Computer en laptop gebruiken met bestands- en printer deling lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

VolgensBartjes

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Berichten
211
Hallo,

Ik ben gister avond bij mijn tante bezig geweest om met het netwerk alles te laten werken, maar het lukt niet helemaal.

Ze hebben adsl, bij een eerdere poging bleken ze een oude modem en aansluiting te hebben, nu dat was omgezet, en een nieuwe router hadden gekregen ben ik opnieuw heen gegaan.

De telefoonlijn gaat de dv-201amr modem in. Deze modem heeft draadloos internet én 4 rj-45 poortjes. Nu hadden ze de computer al aangesloten op de router, en die werkte goed op internet. Nu is er ook een laptop die draadloos moest. Na veel gedoe heb ik de wep-encryption aan kunnen zetten, de laptop kan nu ook verbinding maken met internet.
De ene zit nu op 192.168.1.6, de ander op 192.168.1.7. Nu willen ze ook met elkaar bestanden kunnen delen, en printen vanaf de laptop naar de printer die aan de pc zit, en dáár gaat het mis.

Ik heb bij zowel de pc als de laptop (allebei windows xp, sp2) bij netwerk omgeving de wizard gebruikt "een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen" en daarin bestands- en printerdeling ingeschakeld. Ik heb ze allebei gewoon automatisch in de mshome groep laten zetten.

Als ik nu bij de laptop kies voor "zoeken naar computers in werkgroepen" geeft hij na eventjes wachten de melding:

Mshome is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar

Als ik op de computer kies voor "zoeken naar computers in werkgroepen" zie ik wel de laptop én de computer in de groep ms home zitten, maar als ik dan dubbelklik op de laptop krijg ik:

Mshome is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
Kan het netwerkpad niet vinden

(let op: de laatste zin is dus verschillend)

Als ik de laptop laat pingen naar de computer krijg ik een time out.
Ik heb gecontroleerd bij allebei, in de windowsfirewall staat bestand en printerdeling bij de uitzonderingen aangevinkt, dus dat zou hem niet moeten tegenhouden. Ook heb ik nog geprobeerd als ik de windowsfirewall bij allebei uit zet, en op de laptop de norton firewall uit zet. (op de computer zat ook macaffee met een firewall er in, maar leek er op dat die al uit stond). Ook dan lukt het nog niet.

Ik heb op andere fora al iets over speciale opties voor simpel delen ofzo gelezen, dit was echter pas dat ik weer thuis was, en daar waren ze ook niet zeker of dit alleen in prof of ook in home ingesteld kon worden.

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft, of iets om te proberen, zodat de gedeelde map echt een gedeelde map wordt, en ze kunnen printen van de laptop naar de printer van de computer.

Alvast bedankt,
Bart Huisman
 
Laatst bewerkt:
Is er een softwarematige Firewall geinstalleerd ?

Ik heb gecontroleerd bij allebei, in de windowsfirewall staat bestand en printerdeling bij de uitzonderingen aangevinkt, dus dat zou hem niet moeten tegenhouden. Ook heb ik nog geprobeerd als ik de windowsfirewall bij allebei uit zet, en op de laptop de norton firewall uit zet. (op de computer zat ook macaffee met een firewall er in, maar leek er op dat die al uit stond). Ook dan lukt het nog niet.
dus, ja, bij allebei een windowsfirewall, maar dus al uitgeschakeld geprobeerd. de norton firewall ook uitgeschakeld, en op de pc lijkt de mcaffee al uitgeschakeld te zijn...
 
Windows Firewall heeft hier niet zo veel mee te maken.
Maar de andere twee wel. Hoe vaak ik al niet gehoord heb dat deze firewall uit staat en achteraf toch aan staat is niet meer te tellen.
Zet daarom toch de IP's of de hele range op veilig. Vergeet niet het IP adres van de router ook op veilig te zetten.

Daarna zoals je zegt al gedaan te hebben, de wizzard voor thuisnetwerken uitvoeren op alle PC's. Daarna alle PC's opnieuw opstarten en wacht een minuut of 5.
 
ok, opnieuw opstarten heb ik niet gedaan. wist niet dat dat nog effect hier op had.
je had het over de softwarematige firewall, is er dan nog een andere softwarematige als windows firewall? of bedoel je dan alleen die norton en mcaffee? want die stonden ook op uitgeschakeld.
maargoed, als ik die ip range "op veilig" wil zetten... hoe doe ik dat?
 
Met softwarematige firewall bedoel ik inderddad Norton of Mc Affee, Zonealarm enz. enz.

Hoe je deze moet instellen, verschilt natuurlijk per versie / fabrikant.

Meestal zal er iets van instellingen of configureren staan waar het een en ander ingesteld moet worden, of lees de helpfile even die bij het programma zit.
 
ok, en als ik de windowsfirewall gewoon aan laat staan, dan moet ik die dingen daar ook instellen denk?
 
Heb je de printer ook gedeeld? Dus niet alleen printer en bestandsdeling aan-gezet.
Enne dit geld ook voor de eventuele mappen die gedeeld moeten worden.

Zoniet: ga naar het configuratiescherm>printers en faxapparaten> rechtsklikken op de printer en dan op delen.

De desbetreffende map die eventueel gedeeld moet worden opzoeken in verkenner en daar ook rechtsklikken> eigenschappen en daar ook weer delen.
 
Je moet zowiezo de standaard door Windows uitgedeelde map "Gedeelde documenten" moeten zien, daarna zou ik pas gaan beginnen met mappen delen.
 
Heb jij weer gelijk in...... was ik ff vergeten.:shocked:
 
Ik heb bij zowel de pc als de laptop (allebei windows xp, sp2)

home of pro? Dat maakt namelijk wel uit.

Stel op beide computers voor het administrator account eens precies hetzelfde wachtwoord in. In een netwerk op basis van een werkgroep, moeten de accounts van alle gebruikers op elke computer hetzelfde zijn, om optimaal gebruik te kunnen maken van de bestands en printerdelingsmogelijkheden.

Daarna zou je de shares en de printers moeten kunnen benaderen. (mits firewalls de juiste uitzonderingsregels hebben, of uitgeschakeld zijn)

Je moet zowiezo de standaard door Windows uitgedeelde map "Gedeelde documenten" moeten zien, daarna zou ik pas gaan beginnen met mappen delen.
Dit is een lokale share, die gaat niet over het netwerk.
 
home of pro? Dat maakt namelijk wel uit.

Stel op beide computers voor het administrator account eens precies hetzelfde wachtwoord in. In een netwerk op basis van een werkgroep, moeten de accounts van alle gebruikers op elke computer hetzelfde zijn, om optimaal gebruik te kunnen maken van de bestands en printerdelingsmogelijkheden.


Dit is een lokale share, die gaat niet over het netwerk.

Dit is dus niet waar. Heb hier heel gewoon 4 computers met 4 verschillende ww's en 4 verschillende accounts. En kan gewoon netwerken.

Enne hoezo niet over het netwerk? Die snap ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ineens wat anders. Volgens mij is de provider tele2/versatel (gokje). Als dat zo is zit de utp kabel in de router in ingang 3 of 4? Zo niet dat even doen. De eerste twee zijn gereserveerd voor televisie en dat netwerkt wat lastig.(ik heb dezelfde modem helaas)
 
Laatst bewerkt:
Maar niet te zien op de andere PC's als de een firewall roet in het eten gooit.

De map kan alleen door een lokaal ingelogde gebruiker (of via RDP ingelogd) gebruikt worden om bestanden te delen met andere lokale gebruikers.

Dit kan goed van pas komen als je bijvoorbeeld file-encryptie gebruikt voor je persoonlijke documenten maar samen met iemand anders die lokaal van de PC gebruik maakt toch bepaalde bestanden wilt delen.

Deze map heeft dus niks met delen over het netwerk te maken, noch met een firewall, daar dit alleen maar lokaal is.

Voor de topicstarter hier nog een mooi knowledge base artikel

http://support.microsoft.com/kb/304040/nl
 
Volgens mij wilde geefjemening.tk een Lokaal netwerkje opzetten wat dus niet lukte :confused:
 
Ik zie ineens wat anders. Volgens mij is de provider tele2/versatel (gokje). Als dat zo is zit de utp kabel in de router in ingang 3 of 4? Zo niet dat even doen. De eerste twee zijn gereserveerd voor televisie en dat netwerkt wat lastig.(ik heb dezelfde modem helaas)

Gek dat ie dan wel een IP krijgt van het TV-signaal.

Volgens mij wilde geefjemening.tk een Lokaal netwerkje opzetten wat dus niet lukte

Er is netwerk, allebei IP in zelfde subnet, PC's kunnen elkaar wel zien via netwerk, maar het probleem zit in de machtigingen voor het delen van de bestanden.

Daarvoor is vereist dat de beide PC's de gebruikers kennen die moeten delen over het netwerk. DUS :-> administrator account identiek maken om mee te beginnen.

Mijn vraag XP home of Pro heeft betrekking op het feit dat het onder XP-pro gewoon NIET werkt zonder wachtwoord op de administrator account.

En in het knowledgebase artikel staat het hele gebeuren bestandsdeling + machtigingen uitgelegd.
http://support.microsoft.com/kb/304040/nl
 
was vanavond even weg, alles even vluchtig doorgenomen, zal er morgen naar kijken. in iedergeval deed de nieuwe (versatel/tele2 idd) modem het eerst niet toen ze hem hadden aangesloten, en toen ze belden moest ze hem idd in poort 3 stoppen, toen deed hij het wel. op dat moment ben ik er pas weer bij gekomen. pc zit nog steeds op poort 3. de rest zal ik morgen dus ff bekijken. (zijn jullie het al eens over wie er nu gelijk heeft?;))
 
geefjemening.tk;1985951 (zijn jullie het al eens over wie er nu gelijk heeft?;))[/QUOTE zei:
Het is niet zo belangrijk wie er gelijk heeft.
Wat wel belangrijk is, is dat jouw probleem verholpen wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan