gif-bestanden, kleurenverlies!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chun

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Berichten
217
Hoi,

Ik deze categorie is er al ooit een vraag gesteld over gif-bestanden. Maar is nooit meer beantwoord (zie ik). Het gaat om deze probleem.
Als ik in paint gif-bestanden wil maken krijg ik eerst een melding en als ik JA klik, dan krijg ik plaatje met stippeltjes. Zoals hieronder;

gifbestandenpaintrg1.gif



Kan iemand mij helpen? (misschien die gene ook nog)

Gr. Chun

PS: Als ik dezelfde vraag heb gepost, maar niet mag. Sorry hiervoor!
 
je kan met photoshop proberen of het niet zo is of met een ander programma...
het komt waarschijnlijk omdat een gif maximaal 256 verschillende kleuren kan hebben.
komt een kleur vaak voor dan zit ie in het palet van de gif afbeelding. omdat bij kleurverloop een heleboel kleuren nodig zijn (meer dan 256) ontbreken er kleuren.

toevoeging: (dit vond ik net nog snel)
Net zoals JPEG heeft GIF nadelen. Het bestandspalet kan slechts 256 kleuren bevatten. Hoe vaker een kleur in een afbeelding zit, hoe waarschijnlijker het wordt dat die kleur in het palet zit. Als de afbeelding hoofdzakelijk bestaat uit grote gebieden met één kleur die eenvoudig te definiëren zijn, zal GIF echter opvallend kleine bestanden opleveren die vaak niet te onderscheiden zijn van de originelen.

Helaas struikelt GIF over bestanden met veel kleuren zonder patronen die bijna, maar net niet helemaal, hetzelfde zijn. Programma's die GIF bestanden creëren zullen hieraan proberen te ontkomen door 'dithering', een techniek die probeert om de kijker om de tuin te leiden door een kleur die niet in het palet zit na te bouwen door een klein pixelpatroon te maken van twee of meer kleuren uit het palet. Foto's die naar het GIF formaat geconverteerd worden zien er op zijn best kunstmatig en wat gruizig uit, maar vaak zit er ruis in en zijn ze gewoon niet acceptabel.

volgensmij zit zo'n functie voor dithering in photoshop ingebouwd. deze werkt wel goed vind ik zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je een iet wat ingewikkelde afbeelding opslaat in GIF formaat opslaat krijg je erg vaak (zo niet altijd) kwaliteitsverlies.
De gif codering maakt gebruik van formules om de kleuren van een afbeelding juist weer te geven, en onthoudt niet voor elke pixel afzonderlijk de kleur. Dat scheelt veel rekenwerk, dat zie je terug in de bestandsgrootte.
Daarom zal bijvoorbeeld een foto er ook heel raar/slecht uit gaan zien als je hem als gif opslaat, een gezicht met een formule weergeven is zeer lastig :)...
 
:eek: Owké... Maar ik heb niet van die professionele programma's o.a. photoshop. Waar kan het dan wel mee?
 
Ik denk dat je daar toch echt professionele programma's voor moet gebruiken, zoals Photoshop. Betaald dus...
Die hebben zo'n "verbeter functie" waar compudoc over schreef.
 
Mmm... owke dan!

Als er nog mensen zijn die weten dat er een gratis programma ervoor is om beeld materiaal in gif-bestand op te slaan, meld het dan even.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan