Dos en XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvcgraphics

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2002
Berichten
278
Hallo,

Ik heb 2 graveermachines, ene die werkt op XP
EN ene die werkt in dos...
Maar ik kan niet het programma laten draaien in dos als Xp draait. (ik weet nie waarom, schijnt dat het niet kan, en dus wil ik het ook niet proberen want anders zal ik de CNC controller kapotmaken naar het schijnt. Die controller zal waarschijnlijk direct aan de root van dos gekoppeld zijn of zo.)
Maar ik vraag me nu af of ik een soort dualboot zou kunnen kopen of liever gratis krijgen.

Bestaat zo iets, DOS/XP

Ik kan ook winpc-nc kopen, maar dat kost nog tamelijk veel...

DIdier
 
Ik weet niet wat of hoe of dat het kan. Maar ik snap niet dat het een oplossing zou zijn. Want met een dual boot system kan je de twee ook niet gelijktijdig laten draaien...
 
Je kan het dos programma op een andere partitie zetten, en dan via een dual boot de PC laten weten met welk OS op te starten toch.
 
Je kan het dos programma op een andere partitie zetten, en dan via een dual boot de PC laten weten met welk OS op te starten toch.

Maar ookal zit je met een dualbootsysteem, dan kan je nog slechts 1 van de twee gebruiken op hetzelfde tijdstip, terwijl als je kijkt in de eerste post van de TS: "Maar ik kan niet het programma laten draaien in dos als Xp draait."
 
Misschien moet je dan gaan testen met een VMWare/VirtualPC (al weet ik niet of die Dos nog ondersteunen....)

Of anders DosBox.?

Of je kunt kijken of je ze allebij op WIN98 kan laten draaien.
 
en als laatste een goedkope pc aanschafen
en aleen dos erop zetten
en die andere op xp laten
kan je wel allebij tegelijk laten werken :thumb:

groetjes hasie
 
Hallo dvcgraphics,

Waarom zou dos niet werken onder xp?
Xp heeft een virtuele driver om dos te laten draaien (ntvdm.exe).
Ik gebruik boekhoud programma onder Dos en werkt perfect samen met windows.
Het enige nadeel kan wel zijn dat deze virtuele driver het systeem kan vertragen.

Zeker proberen zou ik zeggen.


Groeten,

Luckie
 
Virtual PC en dos gaan goed samen hoor. Drivers is vaak het moeilijkste probleem. Kijk ook even naar hoe je apparatuur is aangesloten, je zal misschien het beste VM-ware kunnen nemen, daar die beter USB ondersteund dan MS virtual PC. Maar MS-DOS kan onder beide draaien.

Waarom sommige MS-DOS programma's niet direct onder XP werken heeft te maken met dat sommige dingen gewoon door de kernel niet toegelaten worden. En dat is trouwens onder vista nog meer beperkt.
 
en als laatste een goedkope pc aanschafen
en aleen dos erop zetten
en die andere op xp laten
kan je wel allebij tegelijk laten werken :thumb:

groetjes hasie

Zo is ht nu, en daar wil ik van af.
Ik heb nu Winpc-nc gekocht ipc pc-nc
nu hoef ik niet meer naar die dos te kijken..

En mens moet mee met de tijd hé ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan