Geen geluid bij opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carp

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2005
Berichten
98
Ik probeer op de microfooningang op mijn laptop mijn mengpaneel aan te sluiten. Vreemd genoeg hoor ik bij het opnemen geen geluid. Wel van het bronsignaal, maar niet het gene wat opgenomen wordt. Als ik het later afspreel, dan hoor ik wel gewoon een perfect geluid. Heeft iemand een idee hoe ik dit toch kan horen?
Ik heb overigens wel een vrij ingewikkelde constructie. Ik gebruik een externe geluidskaart, waar mijn md-speler digitaal op aangesloten zit. Wanneer deze opneemt hoor ik het wel, maar die tap ik ook rechtstreeks af naar mijn versterker. In principe doe ik dat ook bij mijn laptop maar toch hoor ik niets wanneer ik opneem. Erg onhandig dit.

Zou iemand weten wat ik hier aan kan doen? Ik heb al van alles geprobeerd met gewoon volume control( dwz mute en unmute van allerlei signalen en dergelijke)

Met vriendelijke groet,
Casper La Grouw
 
Waarschijnlijk is de kaart in je laptop geen full-duplex kaart, dus een kaart die tegelijk kan afspelen wat 'ie opneemt.
 
In principe doe ik dat ook bij mijn laptop maar toch hoor ik niets wanneer ik opneem.
In aansluiting op A.J.: heb je geen Line-IN poort in je laptop? Meestal een zwarte jack. Gebruik je voor de opname nu die Externe geluidskaart of de geluidskaart (onboard neem ik aan) van je laptop? Als die opname ook "gehoord" moet worden, zou dat dan via de speakers van je laptop moeten gebeuren?

Als je wel een Line-IN hebt in je laptop, open dan eens dat Hoofdvolume (de "mixer" van Windows), klik op Opties, dan Eigenschappen. Selecteer "Opnemen" of selecteer de juiste Poort-IN van de geluidskaart van je laptop. In het venster verschijnen nu de diverse mogelijkheden van de doorgifte naar de Poort-IN van je geluidskaart, meestal Stereo-mix, Lijningang, CD-volume en Microfoon. Klik op OK en in het vervolgpaneel zet je een vinkje in het hokje "Selecteer" voor Stereo-mix. Zet de volumeschuif halverwege (uit voorzichtigheid). Maak een (korte) proefopname, verstel zonodig de volumeschuif. Kortom, een beetje uitproberen. Als je geen Line-IN hebt en de Microfooningang moet blijven gebruiken, doe dan eerst hetzelfde, dus selecteer toch de Stereo-mix. Lukt dat niet, probeer dan de Microfoon-ingang, kies in dat mixerpaneeltje eerst Geavanceerd, dan 1 Microfoonversterking en dan Selecteer bij de Microfoon.

(Zie voorbeelden bijgaand.)
 

Bijlagen

  • VolOpn.jpg
    VolOpn.jpg
    18,6 KB · Weergaven: 29
  • VolMic.jpg
    VolMic.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. Ik heb helaas geen line-in op mijn laptop. Daarom is het mengpaneel verbonden via de microfoon ingang. Dit werkt ook wel, alleen ik hoor niets. Het aanvinken van de andere ingangen, zoals stereo-mix, heeft alleen maar tot gevolg dat het hele signaal wegvalt en er dus niets wordt opgenomen. Het inschakelen van microfoon versterking is niet aan te raden, omdat bij deze functie het signaal keihard omhoog schiet.
Even resumerend: er komt een signaal binnen via de microfoon ingang, dat neem ik op en ik zie op mijn scherm de meters uitslaan. Via de usb hoor ik normaliter elk geluid via de versterker. Bij het opnemen hoor ik niks en na de opname, wanneer ik het afspeel dan hoor ik wel wat ik zojuist had opgenomen.
 
Dan zul je genoegen moeten nemen met de eerste opmerking van A.J. :confused:
 
Ah dat is heel jammer:( Het is de bedoeling dat deze laptop naar iemand anders gaat, die hem in zijn studio wil gaan gebruiken, maar ik hou mijn eigen externe usb geluidskaart. Is het mogenlijk om een andere usb kaart te kopen die een line-in heeft en dergelijke. Ik heb ze nog nooit gezien eigenlijk. Deze usb geluidskaart heb ik speciaal voor de minidisc speler gekocht. Zouden jullie daar nog wat voor weten?:thumb:
 
Geef even naam en type aanduiding van de laptop, dan kunnen we eens rondkijken.
 
Ik gebruik een dell, pentium 4, 3 GHz, 512 Mb ram. Ik heb al wat rond gekeken en daarbij de verschillende mogenlijkheden gezien. Het liefst wil ik een kaart, die een line in heeft uiteraard (het liefst auxiliary, dus met tulpen, maar gewoon jack is ook goed), een ingewouwde usb poort (omdat de laptop maar 2 poorten heeft, dus het is fijn een extra te hebben) en een digitale ingang. Over dat laatste weet ik niet of dat kan. Ik heb inderdaad gezien dat er kaarten zijn die een optische ingang hebben, maar dit is niet de vorm waarin ik hem wil hebben. De uitgang moet zijn, zoals bijvoorbeeld de optische ingang van de creative soundblaster 5.1
ImgW.asp
.
Het hoeft niet perse een 5.1 of 7.1 kaart te zijn. Is er iets wat aan deze eisen voldoet ongeveer? Met vriendelijke groet!
 
Ik vroeg om naam en type-aanduidingen van je notebook. Op de Dell-site vond ik geen notebook met een Pentuim 4 met 3 Ghz. Heb je hem optioneel toegevoegd? Als ik bij Dell naar de gebruikte geluidskaarten kijk, zie ik niet de slechtste. Kun je opgeven welk Dell notebook je nu precies hebt?

De Dell high-ends notebooks.
 
De laptop is een inspiron 5150. Deze is erg schraal qua in en uitgangen.
Overigens, ik zou graag een SPDIF ingang willen op de externe geluidskaart. Dit ben ik helaas nog niet veel tegen gekomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan