Van Video-8 naar dvd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Berichten
10.887
Hallo dvd-kenners.

Ik heb op Video-8 nog een aantal zelf gefilmde zaken staan (o.a. bruiloften).
Deze wil ik naar de pc hebben en uiteindelijk ook op dvd.
Zowel mijn moederbord (Asus P4P800SE) als mijn videokaart (Nvidia GeForce4 , MX 4000, FSB 800, DDR 400.) beschikken over een S-video (4 pins) en een composit video (gele tulp) input (??).
Welke software is hier het beste voor geschikt?
Zowel beeld als geluid via geluidskaart (Creative Audigy 2) moeten worden gekopieerd.

Kan er nog iets fout gaan wat betreft de synchronisatie bij het afspelen van de tapes?
Afspelen gebeurd middels de camera waarmee is opgenomen.

Wie, o wie? :thumb:
 
De S-video (4 pins) en een composit video (gele tulp) input dat zijn meestal aansluitingen om het beeld vanaf je PC op bv TV of Video aan te sluiten. Het gaat hier om een output en niet om input.

Je moet je Camera dus aansluiten op een Input. Meestal voor Oude Video8 dien je een Videocapturekaart te kopen of als je een TV kaart hebt dan lukt het daarmee ook mee. Alleen de laaste is meestal soms wel minder qua kwaliteit. Een Caputerkaart is hiervoor gemaakt en ontlast de PC meer. Zelf gebruik ik hiervoor nog een oude Pinnacle DC10 kaart. Deze kaart is al aardig oud maar via marktkplaats nog wel te vinden.

Het geluid gaat in dat geval via de input van de geluidskaart.

Qua software is er veel op de markt die dit kan.

Pinnacle Studio is erg uitgebreid maar is soms nogal buggie maar wel zeer eenvoudig om mee te werken.
XP heeft standaard Moviemaker waarmee het ook gaan. Is wel vrij simpel maar het kan.
Via de software van de TV-Kaart.

Zowel beeld als geluid via geluidskaart (Creative Audigy 2) moeten worden gekopieerd.
Geluid is geen probleem maar Beeld kan niet via de geluidskaart.

Kan er nog iets fout gaan wat betreft de synchronisatie bij het afspelen van de tapes?
Dit hangt voor een groot deel af van de PC. Als de PC traag is dan is er kans op verloren beelden. Meestal door de kwaliteit lager te zetten tijdens het opnemen voorkom je dit wel. Video8 hoef je niet op de hoogste kwaliteit op te nemen.

Wat tips.
Zorg dat je zo min mogelijk actief hebt tijdens het opnemen van de Video8
Ook geen virusscanners etc. Zorg er dan wel voor dat je geen internet vebinding hebt.
Gebruik een aparte harddisk voor de opnamen die verder leeg is, dus liever niet een andere partie van dezelfde schijf. Als je het op dezelfde schijf doet als waar XP op staat merk je al snel dat alles traag wordt.
Defragmenter je schijf voor begint
Bewaar je project regelmatig omdat de videobewerkingssoftware er soms ineens mee stopt en dan ben je alles kwijt.

En het belangrijkste: zorg dat je minimaal 512mb geheugen hebt maar meer is beter.
Videobewerking is leuk maar je pc kan niet snel genoeg zijn.
 
Thanx Mikeo, hier kan ik wat mee.
In de kerk hebben we nog een "Win-tv" kastje.
Videocamera input met een usb kabel naar de pc.
Die ga ik even ophalen.

Ik ga hiermee aan de slag, en als er problemen zijn, dan post ik ze wel.

Thanx :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan