TV dat ook kunnen (dat kun je nakijken in de handleiding, meestal staat daar dan de naam of het beeldmerk DivX) dan zou je de avi-film als data kunnen branden, dus zonder decompressie en encodering. Kan dat niet, dan moet je hem toch in Nero Vision omzetten, maar dan wel een framerate van 29,97 aanhouden, want dat is de framerate van de avi-film uit je Panasonic.

gspotzj4.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan