resolutie dvd

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Irritant probleem….

Ik heb van mijn vakantiefoto’s en filmpjes een slideshow gemaakt in Proshow Producer 3. Geweldig, niks aan de hand. Hele show zit lekker in elkaar, loopt goed. Maar…… ik wil het nu op een DVD zetten om af te kunnen spelen op een “normale” TV, beeldformaat 4:3

Ik heb geprobeerd een DVD’tje te maken in standaard PAL-formaat, resolutie 720x576. Afgespeeld op de TV ziet dat er prima uit, behalve dat het beeld te smal is. Een gedeelte van de ondertitels valt weg. Met andere woorden: die 720 is blijkbaar niet helemaal goed, dat moet dus wat kleiner.
Probleem: Proshow biedt alleen maar de keuze voor PAL (720x576) of NTSC (720x480), danwel verschillende (16:9) breedbeeld-formaten.

Hoe los ik dat op???
 
ik ben er al uit. Heeft te maken met de effectieve resolutie van (crt) tv's. De volledige beeldresolutie van 720x576 is praktisch niet haalbaar, omdat altijd een gedeelte van de beeldbuis wegvalt achter de behuizing. Klink als een probleem dat door fabrikanten eenvoudig op te lossen zou moeten zijn, maar dit probleem bestaat blijkbaar al sinds de allereerste tv's uit de jaren '30 van de vorige eeuw, en het is nooit opgelost.

Het probleem kan wel voorkomen worden. In de opties van Proshow zit een mogelijkheid voor het instellen van een kader, dat handmatig kan worden ingesteld op een "buffer" van een percentage. Dit geldt voor zowel hoogte als breedte. In de regel volstaat een bufer van 5% voor de hoogte, en 10% van de breedte. Als je met beeld en text binnen die buffergrenzen blijft, heb je altij volledig beeld op je tv.
Voor LCD of plasmaschermen geldt dit verhaal niet, die maken WEL gebruik van hun volledige schermresolutie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan