Wel geluid met opstarten+afsluiten, maar verder niets

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert01

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2005
Berichten
104
Sinds ik nieuwe sounddrivers (ADI_ICH5) geïnstalleerd heb voor mijn moederbord, de MSI 875P Neo heb ik alleen nog geluid bij opstarten en afsluiten. Ook de controlpanel voor geluid is verdwenen en kan ik via het configuratiescherm ook via Geluid niet meer instellen omdat het er niet meer bij staat.
Bij Apparaatbeheer zijn geen fouten aangegeven; alle audio wordt als correct functionerend aangegeven.
In het verleden gebruikte ik iTouch voor geluid, maar dit programma heb ik via Configuratiescherm > Software verwijderd. Helaas zitten er nog wel wortels van dit programma daar ik beneden op de werkbalk het iTouch-icoon in beeld krijg. Ook als ik het daarop uitschakel is het niet mogelijk een cd met Windows Media Player 11 aan de praat te krijgen. Als ik een desbetreffende file wil openen met Windows Media Player 11 krijg ik de mededeling “Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Misschien is er geen geluidsapparaat op de computer geïnstalleerd, wordt het geluidsapparaat gebruikt door een ander programma of functioneert het niet naar behoren.”
Als ik de Help-mogelijkheid naar het web aanklik wordt ik verbonden met deze website.
http://www.microsoft.com/windows/wi...&id=C00D11BA&contextid=83&originalid=80040256
Hier weet ik niet goed mee om te gaan. Ik moet waarschijnlijk synchroniseren, maar hoe?
Op deze website staat dat ik naar Voltooien moet gaan; maar dit is weer nergens te vinden.
Ook wordt doorverwezen naar Vista, maar ik zit nog op Windows XP Prof. (SP2).
Op dit moment ben ik het spoor geheel zoek.

Gert01
 
Onderaan de MSI-pagina waar je de audio-driver vandaan hebt, staan de Intel INF drivers. Download het zip-bestand en unzip. Je vindt dan een exe-installatieprogramma van de Intel Chipset Software Installation Utility. Daarin zit een pakket controllers voor de chipset op je moederbord, waaronder een audio-controller. Die is ook nodig, naast je audio-driver, om het geheel te laten werken.

Maar...weet je zeker dat je de juiste audio-driver gedownload hebt? Die jij hebt genomen is voor de Adi Soundman ICH 5 voor moederbord Intel 875 Neo-LSR/FIS2R.
Op de MSI-site staan ook audio-drivers voor de Intel 875 Neo-FISR (PCB 2.0) voor de Realtek ALC Series AC 97 Audio Driver. En daaronder ook de Intel INF drivers.
Welke geluidskaart heb je, de Soundman of de Realtek?

NB: waarom heb je de audio-driver gedownload? Heb je een reparatie-install van XP gedaan? Wat bedoel je precies met iTouch? Dit misschien?
 
Laatst bewerkt:
Om met het laatste te beginnen: iTouch heb ik naar ik weet ooit geïnstalleerd nadat ik wat registraties bij Logitech ('k dacht dat het daar vandaan komt?) had gedaan.
Uiteindelijk beviel het me totaal niet en heb ik het er af gehaald; naar nu blijkt met de nodige sporen. Ik zou gewoon graag met Windows Media Player 11.0 verder willen gaan.
[''k Heb ook nog geprobeerd deze te verwijderen, om daarna opnieuw te installeren, maar dat werd geweigerd].

Wat betreft de soundcard: dit zit zoals aangegeven op het moederbord: de MSI 875P Neo LSR (MS-6758). Welke drivers dan van toepassing zijn weet ik niet.

In de gebruiksaanwijzing staat bij de moederbordspecificaties aangegeven bij Audio:

6 channels software audio codec ADI S/W 5.1channel Audio 1980/1985.
- Compliance with AC97 v2.2 Spec (for 1980) / PC99 v2.3 Spec (for 1985).
- Meet PC2001 audio performance requirement.

Verder staat bij de CHIPSET aangegeven ('k weet niet of dit van toepassing is):
* Intel Canterwood chipset
- Supports etc etc.
*Intel ICH5/ICH5R chipset
- Supports etc. etc.

Met deze aanwijzingen moet ik denk ik de keuze maken.
Of de eerder geïnstalleerde keuze de juiste is ben ik niet deskundig.
Als je nog meer gegevens nodig hebt, hoor ik het wel van je.

Weet jij uit bovenstaande gegevens wat ik verder kan doen?

Hartelijk bedankt!
 
Download en installeer Everest. Open het programma en kijk naar de vermeldingen bij Multimedia, Windows Audio en vlak daaronder PCI/PnP Audio. Zet die gegevens in je antwoord. Windows Media Player heeft (waarschijnlijk) zélf geen defect, hij kan de geluidskaart niet vinden. Voor we verder iets ondernemen, ook het downloaden van drivers of Intel INF Drivers, eerst kijken wat je met Everest vindt.
 
Codes

Onder windows audio krijg ik:
midi-out0 0001 000A Soundmix Wavetable Synth

Onder PCI/PnP Audio krijg ik:
Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller {A-2/A-3] PCI

Dat alles kan ik er van maken.
 
Hoe het kan is hiervandaan niet te zeggen, maar er is geen stuurprogramma geinstalleerd voor je onboard geluidskaart. Download van deze site (opnieuw?) de ADI SoundMax Drivers for ICH5. Zet het in een map op je harde schijf. Dubbelklik op het EXE-bestand. Wat je te zien krijgt is een map 6758 en als je die opent dit:


(Klik voor vergroting)

Download van de zelfde site "Intel INF Drivers", unzip het en sla dat ook op in een map. Ga daarna eerst naar Software, Programma's wijzigen en verwijderen en zoek de regel van de SoundMax Driver en verwijder hem. Herstart de PC en als de Wizard Nieuwe Hardware verschijnt, druk je op Annuleren tot hij wegblijft. Installeer nu eerst de Intel INF drivers. Ga daarvoor naar Start, Uitvoeren en blader naar dat INF Driver EXE-bestand. Twee keer OK. Als je na afloop de PC moet herstarten, doe dat dan. Installeer nu de SoundMax driver door te dubbelklikken op het Setup.exe-bestand in die 6758-map. Volg de aanwijzingen op het scherm.
Herstart de PC (het installatiebestand zal dat waarschijnlijk aanbevelen) en controleer je geluid.
 
Laatst bewerkt:
Status quo na installatieprocedure

In de eerste plaats: je hebt het geweldig duidelijk uitgelegd en vooral de aanwijzingen d.m.v. links en visuele aanwijzingen waren geweldig. Ik heb geheel volgens deze procedure de deinstallatie en installatie uitgevoerd.
De proef op de som: Na een cd in m’n dvd-speler gelegd te hebben en aangegeven te hebben dat ik een nummer met Windows Media Player wil openen krijg ik de mededeling weer “Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Misschien is er geen geluidsapparaat op de computer geïnstalleerd, wordt het geluidsapparaat gebruikt door een ander programma of functioneert het niet naar behoren.” en lukt het niet de Windows Media Player aan de praat te krijgen. De rest gaat weer net zo als eerder beschreven.
Je voorgaande vraag over Everest zou ik ook nu weer op dezelfde wijze beantwoorden; alles staat er nog net zó bij.
Als ik rechtsklik op de icoon rechts op de werkbalk (SoundMax Integrated Digital audio) krijg ik een rolluikmenu met daarin 4 groepjes, t.w.
De 1e groep:
SoundMax configuratiescherm. Als ik hier verder op klik krijg ik de melding “Digital output is taken by another application” > geef ik OK dan krijg ik een schermpje met 1 tab MIDI-SYNTHESIZER Standaard synthesizer geluidsset en kan ik een keuze maken uit SoundMax General Midi (daar staat ie op) of SoundMaxGlite.
DLS-Lader. Hierin zit een knop Windows Media Player uitvoeren
De 2e groep:
Windows Media Player.
Multimedia.
Volume. >>> Als ik het volume hier probeer wat zachter te zetten lukt dat niet. Ik krijg de mededeling: “Er zijn geen actieve mixerapparaten beschikbaar. Open het configuratiescherm als u mixerapparaten wilt installeren, klik op printers en andere hardware en vervolgens op hardware toevoegen. Deze toepassing wordt nu afgesloten.”.
De 3e groep:
Info [korte productinfo]
SoundMAX FAQs: hierin staat onderstaande info, t.w.
SoundMAX® Help - Antwoorden op veelgestelde vragen
Zie voor nieuws en updates de website van SoundMAX op www.soundmax.com.
DE TAB 'LUISTEROMGEVING' IN HET CONFIGURATIESCHERM
Waarom zijn er geen regelingen voor driedimensionaal spelgeluid?
De SoundMAX maakt gebruik van interne functies voor driedimensionaal spelgeluid, die direct door het spel zelf aangestuurd worden.
Wat is 'Luidsprekerinstelling' en welke layout moet ik kiezen?
Met de luidsprekerinstelling kunt u het systeem op uw luisteromgeving afstemmen. Kies 'Stereo koptelefoon' als u een koptelefoon gebruikt of 'Stereo luidsprekers' als er twee luidsprekers voor u staan (op uw bureau of in uw beeldscherm of laptop). Indien ondersteund door uw systeem, kunt u ook de optie 'Quad-luidsprekers (Multi-drive surround)' kiezen. Hiervoor moeten er twee luidsprekers voor u en twee luidsprekers achter u staan. U kunt 'Surround sound-luidsprekers (5.1 surround)' kiezen als u een thuisbioscoop-instelling hebt met drie luidsprekers voor u, twee luidsprekers achter u en een subwoofer voor laagfrequente effecten hebt.
Wat is het verschil tussen de twee instellingen voor 'Lokatie voorste luidsprekers' bij 'Luidsprekerinstelling'?
De instelling 'Dicht bij elkaar' is bestemd voor ingebouwde luidsprekers in beeldschermen en laptops, of voor wanneer de luidsprekers vlak naast het beeldscherm staan. Kies de instelling ‘Ver van elkaar’ als de luidsprekers verder uit elkaar staan of wanneer u het geluid afspeelt via een grote geluidsinstallatie.
Wat is ‘virtual surround’?
Als u films met een uit meerdere kanalen opgebouwde audiotrack bekijkt maar niet over een luidsprekerset voor 4 of 5.1 kanalen beschikt, dan maakt SoundMAX automatisch 'virtuele' luidsprekers aan binnen uw stereoluidsprekerinstelling. Als u niet wilt dat SoundMAX automatisch virtuele luidsprekers creëert, kruis dan het vakje 'Uit' aan. Als u graag virtual surround wilt gebruiken voor uw koptelefoon, dan kunt u een upgrade aanschaffen door op de knop met het koptelefoon-pictogram te klikken. Na het aanschaffen en installeren van deze upgrade, activeert de functie zichzelf automatisch wanneer u een film bekijkt en via de koptelefoon luistert.
Wat zijn ‘akoestische omgevingen’?
Akoestische omgevingen zijn virtuele plaatsen voor het beluisteren van geluiden en muziek. Deze omgevingsmodellen kunnen 'sonische landschappen' zoals concertzalen en tunnels simuleren. U kunt van luisteromgeving veranderen door uit de lijst een nieuw omgevingsmodel te kiezen. De modellen zijn dezelfde als die gebruikt worden in spellen die gebruik maken van Environmental Audio™ (EAX™). Ze worden automatisch geactiveerd en aangepast door zulke games.
Wat is ‘Virtual Ear™’?
Virtual Ear bewaart aangepaste 'oormodellen' voor verschillende gebruikers. Zo'n model is speciaal afgestemd op het oor van een bepaalde luisteraar en is te kiezen uit de lijst. Standaard zijn er twee voorbeeldmodules inbegrepen die bestemd zijn voor volwassenen en kinderen. Als u uw eigen modellen wilt maken voor gebruik met SoundMAX, dan kunt u de upgrade-toepassing Virtual Ear aanschaffen door op het pictogram met het oor te klikken. Nadat u deze upgrade heeft aangeschaft en uitgevoerd, kan Virtual Ear direct worden gestart via het pictogram met het oor.
Waarom klinkt het testsignaal in de testluisteromgeving als ruis?
Deze ruis wordt roze ruis genoemd. Het is een geluidssignaal dat gebruikt kan worden om te controleren of alle luidsprekers goed zijn aangesloten en op de juiste plaats staan. Het is de bedoeling dat het geluid uit elke luidspreker even hard klinkt. Soms helpt het om wat met de luidsprekers te schuiven om het juiste evenwicht te krijgen.

DE TAB 'MIDISYNTHESIZER' IN HET CONFIGURATIESCHERM
Wat is MIDI?
MIDI (Musical Instrument Digital Interface) is een protocol waarmee synthesizers met elkaar communiceren.
Wat is GeneralMIDI (GM)?
GeneralMIDI is een beschrijving van een set van 128 geluiden en een drumset. Een GeneralMIDI-bestand kan op elke GeneralMIDI-synthesizer worden afgespeeld met vergelijkbaar resultaat. De meeste MIDI-bestanden die u op het internet vindt, zijn opgebouwd in het GeneralMIDI-formaat. Sommige geluidskaarten maken gebruik van minder realistische geluiden voor GM-instrumenten. De SoundMAX-synthesizer beschikt echter over een grote, professionele GeneralMIDI geluidsset.
Wat is een ‘.MID’-bestand?
Een '.MID'-bestand is een bestand waarin een MIDI-sequence is opgenomen. In zo'n bestand staan aanwijzingen voor de synthesizer voor het afspelen van muziek of geluid. Het lijkt op de manier waarop een tekstverwerker een document maakt van een bestand waarin alleen tekens zijn opgeslagen.
Wat is de 'standaard synthesizergeluidsset’?
Hiermee kan worden ingesteld welke geluidsset de SoundMAX-synthesizer standaard gebruikt voor het afspelen van GeneralMIDI (GM)-bestanden en MIDI-bestanden die compatibel zijn met de XG sound map (XGlite™). SoundMAX wordt geleverd met een professionele GeneralMIDI geluidsset van 4 MB en een XGlite geluidsset van 1,2 MB. Kies de XGlite-set voor het afspelen van MIDI-bestanden in het Yamaha XG-formaat. Bezoek regelmatig de SondMAX-website, waar upgrades voor de GeneralMIDI-geluidsset kunnen worden gedownload of aangeschaft.
Wat is een MIDI-stem?
Een MIDI-stem is een enkele noot of een enkel geluid dat op de SoundMAX synthesizer wordt afgespeeld.
Hoeveel stemmen kan de SoundMAX-synthesizer tegelijk afspelen?
De SoundMAX-synthesizer heeft een schaalbaarheidsfunctie genaamd MAXvoice™. MAXvoice geeft u automatsich het maximale aantal stemmen dat mogelijk is met uw processor en configuratie. De meeste MIDI-sequences gebruiken hooguit 32 stemmen. Meer dan 64 komt bijna niet voor.

DE DLS LOADER
De SoundMAX-synthesizer kan MIDI-bestanden afspelen die gebruikmaken van eigen DLS geluidssets. Wat is DLS en hoe kan ik DLS-bestanden in de SoundMAX laden?
Met DLS (DownLoadable Sounds) kunt u aangepaste geluidssets in de SoundMAX-synthesizer laden. Musici maken deze geluidssets vaak voor gebruik met bepaalde MIDI-bestanden. U kunt daarnaast zelf MIDI-bestanden en DLS-geluidssets maken met daarvoor bestemde toepassingen. SoundMAX ondersteunt de nieuwste versie van DLS (Level 2), die een betere geluidskwaliteit oplevert. Om een MIDI-bestand met een bijbehorend DLS-bestand te spelen, start u de toepassing DLS Loader.
Wat is een .RMI-bestand?
Dit is één bestand waarin zowel een MIDI-sequence als een speciaal aan die sequence aangepaste DLS-geluidsset is opgenomen.
Hoe gebruik ik de toepassing DLS Loader?
Er zijn twee manieren om een MIDI-sequence automatsich te laden en af te spelen in Windows Media Player met de bijbehorende DLS-geluidsset. Als u een .RMI-bestand selecteert, wordt het daarin opgenomen DLS-bestand automatisch geladen. Als u een .MID-bestand selecteert waar een .DLS-bestand met dezelfde naam bij hoort, dan worden ze beide automatisch geladen. U kunt daarnaast handmatig .MID- and .DLS-bestanden laden en daarna op de knop 'Windows Media Player uitvoeren' klikken.
De 3e groep:
Afsluiten.
Dit is het hele verhaal. Ik weet het nu echt niet meer wat ik nu moet of kan doen en wacht je bericht even verder af.
Hartelijk bedankt!
 
De Soundmax Audio-driver kun je nu beter de-installeren via Software, Programma's wijzigen en verwijderen. Herstart daarna je PC. Als de Wizard nieuwe hardware verschijnt, annuleren. Download en installeer van deze deze MSI-site de Realtek ALC Series AC97 Audio Driver. Herstart daarna de PC (die Intel INF drivers werken ook voor de Realtek). Probeer je geluid nog eens.

Edit: doe hetzelfde met het gedownloade zip-bestand als met dat andere: unzip het, je krijgt dan de map ALCXXX. In die map zit o.a. het bestand setup.exe. Dubbelklik daarop en de installatie begint. (Als het lukt, moest je dus een stuurprogramma hebben dat genoemd wordt onder een ander moederbord-type dan het jouwe...)
 
Laatst bewerkt:
Exact als de vorige keer eerst alles verwijderd volgens boekje.
Vervolgens via het startmenu de INF-drivers geïnstalleerd en daarna vanuit de map ALCXXX (Realtek ALC Series AC97 Audio driver for WXP) de setup.exe opgestart en getracht te installeren.

Kreeg vervolgens een grove foutmelding:
In Genie Host Process for Win 32 is een fout opgetreden en moet worden afgesloten.
Ik heb daarvan de volgende doorverwijzing overgehouden en genoteerd:
http://support.microsoft.com/?kbid=927891

PC alleen opnieuw opgestart en alsnog daarna de installatie uitgevoerd

Die installatie ging stilletjes uit; d.w.z. zonder verdere aanwijzingen is deze geïnstalleerd.

Na PC opnieuw opgestart te hebben was er in het geheel geen geluid, dus ook niet bij opstarten en afsluiten. In Apparaatbeheer staat de Multimedia audiocontroller op “geel”.
Helaas dus.

Je had dit waarschijnlijk al een beetje verwacht gezien je al aangaf dat het een stuurprogramma was onder een ander moederbord-type.

Blijven er nog mogelijkheden over?
 
Heb je de Windows Update op automatisch staan? Zo niet, ga dan eers naar Windows Update, klik op Snel en volg de aanwijzingen, ga daarna terug naar de introductiepagina van Update en klik op Aangepast.
Ga daarna naar Software, Programma's wijzigen en verwijderen, zoek de AC97 Audio Driver en verwijder hem. Ga dan naar Apparaatbeheer, zet de muis op de Audo Driver, klik rechts en kies voor "Maak installatie ongedaan".
Als dat allemaal is afgerond, herstart je de PC. Als de Wizard Nieuwe Hardware opstart, laat je hem gaan. Kies voor "" Automatisch opzoeken" en herstart na afloop de PC. Kijk of er geluid is en controleer Apparaatbeheer (geen kleuren?) en Software, Programma's wijzigen en verwijderen (staat er een Audio driver in de rij?).

NB: ik kan pas morgenochtend weer kijken.
 
Windows Update staat bij mij altijd op automatisch. Voor de zekerheid nog even de update handmatig uitgevoerd, maar dit gaf geen vernieuwingen.
In Software stond geen AC97 Audio Driver. ‘k Ging twijfelen of die überhaupt wel geïnstalleerd zou zijn (gelet op mijn vorige bevindingen). Dus voor de zekerheid de ALCXXX-map maar weer eens geopend en de setup opgestart van deze driver; leverde niets op. Ook daarná kon ik in Software de AC97 Audio Driver niet vinden. Overigens kon ik em ook niet bij programma’s vinden.
Maar een gekke vraag, wat is de Audio Driver in Apparaatbeheer?? Zoals je aangaf, staat er een Audio Driver in de rij, ben ik bang dat ie er gewoon niet is.
In Apparaatbeheer heb ik zoals aangegeven de Multimediacontroller die op geel staat; die kan ik weghalen. Maar verder staan er “Besturing voor geluid, video en spelletjes” 5 onderdelen die NIET te verwijderen zijn, t.w. -Audiocodecs -Legacy sudiostuurprogramma’s - Legacy videovastlegapparaten - Mediaapparaatbeheerapparaten - Videocodecs. Deze onderdelen geven bij rechtsklikken alleen 3 mogelijkheden (Stuurprogramma bijwerken – Zoeken naar gewijzigde apparaten – Eigenschappen).


Wat mij verder wel opvalt is dat mijn hele systeem sinds ik het geluid mis enorm traag is.
Het enige wat m.i. gewijzigd is en wat de processor fors belast is Norton Internet Security 2007 en I.E. 7.0. Mijn systeem is virusvrij, geschoond van allerhande temp, register geschoond en gedefragmenteerd d.m.v. TuneUp Utilities 2007.
 
Even alles weer op een rijtje.

Staat in Everest, Multimedia, Windows Audio nog steeds: midi-out0 0001 000A Soundmix Wavetable Synth? Dat is een softwarematig nagebootst MIDI-instrument en staat in principe los van de audio-driver.

Staat in Everest, Multimedia, PCI/PnP Audio nog steeds: Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller {A-2/A-3] PCI? Dat is de audio-cntroller voor je chipset (processor).

Staat in Apparaatbeheer, Besturing voor Geluid, video en spelletjes dit:
(Realtek High Definition Audio is hier de onboard-geluidskaart waarvoor een driver geinstalleerd moet worden. Maar bij jou zou er ook kunnen staan Soundmax Audio.)

realtekdriverfq2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Momenteel staat er achter Windows Audio helemaal niets meer!
Bij PCI/PnP Audio staat nog steeds: Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller {A-2/A-3] PCI. Dat is dus wel correct.
In Apparaatbeheer staan zoals bij de vorige mailing aangegeven 5 onderdelen die NIET te verwijderen zijn, t.w. -Audiocodecs -Legacy sudiostuurprogramma’s - Legacy videovastlegapparaten - Mediaapparaatbeheerapparaten - Videocodecs. Deze onderdelen geven bij rechtsklikken alleen 3 mogelijkheden (Stuurprogramma bijwerken – Zoeken naar gewijzigde apparaten – Eigenschappen). het zijn alleen déze 5. Als je het zo stelt mis ik er dus wel wat.
Ik probeerde al zo'n mooi plaatje er van te maken als jij deed, maar dat lukt me niet om zo'n klein bestandje te maken; dit even terzijde.
 
Je had Multimediacontroller in Apparaatbeheer staan met een geel vraagteken ervoor. Die heb je verwijderd. Als je de PC herstart, komt dat dan weer terug in Apparaatbeheer? Een geel vragteken wil zeggen dat er geen stuurprogramma voor gevonden kan worden door Windows. Ga met de muis op die Multimediacontroller staan, klik rechts, Eigenschappen, Stuurprogramma en dan klikken op: Stuurprogramma bijwerken. De Wizard Nieuwe Hardware zelf laten zoeken (automatisch bijwerken). Levert dat wat op?
 
De Multimediacontroller staat weer in Apparaatbeheer op geel >>> laten zoeken naar software levert helaas niets op.
 
Ik ben aan het graven op de MSI-site. Maar probeer onderwijl de volgende mogelijkheden.
Start, Alle programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset, Systeemherstel. Klik in de kalender op een vetgedrukte datum die ligt voor het moment waarop je probleem begon. Als dat niet helpt, leg dan de Setup CD-Rom Windows XP in de CD-Romlade. (Als hij spontaan start, klik op Afsluiten.) Ga via Start naar Uitvoeren, type sfc /scannow . De beschermde systeembestanden worden gecontroleerd en zonodig vervangen vanaf die CD-Rom. Er verschijnt een voortgangsbalkje. Als wordt verzocht om de originele CD, geef dan je CD-Romdriveletter op. Het duurt even.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is wellicht zeer hardnekkig.
Ik kon tot 1 februari j.l. terug in Systeemherstel, maar dit heeft niets opgeleverd.
Vervolgens heeft de PC een poosje staan scannen op de Setup CD-Rom Windows XP; ook dit heeft niets opgeleverd.
Als ik Everest draai Multimedia, Windows Audio: geen vermelding.
Bij Multimedia PCI/PnP Audio nog steeds: Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller {A-2/A-3] PCI.
Alles blijft zo het zelfde. Ik heb nog een link naar MSI Live Update en dan wordt mij toch weer gewezen op de Intel INF Update vs. 6.2.1.1001 en de ADI SoundMAX Drivers for ICH5 ver. 5.12.01.3538.
Tot zover.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, de SoundMax is jouw geluidskaart, dat staat wel vast. Het enig wat ik nog heb kunnen vinden is een gebruikersforum op de MSI-site. Daar wordt in een vergeluikbaar geval geadviseerd de SoundMax, of in ieder geval de soundcard, in de BIOS op Enabled te zetten. Maar lees het zelf maar.

NB: voor je huidge probleem heb je er denk ik niet veel aan, maar ik vond ook nog een FAQ op de SoundMax-site.
 
Hartelijk bedankt; ik kan hier voorlopig wel weer even mee vooruit.
Als ik nieuws heb laat ik het direct weten.
Al vast een goed weekend en nogmaals mijn dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan