Aantal Gig op schijfje in strijd met tijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dingeman

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2000
Berichten
503
Hoi,

Ik heb een vhs band gecopieerd naar mijn pc. De volgende stap was bewerken met moviemaker. Het geheel bleek, na bewerking, ong. 7 gig te zijn. Ik heb hem toen met moviemaker gecomprimeerd tot 4 gig. De totale lengte van de film was 180 min.

Maar omdat de grootte onder de 4.7 Gig bleef dacht ik dat dat geen probleem zou zijn. Doch toen ik hem met Win. dvd maker wou branden zei ie dat er 60 min teveel aan video opstond. Toch geven de eigenschappen van de film maar 4 gig aan.

Is deze dan toch te branden of klopt het dat er inderdaad niet meer dan 120 min op een dvd kan?

Misschien allemaal wat ingewikkeld maar ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen/ervaring mee heeft.

b v d
:confused:
 
Je kunt in Movie Maker toch de opdracht geven "Opslaan op CD-Rom"?

Als je een film in MM opslaat op de harde schijf, maakt hij een bestand aan met de extensie .MMKR (dacht ik, de juiste letters kunnen iets afwijken). Dat bestand bevat niet de film maar een aantal "verwijzingen" en "referenties" naar je VHS-band. Kun je nakijken wat er precies is opgeslagen van de gemaakte film in MM?

NB: het aantal Mb's / Gig's bepaalt op welke schijf een video/film past.
 
Laatst bewerkt:
Je vertelt ons niet in wat voor bestandsformaat je het uiteindelijk op 4 GB gekregen hebt (.AVI of .WMV), maar als je er een normale dvd van wil maken, dan moet dat bestand eerst worden omgekodeerd naar MPEG-2 bestandsformaat (door dat Win DVD programma wat je daarvoor gebruikt). En dat kan best die 4,7 GB te boven gaan. Bovendien (heb ik van hier op het forum ergens gelezen) schijnt de ruimte op een enkellaags dvd maar 4,2 'echte' GB's te zijn.

Succes,

Tijs.
 
Je vertelt ons niet in wat voor bestandsformaat je het uiteindelijk op 4 GB gekregen hebt (.AVI of .WMV), maar als je er een normale dvd van wil maken, dan moet dat bestand eerst worden omgekodeerd naar MPEG-2 bestandsformaat (door dat Win DVD programma wat je daarvoor gebruikt). En dat kan best die 4,7 GB te boven gaan. Bovendien (heb ik van hier op het forum ergens gelezen) schijnt de ruimte op een enkellaags dvd maar 4,2 'echte' GB's te zijn.

Succes,

Tijs.


volgens mij zit er maar 4.36 op `1 dvd
 
Het bestand in moviemaker heb ik opgeslagen als wmv. dvd maker maakt er vervolgens mpeg2 van. Maar nu komt het probleem:

Volgens een dvd schijf gaat er 4.7 aan data op of 120 min aan video.
Dus een bestand wat 180 min is maar wel onder de 4.7 blijft?

Ik weet, het klinkt tegenstrijdig en raar. Wel minder dan 4.7 en meer dan 120 min.
Want je kunt een film wel comprimeren naar minder gig doch de speelduur blijft ALTIJD gelijk.

Waar ligt dan hier de waarheid?

m vr gr
 
De vergelijking met wav naar mp3 maakt dat wat duidelijker misschien?
Het muzieknummer blijft van duur hetzelfde, maar de data wordt van bijvoorbeeld 30 Mb wav teruggebracht naar 3 Mb mp3.
 
Tja, daar zit natuurlijk een waarheid in. Ik denk dat ik de melding van teveel aan minuten eens gewoon negeer en ga branden.
Als het lukt kom ik hier nog op terug.

Bedankt alvast:)
 
Mmm...het principe van 30 Mb naar 3 Mb blijft waar, maar let wel op de opmerkingen van dnties!
 
Dus toch raar, de file is kleiner dan nodig, doch speelduur groter dan de dvd aankan. Resultaat: niet branden. Ik vraag mij af hoe Nero of andere progjes dit dan doen, daar blijft de lengte van de film toch ook gelijk...
 
De door MM gemaakte WMV-file is een gecomprimeerd bestand. Zoals dnties al aangaf, de vraag is hoe Win DVD dat bestand decomprimeert naar mpeg om er een "echte" DVD van te maken. In Nero kun je aan de onderkant van het venster een schatting van het ge-decrompimeerde bestand zien. Bijvoorbeeld, je vertelt Nero Vision dat hij een AVI-film van 800 Mb moet omzetten om een DVD te gaan branden. Onderin wordt de volumebalk groen gekleurd tot aan 4 Gb. Kom je in de gevarenzone dan wordt een stukje geel gezet tot 4,3 Gb en als het bestand te groot wordt, nog een stuk in het rood tot (bijvoorbeeld) 4,9 Gb.
Dat daarnaast ander programma's de overschrijding aangeven in minuten is om het gemakkelijker te maken waar de film, in tweeen geknipt, op twee DVD's te zetten.

Edit: als je stand-alone DVD-speler het aan zou kunnen, kan je de WMV-film als data branden.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat Nero en anderen dit aangeven met een groen balk die verkleurt indien overschreden. Doch ook daar blijft de lengte van de film in minuten gelijk. Win DVD comprimeert met een Sony techniek waarbij ik dan mijn vraagtekens zet. Het bijbehorende geluid is Dolby 5.1. Nu ben ik dus eigenlijk terug bij het begin.

Ook Nero geeft aan dat de film in tijd overschreden is maar maakt daar geen melding van. Nero "kijkt" uitsluitend naar het aantal Gig. Dus heb ik de film nogmaals opgeslagen met Pinnacle.

Daar zit de mogelijkheid in om ook de film te krimpen, maar daarnaast geeft het aan dat de tijdsduur overschreden is maar wel zal branden, ben benieuwd.

Ik kom hier zeker straks nog op terug...

m vr gr:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan