Werklaptop in thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

steef27

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Berichten
51
Beste allemaal,

Op mijn werklaptop in een domein ingesteld. Op mijn thuispc is geen domein ingesteld maar wel een werkgroep. Beide pc hebben via de router toegang tot het internet, maar ik kan geen mappen delen. Heeft iemand een oplossing zodat ik wél mappen kan delen? Ik heb namelijk een externe HDD aan mijn thuispc hangen die ik wil bereiken met mijn werklaptop.

Alvast bedankt!
 
Heeft je werklaptop ook thuis toegang tot internet?

Je hebt waarschijnlijk een internet modem dat ook DHCP server speelt?

Dat kun je zien door te kijken bij de netwerkinstellingen wat je IP adres is en of het wordt verkregen door DHCP.

Als dat zo is dan ben je al een end.

Je moet dan kijken of je vanuit de laptop de andere pc kunt bereiken. Dat kun je doen door bij uitvoeren ( klik op 'start' en 'uitvoeren') cmd in te typen (plus enter)
Je krijgt dan een dosbox.
In die dosbox kun je typen ping gevolgd door het IP adres van de doel computer
(bv ping 192.168,1,56)
Je kunt dan zien of de pc antwoord. Als het niet lukt krijg je de melding 'Time-out bij opdracht'.
Het kan zijn dat de firewall van de doelcomputer dat niet toestaat. Zet die dus uit.

Als de doel pc antwoord kun je bij gedeelde bestanden komen. Je moet er wel rekening mee houden dat je dit met een account (inlognaam) moet doen van de doelpc.

Als je geen contact krijgt met de doelcomputer dan moet je gaan onderzoeken wat het ip adres is van beide computers en hoe ze dat krijgen (vast of DHCP?)

success
 
Met pingen zie ik de andere pc! Heb dit op beide pc gedaan. Hoe moet ik zo'n inlogscript maken??
Kan ik hiermee ook een printer bereiken?
 
Kan je ook vertellen hoe precies? Dan hebben anderen er ook nog wat aan. :)

Zelf zou ik voorgesteld hebben om: \\ipadresvandepc in te voeren bij deze computer.
 
Ik heb beide pc's een vast ip-adres gegeven. Daarna moet je ervoor zorgen dat je een windowsaccount dat wachtwoord-beveiligd is. Vervolgens voer je in de adressenbalk van de verkenner het ip-adres in van de ander pc, bijvoorbeeld: \\10.0.0.1
Daarna krijg wordt er gevraagd je gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen en heb je toegang tot de gedeelde map. Let wel op welke rechten er zijn ingesteld m.b.t. de gedeelde map.
Het maakt helemaal niet uit welke werkgroepnaam je invoert.
 
Dat is vreemd. Bij mij lukken de eerste stappen ook, ik kan mijn thuis-pc pingen, maar ik kan niet via de browser toegang krijgen tot mijn mappen van die pc.

Kan het ook op een andere manier?
 
Wellicht dat de firewall iets tegenhoudt. Gebruik je windows XP professional op beide pc's?
 
Ja beiden hebben XP. Vanmiddag ben ik nog eens gaan experimenteren, door nog eens een thuisnetwerk te installeren via de wizard (had ik al eens eerder gedaan).

Toen werkte het ineens wel :evil:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan