LAN switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Berichten
259
l.s.
Voel me dom door deze vraag te stellen...
Ik heb een LAN Switch van Sweex met 5 poorten. Ik wil een PC en laptop op internet hebben.
Kan ik de switch rechtstreeks aansluiten op mijn internetmodem en de PC en laptop op resp. poort 2 en 3 van de switch?

Internet via de kabel, de modem is nu via een netwerkkaart verbonden met de PC.
Laptop wil ik draadloos hebben.

groet Frans
 
Het is pas dom om geen vragen te stellen ;)

Via een kabel internetverbinding krijg je maar 1 IP-adres, hierdoor is het mogelijk om maar 1 PC/router aan het modem aan te sluiten.
Als je met meerdere PC's op het internet wil, dan zal je dus gebruik moeten maken van een router. De router verkrijgt dan het IP-adres van de provider en geeft de verbinding door naar alle aangesloten apparaten.

Een switch geeft ook verbindingen door, maar die kan zelf niet een IP-adres verkrijgen.
Hierdoor kan je alsnog maar 1 PC op een switch aangesloten hebben waar internetverbinding via mogelijk is. Als je dan toch een 2e PC aansluit zal die geen IP-adres verkrijgen en dan niet op internet kunnen.

Dus voor jouw situatie zal je een router nodig hebben om met meerdere PC's op het internet te gaan. Bij voorkeur dan een draadloze router, omdat je graag met je laptop draadloos wil.
 
Dit gaat niet werken. De reden is dat een switch geen ip-adressen uitgeeft die je voor elke pc nodig hebt. Alleen als je een kabelmodem hebt die wel DHCP heeft dan zou het wel lukken. Ik weet dat er bepaalde type kabelmodems zijn die dit wel kunnen dmv ene aanpassing.

Alleen de aanpassingen zijn niet echt makkelijk en de provider zal je ook niet dankbaar zijn.

Het beste kun je dus een router kopen met draadloos als extra optie.
Als voorbeeld een Linksys WRT54G. Hieronder een voorbeeld hoe hij eruit ziet.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...OL_OWNER_ID=1003004004287523&Section=SOFTWARE
 
... ik had al zo'n vermoedde dat het niet zou gaan werken met de IP ....
Aan DHCP zal ik maar niet beginnen.
Bedankt voor het antwoord en ik ga op zoek naar een router.

groet Frans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan