Van twee partities 1 maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBurns

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
28
Hallo,

ik heb momenteel 1 harde schijf van 76.33 GB. Deze schijf is verdeeld in 1 C-schijf (Primaire partitie) van 38.16 GB en 1 D-schijf (logisch station) van dezelfde grootte. De D-schijf gebruik ik voor opslag van muziek. Aangezien beide schijven bijna vol zijn, wordt het tijd voor extra opslagruimte. Ik wil daarom eerder genoemde C en D schijf weer samenvoegen tot 1 C schijf van 76.33 GB en er daarna een nieuwe harde schijf in zetten die weer dienst zal gaan doen als'"permanente opslag" ruimte.

Mijn vraag is, wat is de makkelijkste manier om dit te doen? Is dat door in computerbeheer/schijfbeheer (WINDOWS XP) op de D-schijf te klikken en dan te kiezen voor "Logisch station te verwijderen"? Houd ik dan weer 1 C-schijf van 76.33 GB over of is toch iets ingewikkelder dan dat?

Het is overigens mogelijk dat ik de D-schijf voor gebruik helemaal leeg maak omdat ik de data ook nog extern heb opgeslagen, maar bij voorkeur niet, omdat het het terug zetten me wel veel tijd gaat kosten. Maar als het moet kan het dus wel.

Tot slot: wat zijn de "valkuilen" bij het uitvoeren van bovenstaande? Waar moet ik extra op letten?

MVG,

Marc
 
Ik zou het doen met een ander programma, en niet binnen Windows zelf.
Met programma's als Partition Magic of Acronis Disk Director Suite is dat een fluitje van een cent.

Ik zou de data van de D-schijf naar een externe hardeschijf kopieren, de D-schijf formatteren na het veiligstellen op de externe hardeschijf en dan de ruimte van de C-schijf vergroten door de ruimte van partitie D te nemen.
Dan nieuwe schijf erin, formatteren als NTFS ( kan in Schijfbeheer ) en dan de data van de externe hardeschijf kopieren naar de nieuwe schijf en klaar.
 
Michael, bedankt voor je antwoord. Twee vragen hierover:

1 Kan ik wat je beschrijft doen met de "trial" versie van Partition Magic want om nou 69 E te betalen voor een programma dat ik na deze keer zelden of nooit meer zal gebruiken, dat wordt me toch iets te gortig.

2 Je schrijft "...en dan de ruimte van de C-schijf vergroten door de ruimte van partitie D te nemen...". Hoe ik dit dan? Of is dit ook een onderdeel van Partition Magic?

Marc
 
1. Ik weet niet of het kan met de Trial versie maar er zijn wel gratis alternatieven, zoals Gparted of Partition Logic.
Ik zou dan gaan voor Partition Logic.

Maar eerst binnen Windows de data van de D-partitie op een externe hardeschijf zetten en formatteren.
Dan met Partition Logic deze ruimte toevoegen aan de C-schijf.

2. Dit kan dus met Partition Logic.
 
Ik heb nu inmiddels partition logic down geload en Nero om PL mee op een cd te branden (twee cd's mee verprutst) maar als ik de CD ROM nu opstart zie ik een heleboel files (zie het .doc file) maar niet een .exe file o.i.d. waarmee ik PL mee kan starten.

Heeft iemand ervaring met PL want ik wordt er geen wijs uit en de website biedt ook niet veel hulp.

Alternatief: kan het niet toch met Systeembeheer/schijfbeheer, want met PL wordt het er tot op heden niet veel makkelijker op??
 

Bijlagen

  • Doc1.doc
    60,5 KB · Weergaven: 120
Heb je de iso wel als image of beeld bestand gebrand?In Nero Express als "Schijfimage of opgeslagen project" en dan naar de iso bladeren.

Dan de CD erin en de PC opnieuw opstarten,mocht je eerder in Windows zijn opgestart.

CDRom als 1e boot in het bios zetten.

Greetz
 
Voor op een CD: Klik hier en download het zip-bestand.
Pak het bestand na het downloaden uit ( dubbelklikken enz. ).

Dan zie je 1 bestand wat eindigt op .iso
Dit bestand moet je branden als Image met Nero ( niet als Dataschijf of iets dergelijks ).
Zie post wanderer.
 
Michael en Wanderer,

bedankt tot zover. Ik had de bestanden wel als image gebrand maar had niet in de gaten (na de post van wanderer wel) dat ik de computer opnieuw moet opstarten waarna hij vanaf de CD-ROM start. Achteraf wel logisch natuurlijk. Ik ga nog even verder prutsen.....

MVG,

Marc
 
Ben benieuwd hoever jij komt Marc,ik krijg een zwart scherm,dat pas doorstart na een enter,maar verder dan het welkomsscherm kom ik niet.

Geen muis en enteren helpt ook niet :confused:

Enig idee Michael4446?

Greetz
 
Tsja,hier rekende ik toch echt niet op :( :confused:

LIMITATIONS

Partition logic has the following limitations:

No hardware support for SCSI hard disks
Does not work with some SATA hard disks
Supports only DOS/Windows-style MBR partition tables (used on nearly all IBM PC-compatibles). No support for Sun or BSD disk labels, or EFI/GPT tables used on Itanium and Intel Mac platforms.
Cannot format partitions as NTFS or EXT3. Currently supports FAT (12/16/32), EXT2, and Linux swap.
Cannot resize FAT or EXT filesystems. Currently supports NTFS (Windows XP) and Linux swap.
No hardware support for serial mice
No hardware support for USB keyboards and mice. Currently supports only PS/2 keyboards and mice
No hardware support for PCMCIA
These limitations are intended to be fixed in future releases.

Geen echte aanrader vind ik,terwijl ik nog wel zo nieuwsgierig naar de "File brouwser" ben :(

Dan lijkt Gparted voorlopig een betere optie ;)

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.


Greetz
 
Ik heb de D schijf geformatteerd en ga het nu proberen. Als jullie de komende drie weken niets meer van me horen, dan is het niet goed gegaan :p
 
Partition logic was bij mij ok geen succes dus ik ben over gestapt op Gparted. Echter, wanneer ik dit programma open vanaf CD ROM (na het opstarten vd computer) krijg ik een menu waarbij het me niet duidelijk is, voor welke optie ik moet kiezen. Diegene die bekend is met GParted, hulp is welkom.

Marc
 
Gewoon een aantal malen enteren,totdat het proggie opstart dacht ik.
 
Als het geen SATA schijf is, dan kun je inderdaad gewoon doorenteren tot je in het prgramma zit, anders moet je eerst de goede driver voor die chipset waar de schijf aanhangt selecteren.
 
Ik zat in het programma, nu probeer ik alleen nog uit te vinden hoe ik datgene voor elkaar krijg wat ik wil. Ik kan onder andere ervoor kiezen om partitie D te deleten. Heeft dit dan automatisch tot gevolg dat de ruimte van D weer terug gaat naar C? Of ben ik in dat geval 38 GB aan schijfruimte kwijt :D ? Ik had eigenlijk gehoopt op een knop met de titel "Maak van partities C en D weer 1 partitie" maar die kon ik helaas niet vinden.

Marc
 
Als je die D: partitie hebt verwijderd, maak je de C: gewoon groter:) , resize dus, je kunt het met de schuifbalk doen, of de groote opgeven, als het een logisch station is, dan kun je er het bets een primaire partitie van die extendet partitie maken, waar dat logische station instaat.
 
Sorry voor de misstap met Partition Logic.
Gparted werkt ook prettig, doet het bijna altijd meteen zonder moeilijkheden.
Succes!

En vaak moet je in partitionmanagers nog eerst de nieuwe aanpassing doorvoeren door bijvoorbeeld op Aplly te klikken.
 
Sorry voor de misstap met Partition Logic.

No problemo.

Nog 1 vraag voordat ik definitief op "delete" druk en het heelal ontploft: Ik heb de D schijf een aantal Gig kleiner gemaakt (kan ik ook zien als ik nu bij "DEZE COMPUTER" kijk). Als ik nu de post van Lange Pier lees "Als je die D: partitie hebt verwijderd, maak je de C: gewoon groter" zou ik denken dat ik vervolgens de C schijf met datzelfde aantal Gig kan vergroten, echter dat is niet het geval. Volgens het programma heb ik nu een aantal "onbruikbare" Gig (die ik wel weer terug kan krijgen door de D schijf weer groter te maken). De C schijf kan ik alleen maar kleiner maken. Is dit straks niet hetzelfde wanneer ik de D schijf verwijder? Of kan ik dan de C schijf wel groter maken?

Zoals jullie merken druk ik liever niet in t wilde weg op knoppen :D
 
Als je voor de taal "dutch" hebt gekozen, kun je met de rechtermuisklik op die partitie voor verplaatsen en herschalen kiezen?

Heb je overigens wel die D: naar de rchterzijde verplaatst? alvoren de C: te willen vergroten?

Als die ongebruikte ruimte aan de rechterzijde staat, dan moet je inderdaad die D: eerst opschuiven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan