TV-kaart Aldi / beeld zwart-wit

Status
Niet open voor verdere reacties.

peer

Helpmij.nl boekhouder
Lid geworden
18 jul 2002
Berichten
820
Heb dat nieuwe TV-kaartje van de Aldi gehaald (Zolid) en geïnstaleerd op een P4 2Mhtz met 512mb intern en een GeForce-4 MX440 videokaartje. Kaartje is aangesloten via s-video en apart audiokabeltje op een Samsung DTB digitale ontvanger van KPN-digitenne. Ik weet dat het allemaal minimaal is maar het meeste werkt. Geluid is goed en synchroon met het beeld. Alleen het beeld is zwart-wit. Hier vind ik vooralsnog geen oplossing voor. Ook niet na zoeken op Helpmij. Wie heeft enige suggesties waar de oplossing te zoeken?
 
Ik hoop toch nog reactie te krijgen op mijn vorige bericht. :confused:
Zoals reeds aangegeven, ik ben mij bewust van het minimale systeem en wellicht heeft dat zwart/wit beeld daar mee te maken. Inmiddels heb ik besloten om een en ander een beetje te upgraden in de hoop dat een en ander dan wel gaat werken.

Wellicht niet helemaal meer de goede sectie, maar ik heb in overleg met mijn computerbouwer besloten om het video-kaartje te vervangen voor een nVidia GForce 6200 agp 256MB 128bit en het geheugen van 2x 256 te vervangen door 2x 512. Ik weet dat het allemaal geen top of the bill wordt, maar gamen doe ik niet en het oude systeem voldeed nog prima voor wat ik deed. Is dus niet eens om via de computer tv te kijken maar hoofdzakelijk om programma's op te nemen en tzt ook tijdelijk een vhs-recorder er op aan te sluiten om oude banden om te zetten.

Hoop toch nog op wat feed-back.
 
Loop even de instellingen van dat kaartje na en kijk op het ding niet op NTSC staat... instelling moet PAL-B zijn....
 
Ik dacht dat ik dat had gedaan, maar ga dat zo meteen nog eens checken wanneer ik mijn dochter van de computer heb "verlost" :rolleyes: (zit nu op mijn laptopje).

Zou die upgrade die ik hierboven heb besloten ook nog uitmaken in deze?

edit: dat instellingen nalopen is toch gewoon via de bijgeleverde sdoftware en heeft niets te maken met drivers en zo?
 
Laatst bewerkt:
Upgrade zal weinig extra's brengen voor het tv-kaartje... de rest van het systeem gaat er natuurlijk wel lekker op vooruit.....
 
Via de bijgeleverde software kan ik kiezen uit tig landen. O.a. Netherlands 1 (pal-B/G) en Netherlands 2 (pal-B/G) en nog vele andere landen met veelal dezelfde "pal"

Staat nu op Netherlands 1, wordt eigenlijk default gekozen. Paar andere geprobeert, maar situatie blijft hetzelfde. Goed beeld en geluid, alleen zwart/wit.
 
Kun je die s-vhs kabel niet direct in de tv steken? [om de Samsung als "variabele" uit te sluiten]
 
Op de samsung heb ik een scartblokje met aan de andere kant 2 tulpstekkers voor audio, een uitgang voor s-video en een composit video. Nu heb ik de audio vanaf de samsung verbonden met het tv-kaartje en de s-video ook. Met een tweede scart aansluiting zit de samsung direct met een scart-kabel op de tv. Op de tv zit ook een s-video aansluiting. Je bedoelt dus om die s-video van de tv "door te lussen" naar het tv-kaartje? Ik zal dit vanavond als ik thuis ben in ieder geval eens proberen. Hier had ik nog niet aan gedacht.
 
Aaaaaaaaargh......... ik vermoed ernstig dat ik de vraag verkeerd opgevat heb..... ik meende dat je het beeld van de PC naar de tv wilde leiden... maar begrijp nu dat je het digitenne beeld op de PC wilt hebben...... Foutje!

[Zwart/wit kan ook betekenen dat het signaal te zwak is]
Sluit de tv aan via de S-Video kabel... [Samsung -> TV], heeft de tv goed beeld, stop die s-video kabel dan in de Zolid kaart.... [dan weet je dat het probleem niet in de scart of kabel zit], deze zou nu dus ook goed beeld moeten geven...
 
Ik zal dit ook nog even proberen. Overigens heb ik via de Samsung goed beeld en geluid op de pc. Alleen het is zwart/wit. Heb, na het nodige zoeken, inmiddels ook de nodige opmerkingen gelezen waaruit ik heb opgemaakt dat dit ook aan de s-video kan liggen en dat het met een composiet-aansluiting wel zou gaan. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nog ergens een composiet-kabel moet opsnorren.
 
Laatst bewerkt:
Composiet gebruiken was de volgende stap die ik je wilde aanraden.... daarvoor kun je elk tulpkabeltje gebruiken... ruk er eentje [tijdelijk] van een stereo apparaat en steek de rode of witte aan beide zijden [Samsung [scart met tulp uitgang] en Zolid] in de gele tulp aansluiting......
 
Ga ik vanavond allemaal uitproberen en dan laat ik nog wel weten wat het resultaat is. Alvast bedankt voor het meedenken. :thumb:
 
Ik had nog geen kans gehad om met de kabels te prutsen. Heb echter zojuist de oplossing gevonden!:thumb:

Voor anderen die (min of meer) hetzelfde probleem hebben. Mijn tv-signaal komt van digitenne en gaat via een decoder naar mijn tv-kaart zoals hiervoor al geschetst. Het probleem had niets te maken met de computer en/of die oude videokaart. Het betrof een instelling in de Samsung decoder. Het signaal stond daar ingesteld op "composit + RGB" Dit is standaard en werkt goed op de aangesloten tv. Ik heb de instelling veranderd naar "composit" en alles is opgelost! Zowel op de computer als op de tv een goed beeld en goed geluid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan