underrun

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yvleda

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
96
Wanneer ik een cd of dvd wil branden geeft hij aan beveiliging tegen buffer underrun.
En dat de snelheid dan 32 is ipv 48 waardoor hij er langer over doet.
Komt dit doordat er teveel op de computer staat of iets dergelijks?
:eek:
 
Om met je vraag te beginnen: "Nee", dat komt niet omdat je pc te "vol" is.

Uitleg van een CD / DVD producent :

Hoe vermijd ik een 'buffer underrun'?
Bij een 'buffer underrun' heeft het buffergeheugen van de brander zich gedurende het opnameproces geheel geleegd, als gevolg van een te langzame gegevensstroom van de pc. Probeer het volgende:
- reduceer de opnamesnelheid
- sluit alle openstaande applicaties, behalve de opname-software
- sluit alle op de achtergrond meelopende programma's (schermbeveiliging, virusscanners)
- de-activeer de energiebeheer modus
- neem de CD-R op vanaf de harde schijf in plaats van CD direct
- maak een 'image'

Uitleg van "zomaar" een user :

Een CD / DVD schrijver heeft een bepaald aantal 'buffer-geheugen'. Als je iets schrijft, dan gaat de data eerst (via de harde schijf) naar de buffer (buffer-geheugen).
De harde schijf stuurt dus elke seconde data naar de buffer. Hij vult de buffer als het ware aan.
De buffer is ervoor dat als je harde schijf (om wat voor reden dan ook) de constante datastroom niet kan garanderen, de brander niet meteen stopt met branden. Als een brander namelijk geen data meer geleverd krijgt, kun je de cd weggooien, aangezien de datatoevoer constant moet zijn.
Kijk, als een schrijver een buffer heeft van 4 MB en hij schrijft met 8 speed (*150 KB), dan kan hij dus in feite 4/(8*0,150)=3,3 seconde zonder toevoer van de harde schijf branden.

Een buffer underrun is dat je buffer leeg is en dus geen aanvoer meer krijgt en dus stopt te schrijven.
De oorzaak dat je buffer leeg is komt doordat je harde schijf geen gegevens meer aanvoerde, omdat-ie waarschijnlijk met iets anders bezig was.
Dat 'met iets anders bezig zijn' moet je zien te voorkomen door je hardeschijf alleen maar bezig te laten met het versturen van je data naar het buffer geheugen.
Als je geen programma draaide moet je eens kijken of je per ongeluk geen screensaver ofzo hebt aanstaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pasja,

Reuze bedankt.
Ik zal het allemaal eens rustig doorlezen.
Vind het nog een beetje ingewikkeld klinken maar probeer het te begrijpen

Mvg Yvonne
 
Heeeeeeeeel kort door de bocht?

vergelijk het met een persoon (vrouw ;) :D ) die graag veel en snel koopt in winkels.........
als haar salaris niet snel genoeg wordt aangevuld, is de portemonnee leeg en kan er niet meer gekocht worden, totdat deze weer door de maandelijkse salarisstorting is gevuld.

Heb ik nu een vijand voor het leven (gekregen.......... ;) ) ?
 
Laatst bewerkt:
Ha die Pasja,

Geen vijand voor het leven hoor, ik hou van humor:thumb:
Heel duidelijk!

Yvonne:D
 
nog niet opgelost

Ondanks het advies nog steeds underrun!!!
Ik hoop het met misschien nog een andere tip op te lossen, bedantk alvast!

Yvonne:confused:
 
Heeeeeeeeel kort door de bocht?

vergelijk het met een persoon (vrouw ;) :D ) die graag veel en snel koopt in winkels.........
als haar salaris niet snel genoeg wordt aangevuld, is de portemonnee leeg en kan er niet meer gekocht worden, totdat deze weer door de maandelijkse salarisstorting is gevuld.

Heb ik nu een vijand voor het leven (gekregen.......... ;) ) ?

:thumb: :D
 
Hoi Pasja

Het einige wat ik gedaan heb is deze x inderdaad geen ander programma laten draaien tijdens het branden, en gecontroleerd of we geen screensaver of zo hadden aanstaan.
Maar dat was niet het geval.
Hij geeft nog steeds underrun aan, en copiert wel alleen heel langzaam en met dan een melding van de underrunbeveiliging.

Groetjes,

Yvonne:confused:
 
Nee ok, maar wat ik eigenlijk ook een beetje bedoelde was :

brand je een DVD naar DVD of een CD van CD naar CD of heb je de files eerst naar HDD gekopieerd en brand je vanaf hdd naar CD of DVD?
 
Ha Pasja,

Nee ik copier direct met nero smart van dvd naar dvd of dit met cd.
Ik heb namelijk geen plek meer om het eerst op de harde schijf op te slaan.
Er staan heel veel foto's op en film, maar moet nog even op iemand wachten die me daar advies in geeft om het op dvd te zetten, want ook dit lukt niet, zegt dat hij de schijfschrijver niet kan vinden, maar dat heeft weer met Pinnacle te maken.
Vandaar, maar zodra dat er af is kan ik het eerst inderdaad copieren....
maar de indeling klopt ook niet wat betreft opslagruimte en ja vandaar weinig ruimte.
Oftewel er moet hoognodig iemand langs komen om de boel eens op orde te maken!

Bedankt voor het meedenken!

M.v.g. Yvonne
 
Daar zit denk ik dan ook je probleem! De underrun wordt met name veroorzaakt door een te trage datatoevoer vanaf (bijv.) een harddisk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan