Auteursrecht - Uploaden en niet beschikbaar stellen voor de download.

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesselh

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
132
Hallo mensen,
Ik het strafbaar als iemand een bestand upload (muziek) en je die via een site kan beluisteren, niet downloaden. gewoon alleen beluisteren. Dat ben je niet bezig met het verspreiden van files toch?
Ik hoop dat iemand me informatie kan geven.:D
 
Laatst bewerkt:
Het antwoord op jouw vraag weet ik niet, maar voor mijn radio thuis, waar ik geen muziek mee verspreid moet ik ook al luistergeld betalen. Dus ik kan me voorstelling dat dit in jouw geval ook moet.
 
Ik heb de titel aangepast, zoals je aangaf.:)
 
"Met ingang van 1 januari 2000 werd de omroepbijdrage afgeschaft", las ik op Internet, maar een geluidsfragment ter wederhoren aanbieden zonder daar Buma/Sena rechten over af te dragen mag dus niet. (als er tenminste auteursrechten op rusten) Ook al kun je het fragment niet downloaden. Een internet-radiostation b.v. moet ook die rechten afdragen.
 
Met andere worden als je een radio op internet afspeel is er niet aan de hand.
 
Alle muziek (of film) met auteursrecht beschermd, mag je alleen in de huiselijke kring afspelen. En wat betreft dat niet downloaden: als jouw uitzendingen van goede kwaliteit zijn, kan ik de muziek prima opnemen op mijn PC. Alles wat mijn geluidskaart afspeelt, kan ik ook opnemen. Lees ook de Buma/Stemra.
 
Je mag van de film of muziek een copy maken en bij progr. mag je niet eens een copy maken, voor je zelf..
 
Dat komt omdat jij niet de eigenaar bent van het (uitgezonden) programma. Als je een cd of dvd koopt ben je wel de eigenaar en mag je een copy maken (mits je geen software gebruikt om een kopieerbeveiliging te kraken, maar dat is offtopic)
 
Bedankt voor de informatieve reacties.
Maar hoe zit dat dan want, er zijn wel heel veel nummers vrijgegeven en niet beveiligd. Betekend dat dat je die gewoon vrij kan uploaden en downloaden? Want als jeop een mp3'tje rechtermuitknop klikt en dan eigenschappen, kijken bij het tabblad samenvatting, staat er: OORSPRONG - beveiligd: nee. Betekend dat dat er geen auteursrechten aan verbonden zit?

En hoe zit het dan met youtube? Daar kan toch ook zomaar een liedje (clip) met auteursrechten worden geupload? Krijgt youtube dan een boete ofzo?
 
Laatst bewerkt:
De eigenschappen van een mp3 zegt totaal niets over auteursrechten. Ook tegen Youtube lopen rechtzaken of er wordt mee gedreigd. Vaak moeten bepaalde filmpjes dan ook verwijderd worden op straffe van b.v. een dwangsom. Je kunt je natuurlijk afvragen wat de pakkans is als je een nummer op je site zet. Maar dat is iets dat je zelf in overweging mag nemen.
 
Laatst bewerkt:
en hoeveel betaal je dan als je bijvoorbeeld een radio op je site hebt en alle muziek uitzend die er maar te vinden is?
 
Voor die informatie verwijs ik je naar de sites van Buma en Sena. Ik meen trouwens dat het goedkoopste abonnement van Buma zo'n 11.000 euro per jaar is. Maar e.e.a. is mede afhankelijk van WAT voor muziek je uitzendt en het aantal luisteraars. En dan nog Sena... Kijk ook eens op www.radioforum.nl, daar vind je heel veel info over dit soort zaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan