2 netwerken ineen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Berichten
2.920
Hallo,

Ik heb weer eens een vraagje.

Ik en mijn buurman(mijn vader) hebben alletwee een werkend netwerk.Ik met 4 computers(Vista, XP en 98se) en hij met 2 computers(2x XP)

Nu willen we deze twee netwerken graag koppelen, zodat we tussen alle 6 de computers bestanden kunnen uitwisselen.

De computers bij mij thuis hebben allemaal een ip met 192.168.1.xx.
Zijn computers hebben allemaal een ip met 192.168.0.xx

Er zitten dan dus ook 2 gateways in waarbij het uiteraard niet de bedoeling is dat we internet delen.

De netwerken zijn nu gekoppeld met een utp kabel ,alleen ze zien elkaar niet.Kan ook niet pingen naar zijn ip adressen.

Wat moeten we aanpassen zodat het wel werkt??

Alvast bedankt,
 
Het kan op verschillende manieren. Hier twee ervan:

1. Een ethernet-router tussen jullie netwerken plaatsen en dan op de pc's van jezelf de volgende regel toevoegen (in de dos-prompt, let op dat je bij de vista-pc de 'elevated mode start'): 'route add 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.?? /persistent:yes' (het laatste ip-adres moet het ip-adres van de router aan jouw kant zijn). Op je vaders computers voer je de volgende regel in: 'route add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.?? /persistent:yes'. Dit is een handige manier, omdat je dan op je internet-routers aan beide kanten dhcp aan kunt laten staan, en toch een andere ip-reeks kunt aanhouden.
2. Alle pc's vaste ip-adressen geven in hetzelfde subnet. Het lan-ip-adres van één van de internet-routers aanpassen, zodat alles in dezelfde ip-reeks zit (router1: 192.168.1.1, router2: 192.168.1.2). Dan de default gateway op de pc's van je vader instellen op het ip-adres van de internet-router van hemzelf en de default gateway op je eigen pc's op je eigen internet-router. Je gebruikt dan beiden je eigen internetverbinding, en alle pc's kunnen elkaar bereiken. Je zult wel de werkgroep-naam gelijk moeten zetten.
 
Oké dan, moet je voor de 2e optie je dhcp op je routers uitzetten?
Want ik zit namelijk bij tele2 en dan kan dat niet helaas.

Enne een ethernet router?? was dat??

En de "elevated mode"hoe doe ik dat?
 
Laatst bewerkt:
Dhcp deelt ook de gateway-adressen uit, dus kun je niet bepalen welke pc via welke router naar het internet gaat. Je hoeft dhcp niet uit te zetten, zolang je maar op iedere pc een vast ip-adres invoert.
Een ethernet-router is een router die minimaal twee ethernet-netwerken aan elkaar kan verbinden en dus minimaal twee ethernet-interfaces (/poorten) heeft. Ethernet-poorten zijn die poorten waar normaliter een utp-kabel met zo'n brede connector (rj45) inpast.
Het is dus niet een adsl-modem met ingebouwde router. De wan-poort zit dan nl. meestal rechtstreeks aan de atm/ dsl-poort en het modem en heeft dan zo'n smalle (rj11) aansluiting.
Het nadeel van optie 1 is dat je waarschijnlijk ook dns zult moeten gaan gebruiken, waarvoor je een server in zult moeten richten.
Of je moet op iedere pc de host-file aanpassen (alle andere computernamen en ip-adressen daarin vermelden). c:\windows\system32\drivers\etc\hosts
Succes.
 
Hmm, optie 1 valt dus af. Dan moeten we een server in gaan richten en die moet dan 24/7 aanstaan en dat zien we niet zitten.

Enne die host file, bij welke optie geld die? en hoe maak ik dan zo'n regel? dus bv.:

192.168.1.5 PCvanPeter


Ho, ik vergeet wat optie 2 valt ook af, want op mijn adsl modem/router zit ook een tv decoder en die kan ik geen vast ip geven.
 
Laatst bewerkt:
Ben er eindelijk uit.
Mijn vader zijn router geeft geen ip adressen uit en zijn pc's hebben een vast ip.
Bij mijn router staat dhcp gewoon aan.
Alletwee de routers hebben nu een ip in dezelfde range met dit verschil dat zijn range gaat tot 192.168.0.20 en die van mij begint bij 192.168.0.100

Mijn vader heeft de faqman van computeridee een vraag gestuurd en die kwam met dit idee.

Zie hier
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan