welke fotoshopprogramma voor raw bewerking?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruut

Verenigingslid
Lid geworden
20 apr 2005
Berichten
518
Ik fotografeer vrij veel en ben sinds kort overgegaan in RAW te fotograferen. Wie kan mij zeggen met welk fotoshopprogramma ik RAW opnames kan bewerken?
Ik ben op zoek naar een goed programma en ervaringen. Natuurlijk kan ik zo naar de winkel lopen maar ik hoor graag eerst.
Alvast bedankt.
Ruut
 
fotoshopprogramma raw

Leuk zo'n reactie.Het was en is een serieuze vraaf die een serieus antwoord verdient. Ik heb geen behoefte aan dit soort "grappige" onzin. Ook ik weet dat fotoshop een optie is maar dat was de vraag niet.
Blijf lekker weg.
Ruut
 
Sorry, maar photoshop is inderdaad een aanrader daarvoor. Welke camera heb je? Ik heb zelf een Canon 400D en daar zit goede software bij om RAW te bewerken.
 
:mad:
Leuk zo'n reactie.Het was en is een serieuze vraaf die een serieus antwoord verdient. Ik heb geen behoefte aan dit soort "grappige" onzin. Ook ik weet dat fotoshop een optie is maar dat was de vraag niet.
Blijf lekker weg.
Ruut

Ook leuk zo een reactie, ga lekker met paint lopen klooien grapjas. Zoek maar een programma dat het beter doet dan photoshop, of koop een mac, weet je waar je dan op terecht komt -> adobe photoshop als beste oplossing.
 
Ik denk dat het een voorkeurs/gevoels verhaal gaat worden, de meest bekende zijn natuurlijk Adobe Photoshop en Corel Paint Shop Pro, beide hebben uitgebreide mogelijkheden.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Paint Shop Pro, waarom....omdat ik al ongeveer sinds versie -5 hiermee werk en dus de ins en outs redelijk goed ken. Heb een keer Photoshop geprobeerd maar omdat veel dingen net op een andere plaats zitten of net iets anders genoemd worden had ik daar constant ruzie mee, niet omdat het niet goed werkte maar omdat ik dan een hele omschakeling moets maken.
Van beide programma's zijn op internet vele tutorials en plugins te vinden dus ook daar zit het verschil niet in.
Als je de mogelijkheid hebt, probeer beide programma's uit en kijk met welke je het makkelijkste uit de voeten kunt (zonder eerst dus een voorstudie te maken).
Het programma waarmee je gelijk het makkelijkste werkt is meestal ook het meest geschikt voor je.
 
Als je een grootverbruiker bent is Adobe Lightroom perfect.
Kost ongeveer € 190,00 maar dan heb je het beste in huis.
Je kunt bijna je hele workflow afhandelen en je hebt alleen nog Photoshop nodig voor bewerkingen op pixelnivo. Rawbestanden blijven origineel.

Maar...... Ga voor jezelf na of je in RAW wilt fotograferen. Het biedt alleen voordeel als je foto's ultiem wilt gaan bewerken of voor het hele fijne studiowerk. Voor straatfotografie, landschappen etc. is RAW helemaal nniet nodig en kun je evengoed en makkelijker in hoge kwaliteit Jpeg fotograferen.
succes,
Herman
 
fotoshop

Bedankt. Ik heb Adobe Lighroom aangeschaft en dit werkt perfect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan