vragen over omzetten te grote .wav's met winlame

Status
Niet open voor verdere reacties.

leo30

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2000
Berichten
50
Ik ben net begonnen met (te) grote .WAV bestanden te verkleinen met Winlame, zoals mij geadviseerd werd op dit forum. Het werkt goed, maar ik vraag me nog een aantal dingen af.
Voordat ik verder ga om mijn gehele cd collectie te encoderen, zou ik graag antwoord hebben op deze vragen. En ik wil vragen of ik zo op de goede weg ben.

Ik had mijn “ripkwaliteit” in windows media player op “rippen zonder kwaliteitsverlies” gezet, met andere woorden, mijn grootste geripte liedje is 56,7 mb/1,1 Mbps ! Ik heb de kwaliteit nu gezet op “windows media audio variabele bitrate” (135-215 kbps). Vraag 1: is dit een goede instelling ?

De nummers die ik heb omgezet (ge-encodeerd), die om en nabij de 700 kbps waren, zijn nu (met instelling van Winlame - keuze “overwrite high quality” ~ 190 kbps) bijna allemaal 320 kbps geworden. Dit lijkt mij nog redelijk veel kbps – maar volgens mij is dit gegeven ondergeschikt (het gaat vooral om ruimte op de pc en mogelijkheid tot meer nummers op MP3 speler zetten) aan het afnemen van de mb-grootte ? Deze is namelijk afgenomen van gemiddeld 25 mb naar 5 mb. Vraag 2: klopt bovengenoemde, en is 5 mb een goede grootte ?

Soms wordt een nummer omgezet naar 133 kbps (ik zet ongeveer 8 nrs tegelijkertijd om), terwijl de anderen 320 worden, en als ik het dan nogmaals probeer, wordt het wel 320. Als ik dit doe, komt dat bewuste nummer niet tussen de horizontale scheidingsstrepen te staan die tussen de albums staan (laatste versie van media player), maar wordt apart tussen strepen gezet. Vraag 3: weet iemand hoe bovenstaande komt ? En krijg ik dan geen problemen als ik een album op mijn MP3 speler zet ?, ik bedoel dat nummer dan niet onder het album wordt opgeslagen waar het bijhoort ?

Alvast bedankt ! Makkelijk programma overigens, dat was een goede tip.
 
320 kbps is wel veel, ongeveer de hoogste instelling geloof ik. Echt hoorbaar kwaliteitsverlies krijg je pas als je lager gaat dan <128 kbps. Wil je toch zeker zijn dat je niet teveel kwaliteit verliest kies dan bijvoorbeeld voor 192 kbps.
Wil je weten hoeveel mb een liedje wordt tegen een bepaalde bitrate reken dan om: aantal seconden van het liedje vermenigvuldigen met de bitrate, heb je het aantal kb, dan vermenigvuldigen met 1000, heb je het aantal bits, delen door 8, heb je het aantal bytes, en dan delen door 1024 (2x), dan heb je het aantal MB.

Tot slot een kleine tip: als je software bij je mp3 hebt gekregen waarmee je bitrates kan omzetten, gebruik dat dan bij voorkeur, werkt vaak het beste en met het minste probs.
 
320 kbps is niet zowat het hoogst. als je mijn berichtje ziet, kom ik zelfs boven de 1000 kbps. bovendien gebruik ik een standaard instelling, je kan niet zelf voor de bitrate kiezen
en er staat in die instelling ~190, en het wordt 320.

bovendien heb ik zo niet echt antwoord op mijn vragen (2,3).

ik heb een creative zen, maar gebruik bijbehorend programma eigenlijk niet.
winlame werd me hier op het forum aangeraden en het werkt prima.

maar toch bedankt voor de moeite
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan