Codec MPEG2 gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1970

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Berichten
2.660
Hoi allen,

Mijn schoonvader heeft een DVD gekregen maar heeft geen DVD-speler. Wel een pc met DVD-rom. De pc is twee jaar oud, dus nieuwer dan de mijne. Ik heb geen problemen met het afspelen van de CD-rom, maar bij hem gebeurde eerst niets. Na het installeren van diverse codecpacks, heb ik wel beeld gekregen, maar geen geluid. Via Gspot ben ik er achter gekomen dat de codec gebruikt voor het geluid is MPEG2. Nu is dat een oude, dus dacht ik dat die wel in de packs zou zitten. Kennelijk niet.
De organisatie waar de DVD vandaan komt, kent het probleem niet, en heeft het de fabrikant gevraagd. Hun antwoord luidt:
"Alle dvd's in de fabriek waar ook deze dvd's worden gemaakt zijn volgens de International Redbook norm van Philips-Sony geproduceerd en voldoen aan de daaraan te stellen eisen, maar dat impliceert niet dat deze zonder meer afspeelbaar moet zijn op elke pc. Het advies is dan ook om een technicus te raadplegen die meer informatie kan verschaffen en wellicht de pc daarvoor geschikt kan maken."
Klinkt mij als een kluitje waarmee ik het riet in word gestuurd want ik heb wel beeld (dus is de DVD afspeelbaar!!), maar ik heb geen geluid.

Wat kan ik nog uitzoeken of uitvoeren op de pc van mijn schoonvader alvorens een technicus te moeten raadplegen? Of hebben jullie meer info nodig?

Richard
 
Bedankt voor de link. Ga ik mee aan de slag.
Richard
 
De MPEG2-codec is een codec waarmee o.a. dvd-videofilms "gelezen" kunnen worden. De meeste DVD-lees en -bewerkprogramma's vragen er geld voor (de ook bestaande MPEG1-codec is gratis, maar "kan" minder). Je kunt een free MPEG2-codec downloaden van deze website. Na de download van het zip-bestand moet je het uiteraard wel uitpakken. Installeer daarna de codec.
 
Laatst bewerkt:
Beste Boeing,

Ook bedankt voor de link.
Vanwege drukte kom ik er pas in het nieuwe jaar aan toe om jullie oplossingen te proberen.
Ik zet de vraag op opgelost en hoop er niet meer op terug te komen.

Richard
 
Besten,

Ondanks het installeren van:
klmpeg110.exe
klmcodec345.exe
XP_Codec_Pack2.1.0.exe
Codecs6030_allin1.exe
installer-49947-840-K-lite-codes.exe

Heb ik nog steeds geen geluid als ik de CD-rom afspeel op de pc van mijn schoonvader.
Sommige codecs vereisten het deïnstalleren van de andere en dat heb ik netjes gedaan. Bij sommige codecs kun je aanvinken of MPEG2 ook gecodeerd moet worden, en telkens heb ik daar "ja" aangevinkt.

Zijn er nog meer opties? Of kan ik iets fout doen?
MP3 of WAV afspelen doet 'ie probleemloos, ook radio via internet lukt prima. aan de geluidskaart ligt het dus niet.

Richard
 
Beste meedenkers,

Het probleem is opgelost! Maar zat in een andere hoek dan ik had gedacht.
Het viel me op dat meerdere DVD's wel beeld gaven, maar geen geluid. De hardware via configuratiescherm > Systeem, bleek ook goed te werken.
Het probleem zat 'm in Extra > Opties > DVD > Geavanceerd. De audio output staat standaard op Stereo. Ik heb deze op mono gezet en vanaf dat moment gaf de DVD wel geluid!
Misschien heeft het ermee te maken dat de DVD een TVopname betreft uit 1977, maar dat weet ik niet zeker.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de tips.

Groeten,
Richard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan