DVD branden duurt eeuwig

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Om de een of andere reden is mijn DVD brander zo traag als een slak.

Branden van een DVD´tje duur een eeuwigheid. Ik gebruik Nero 7.5.7.0 en een Samsung SH182M brander. Alles lijkt normaal te verlopen, maar niets is minder waar.

ik wil een video-dvd branden op een Sony DVD+R 1-16x (van spindel). Nero geeft keuring aant e gaan branden op 16x (maximaal ondersteunde snelheid door de beschikbare media). Maar vervolgens duurt het een half uur voordat het schijfje eindelijk vol is???:shocked:

Even rekenen: 16x DVD speed = 22.160kb/sec. Dat betekent dus dat een DVD met 4700 MB in ongeveer 230 seconden = 3 minuten en 50 seconden moet kunnen worden beschreven. Tel er nog 15 sec. lead-in en 15 sec. lead-out bij op, en vooruit, nog eens een aantal sec. extra.... dan kom je op hooguit een minuutje of 6. In ieder geval geen half uur!

Ik snap het niet, voorheen ging alles prima. Heb recent wel een nieuwe versie van Nero geinstalleerd,maar dat kan het probleem tch haast niet zijn. Bovendien heb ik daarmee al meerdere schijven gebrand, zonder problemen.

Aan de media kan het ook haast niet liggen. Ik heb al een groot aantal van die Sony schijfjes gebruikt, zonder probleem. Hetis ook niet één specifiek schijfje, ik heb het al vaker geprobeerd.

Wat is er aan de hand?
 
Laatst bewerkt:
mensen, ik zit nog steeds met dit probleem.... en ik krijg het niet opgelost. HELP!
 
Na veel puzzelen toch eindelijk opgelost…. Omduidelijke redden bleek na analyse door Nero Infotool dat het system ASPI beschadigd was. Bovendien bleek na wat verder zoeken het hele secundaire IDE kanaal (IDE2) in PIO-mode stond, in plaats van DMA.

Het pobleem met DAM en PIO is waarschijnlijk iets waar veel mensen (zonder het te weten) last van hebben. Voor de liefhebbers een korte uitleg:



DMA valt terug naar PIO en hoe dit op te lossen

DMA is een afkorting voor Direct Memory Access. Een toegangsmethode voor externe apparaten waarbij de dataoverdracht niet door de CPU gebeurt, maar door een speciale processor; de DMA controller. Het maakt gebruik van een procedure die cycle stealing heet. Het steelt activiteiten van de CPU en zorgt voor gegevensoverdracht rechtstreeks in het geheugen zonder de CPU te belasten. Nieuwere, snellere, DMA modes worden UDMA genoemd (Ultra DMA).

Het alternatievie, langzame en inefficiente, dataoverdrachtsprotocol heet PIO, Programmed Input-Output. Hierbij wordt de data van de harde schijf of DVD/CD speler byte voor byte door de CPU geregeld. Dit vraagt veel processorkracht die dan niet beschikbaar is voor andere taken.

In Windows zit een valkuil waarin een groot aantal computers vroeg of laat terecht schijnen te komen.

Citaat uit artikel microsoft: "PIO mode wordt automatisch in de volgende situaties ingeschakeld: Bij herhaaldelijke DMA fouten. Windows XP zet DMA mode uit voor een apparaat nadat het bepaalde fouten tijdens dataoverdracht is tegengekomen. Indien er meer dan 6 DMA overdrachts time-outs optreden, zal windows DMA uitschakelen en alleen nog PIO voor dat apparaat gebruiken. In dat geval kan de gebruiker DMA niet meer aanzetten. De enige optie voor de gebruiker zou zijn het apparaat te deinstalleren en opnieuw te installeren. (Dat doe ik dus maar even niet bij mijn schijf met windows erop)

Windows XP gaat stap voor stap een UDMA mode omlaag. Van mode 4 naar 3 en zo verder."

Er zijn veel voorvallen denkbaar waarbij dit soort fouten op kunnen treden. Indien bijvoorbeeld een zwaar bekraste DVD of een overburnde CD in de drive gelegd wordt of als er een hardnekkig virus op de HD staat te etteren kan dit in CRC errors resulteren.

Oplossing:
De volgende tekst geld voor de primary ide poort, maar kan net zo goed voor de secundary gelden. Op de meeste computers zit de harde schijf op de primary poort.

Controleer je IDE poort mode
Controleer eerst in welke mode je IDE poort staat ingesteld. Doe dit door apparaatbeheer te openen: Klik met rechts op Deze Computer, selecteer eigenschappen, klik op de Hardware tab, klik op de apparaatbeheerknop, klik op het plusje links van IDE ATA/ATAPI Controller, dubbelklik op de primary IDE channel, klik op geavanceerde instellingen en controleer of (beide) op DMA, indien beschikbaar staan. Direct daaronder staat een grijs veld dat de daadwerkelijke werkende mode laat zien. Je wilt daar de hoogst mogelijke DMA of UDMA mode hebben staan en je wilt zeker geen PIO mode!!!

Herstel DMA mode met behulp van de register editor

Nogmaals: Wees voorzichtig, doe alleen wat hieronder beschreven is, anders kan windows onherstelbaar beschadigd worden met als enige remedy een nieuwe installatie van het besturingssysteem!

Start Regedit. (Klik op START, Uitvoeren en typ regedit)

Ga naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze sleutel bevat subsleutels zoals 0000, 0001, 0002 enz. Normaal gesproken is 0001 het primaire IDE kanaal en 0002 het secundaire kanaal. Onder bepaalde omstandigheden kunnen echter andere nummers gelden. Controleer de waarde DriverDesc om te zien of je de goede hebt.

Verwijder compleet de sleutel MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum, afhankelijk van of het apparaat op de master of de slave is aangesloten. Het kan trouwens geen kwaad ze beide te verwijderen. Start nu opnieuw op. De Drive DMA capaciteiten worden opnieuw door Windows gedetecteerd.

Open opnieuw apparaatbeheer en controleer of het apparaat nu daadwerkelijk DMA mode gebruikt (of nog mooier UDMA).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan