DVD Branden Duurt Te Lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

canman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jul 2007
Berichten
4
Hallo,

Ik wil met Nero 7 een DVD branden die je op je DVD player kan afspelen. Als ik het als data op de DVD zet dan duurt het zo'n 10-15 min. Doe ik het asl video dan duurt het wel 4,5 UUR!!

Is dit normaal? Ik volg de instructies die Nero mij geeft en en alsnog kom ik op 4,5 uur terecht. Ik heb net een nieuwe DVD brander gehaald, want mijn pc had er nooit één.
Ik heb een SonyNec OptiArc
leessnelheid: 16x
brandsnelheid DVD+R: 18x
brandsnelheid DVD+RW: 8x

Ik heb natuurlijk eerst geprobeerd om op een DVD+RW te branden om te kijken of alles goed gaat.

Mijn Mobo is SiS650 Gygabite 8-SIML v2.

Whose Got An Answer?
 
Welkom bij de Helpmij!

Ja, het zou theoretisch kunnen, al is 4,5 uur wel erg lang.

Voorbeeld: in mijn brandertje brand ik data gewoonlijk in een minuut of 13 naar DVD. Ik maak altijd gebruik van hetzelfde merk schijfjes. Laatst had ik snel even een paar DVD'tjes nodig en nam ik genoegen met een vreemd merk. Mijn brander ging opeens op halve sneheid branden. Reden? Ik kan het mijn brander niet vragen................

Nu terug naar je filmbestanden.
De data die jij brandt is niet DVD stand alone "proof", hetgeen betekent dat je de aldus gebrande DVD hoogstwaarschijnlijk alleen op pc's kunt bekijken.

Bij de andere brandmethode encodeert Nero de film en is deze na het branden in prinicpe op elke DVD player te bekijken. Het encoderen duurt veelal net zolang (processor afhankelijk) als dat de film duurt. Tel daarbij het branden op en je kunt al snel 3 uurtjes zoet zijn. Ik vind 4,5 uur idd. wat aan de lange kant, tenzij jouw brander het bepaalde schijfje maar op double speed brandt, dan zou het mogelijk kunnen.

Maar, gelet op het feit dat data een klein kwartiertje duurt, betekent m.i. dat er niets aan de hand is met de brander.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing!

Hallo Pasja,

Bedankt voor je reactie! Maar ik heb Nero 7 opgegeven en gezocht naar een andere brandprogramma en kwam bij CopytoDvd. Deze brandprogramma brand de bestanden op de DVD als data, maar hij brandt er een Audio_ts bestand erbij. Net zoals bij een Originele DVD heb je dezlefde bestanden op het schijfje staan. Precies wat ik zocht want mijn DVD player die herkent het schijfje en start hem automatisch en subtitles included!! JEEEEJJJ!! :D
 
Ik heb geen enkel probleem met video naar een DVD branden, ook niet als het een "normale" DVD moet worden voor in een stand-alone DVD speler. Gewoon de video-DVD optie selecteren, alle data in de VIDEO_TS folder knikkeren, en branden maar. Fluitje van een cent.

Je moet trouwens wel een beetje oppassen met meerder brandprogramma's op één pc, dat is vragen op problemen. Het wil nogal eens voorkomen dat die programma's elkaar een beetje bijten, en dat ze vervolgens geen van beide meer werken. Nero (+InCD) en Alcohol is bijvoorbeeld een berucht "recipy for disaster".




Wat anders... als het zó lang duurt om een schijfje te branden... dan klinkt me dat meer als een probleempje met de ASPI layer en/of de schijftoegang (IDE-kanalen)

Ga eens even testen met Nero Infotool (zit ergens in het startmenu onder het kopje "nero"). Waarschijnlijk is het Nero- of system ASPI beschadigd. Een deugdelijke systeem-ASPI vind je weer HIER
Voor Nero ASPI kijk je HIER

Als de ASPI-layers beschadigd zijn, heb je zo'n 95% kans dat ook minimaal één van je IDE-kanalen in PIO-mode (Pogrammed Input/Output staat, in plaats van DMA (Direct Memory Access).

Het pobleem met DMA en PIO is waarschijnlijk iets waar veel mensen (zonder het te weten) last van hebben. Voor de liefhebbers een korte uitleg:



DMA is een afkorting voor Direct Memory Access. Een toegangsmethode voor externe apparaten waarbij de dataoverdracht niet door de CPU gebeurt, maar door een speciale processor; de DMA controller. Het maakt gebruik van een procedure die cycle stealing heet. Het steelt activiteiten van de CPU en zorgt voor gegevensoverdracht rechtstreeks in het geheugen zonder de CPU te belasten. Nieuwere, snellere, DMA modes worden UDMA genoemd (Ultra DMA).

Het alternatievie, langzame en inefficiente, dataoverdrachtsprotocol heet PIO, Programmed Input-Output. Hierbij wordt de data van de harde schijf of DVD/CD speler byte voor byte door de CPU geregeld. Dit vraagt veel processorkracht die dan niet beschikbaar is voor andere taken.

In Windows zit een valkuil waarin een groot aantal computers vroeg of laat terecht schijnen te komen.

Citaat uit artikel microsoft: "PIO mode wordt automatisch in de volgende situaties ingeschakeld: Bij herhaaldelijke DMA fouten. Windows XP zet DMA mode uit voor een apparaat nadat het bepaalde fouten tijdens dataoverdracht is tegengekomen. Indien er meer dan 6 DMA overdrachts time-outs optreden, zal windows DMA uitschakelen en alleen nog PIO voor dat apparaat gebruiken. In dat geval kan de gebruiker DMA niet meer aanzetten. De enige optie voor de gebruiker zou zijn het apparaat te deinstalleren en opnieuw te installeren. (Dat doe ik dus maar even niet bij mijn schijf met windows erop)

Windows XP gaat stap voor stap een UDMA mode omlaag. Van mode 4 naar 3 en zo verder."

Er zijn veel voorvallen denkbaar waarbij dit soort fouten op kunnen treden. Indien bijvoorbeeld een zwaar bekraste DVD of een overburnde CD in de drive gelegd wordt of als er een hardnekkig virus op de HD staat te etteren kan dit in CRC errors resulteren.

Oplossing:
De volgende tekst geld voor de primary ide poort, maar kan net zo goed voor de secundary gelden. Op de meeste computers zit de harde schijf op de primary poort.

Controleer je IDE poort mode
Controleer eerst in welke mode je IDE poort staat ingesteld. Doe dit door apparaatbeheer te openen: Klik met rechts op Deze Computer, selecteer eigenschappen, klik op de Hardware tab, klik op de apparaatbeheerknop, klik op het plusje links van IDE ATA/ATAPI Controller, dubbelklik op de primary IDE channel, klik op geavanceerde instellingen en controleer of (beide) op DMA, indien beschikbaar staan. Direct daaronder staat een grijs veld dat de daadwerkelijke werkende mode laat zien. Je wilt daar de hoogst mogelijke DMA of UDMA mode hebben staan en je wilt zeker geen PIO mode!!!

Herstel DMA mode met behulp van de register editor

Nogmaals: Wees voorzichtig, doe alleen wat hieronder beschreven is, anders kan windows onherstelbaar beschadigd worden met als enige remedy een nieuwe installatie van het besturingssysteem!

Start Regedit. (Klik op START, Uitvoeren en typ regedit)

Ga naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze sleutel bevat subsleutels zoals 0000, 0001, 0002 enz. Normaal gesproken is 0001 het primaire IDE kanaal en 0002 het secundaire kanaal. Onder bepaalde omstandigheden kunnen echter andere nummers gelden. Controleer de waarde DriverDesc om te zien of je de goede hebt.

Verwijder compleet de sleutel MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum, afhankelijk van of het apparaat op de master of de slave is aangesloten. Het kan trouwens geen kwaad ze beide te verwijderen. Start nu opnieuw op. De Drive DMA capaciteiten worden opnieuw door Windows gedetecteerd.

Open opnieuw apparaatbeheer en controleer of het apparaat nu daadwerkelijk DMA mode gebruikt (of nog mooier UDMA).
 
Laatst bewerkt:
Apparaat 0 staat 'huidige overdrachtmodus' op Ultra DMA Mode 5
Apparaat 1 staat 'huidige overdrachtmodus' op Niet Van Toepassing

Mijn DVD-Rom speler zit boven en DVD brander zit onder, dus ik neem aan dat apparaat 0zeker voor de DVD-ROm speler staat en apparaat 1 voor DVD-Brander?
 
DMA5 is prima. Zoals in mijn vorige post, optimaal is DMA6, bij eventuele fouten schakelt windows een level terug, net zolang tot ie uiteindelijk in PIO-mode terugvalt. Dit gebeurt echter niet zomaar, dus heel veel zorgen hoef je je daar niet over te maken.

Die "apparaten" staan niet voor een fysiek apparaat, maar voor een IDE kanaal. Ergens op de moederbord zit een aansluiting waar zo'n brede, platte kabel uitkomt. Doorgaans heeft een moederbord 2 van die aansluitingen, één voor IDE 1 (apparaat 0) en één voor IDE2 (apparaat 1).
Op ieder IDE kanaal zitten doorgaans maximaal 2 schijfstations aangesloten (harde schijf of optisch station zoals CD, DVD, Blu-ray)

Maar dat "niet van toepassing" is raar. Doen alle apparaten het wel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan