Photoshop: uitgerekte vectors

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Berichten
981
Hallo,

Als ik in photoshop een lijn van een 1 pixel teken en deze helemaal uitvergroot, ziet hij er zo uit:
lijnuk6.png


of kijk hier

Hij is dus niet 1 pixel hoogmaar, maarliefst 3 pixels. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn vectors "strakke" randen krijgen en niet van die vage?

Groeten Kay
 
Het probleem is dat je geen vector aan het tekenen bent, maar gewoon een lijn in een bitmap. Als je echt vectoren wilt tekenen moet je een programma gebruiken dat ook echt bedoeld is om vectorgraphics te maken.
 
Het probleem is dat je geen vector aan het tekenen bent, maar gewoon een lijn in een bitmap. Als je echt vectoren wilt tekenen moet je een programma gebruiken dat ook echt bedoeld is om vectorgraphics te maken.
Photoshop is volgens mij wel in staat om vectoren te tekenen. De eigenschappen van die layer staan ook op 'vector'. De teksten in photoshop zijn immers ook vectoren.

Bovendien is het type file dat ik ervoor aangemaakt heb geen bitmap maar een gewone RGB-file. Dus volgens mij is dat niet het probleem...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kan een vector nooit 1px zijn.

Wanneer jij een gewone boog met pixels tekent kun je zien dat hij niet vloeiend is, terwijl je bij een boog in vector wel een vloeiende lijn zult zien.

Die extra pixels zijn volgens mij voor het vloeiend maken.
 
In aansluiting op de vorige poster:

Een vector bestaat uit een richting en een lengte. Met een lengte van 1 kun je nooit een richting hebben.

Daarom denk ik dat minimaal 3 pixels zijn vereist voor een vector.

Tijs.
 
Volgens mij kan een vector nooit 1px zijn.

In aansluiting op de vorige poster:


Daarom denk ik dat minimaal 3 pixels zijn vereist voor een vector.

Tijs.
Oke. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar als ik vervolgens een vierkant blok tegen van 4 bij 4 pixels, helemaal blauw, en deze vervolgens vergroot gaan de randen er zo uit zien:

4z19w13.png


Ik moet toch gewoon een fatsoenlijke lijn en of blok kunnen tekenen zonder dat de randen 'vervagen'...
 
Je exporteert naar jpg.
Maar werk je wel in vectormode?
Bij een vector maakt het niet uit hoe groot de afmeting is, moet altijd scherp blijven.
Althans in het tekenprogramma.
Opslaan moet je toch als jpg of gif voor publikatie op een website.

Met DrawPlus heb ik deze gemaakt, 3 x 4 pixels.
Daarna in irfanview vergroot.

attachment.php
 

Bijlagen

  • blokje2_vergroot.jpg
    blokje2_vergroot.jpg
    1,7 KB · Weergaven: 107
Je exporteert naar jpg.
Maar werk je wel in vectormode?
Bij een vector maakt het niet uit hoe groot de afmeting is, moet altijd scherp blijven.
Althans in het tekenprogramma.
Opslaan moet je toch als jpg of gif voor publikatie op een website.

Met DrawPlus heb ik deze gemaakt, 3 x 4 pixels.
Daarna in irfanview vergroot.
Ja dat is nou precies wat ik ook wil. Maar photoshop heeft er kennelijk (onder mijn instellingen) moeite mee. In het tekenprogramma zelf, als ik het plaatje opsla als .psd, ziet het er ook zo uit. Het zit hem dus niet in het omzetten naar jpeg.

Ik heb ook maar simpele bedoelingen: ik wil een website maken die bestaat uit blokken met randen, maar zelfs als ik de afbeelding op 100% bekijk zie ik dat de randen vaag zijn en niet mooi strak.

Ik werk al tijden met photoshop voor websites, vectoren en shapes gebruikte ik eerder nooit maar het moet mogelijk zijn mooie 'niet-vage' blokken te tekenen lijkt me. Kan het niet in de instellingen zitten van mijn photoshop-document?
 
In ieder geval bedankt peter, ik zal het eens goed uitzoeken op internet.
 
geef even aan welke tool je gebruikt (zit bij de meeste selectie tools wel op dezelfde plek, behalve bij pentool (daarom moet ik weten welke selectietool je gebruikt). maar bij de overige tools zit het hier :

 
Ik teken die blokjes en lijnen met de 'line-tool'. Daar staat geen feather bij...
 
Ik teken die blokjes en lijnen met de 'line-tool'. Daar staat geen feather bij...


dan is de oplossing waarschijnlijk heel gemakkelijk, ik dacht namelijk dat je het over een selectie tool had, maar je bent gewoon met de line tool bezig (dan snap ik de titel uitgerekte vectors niet.... maja) je bent dan waarschijnlijk aan het werken met een 1 px soft rounded brush het verschil met de hard rounded brush is niet te zien in de voorbeeld afbeelding omdat het maar uit 1 px bestaat (!) ze lijken dus identiek. probeer de 1 px hard maar eens dan zal het wel lukken ;)
 
dan is de oplossing waarschijnlijk heel gemakkelijk, ik dacht namelijk dat je het over een selectie tool had, maar je bent gewoon met de line tool bezig (dan snap ik de titel uitgerekte vectors niet.... maja) je bent dan waarschijnlijk aan het werken met een 1 px soft rounded brush het verschil met de hard rounded brush is niet te zien in de voorbeeld afbeelding omdat het maar uit 1 px bestaat (!) ze lijken dus identiek. probeer de 1 px hard maar eens dan zal het wel lukken ;)
Je hebt het over brushes, maar de linetool is toch geen brush... ik volg je niet helemaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan