Energiebeheer verwijdert steeds mijn instellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerrythafast

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2007
Berichten
19
Ik heb sinds een paar maanden een laptop (Windows XP dus, speciaal naar gezocht) en sinds enkele weken heb ik het irritante probleem dat mijn instellingen in Energiebeheer steeds op wonderbaarlijke wijze terugspringen op de standaardwaarden. Mijn eigen gemaakte schema blijft wel in de lijst staan, en blijft ook gewoon geselecteerd, maar de instellingen veranderen steeds terug. Dit uit zich onder meer bij het dichtklappen van de laptop als ik deze wil verplaatsen: de stand-by-stand wordt direct ingeschakeld, wat ik niet echt handig vind. Computers dementeren snel tegenwoordig.


De instellingen veranderen steeds terug in deze:
In het schema:
Beeldscherm uitschakelen: 15m (5m met accu)
Vaste schijven uitschakelen: 30m (5m met accu)
Stand-by: 20m (5m met accu)
Slaapstand: velden zijn leeg(!)

Op het tabblad geavanceerd:
Geen pictogram in het systeemvak weergeven
Wel wachtwoord vragen als het systeem uit stand-by wordt gehaald
Als ik de laptop dichtklap stand-by inschakelen
Als ik de aan/uit knop indruk afsluiten
Als ik de slaapknop indruk in stand-by gaan


Ik zet de meeste van deze instellingen nu bijna dagelijks weer terug op:
In het schema:
Beeldscherm uitschakelen: 30m (2m met accu)
Vaste schijven uitschakelen: 1u (20m met accu)
Stand-by: 45m (15m met accu)
Slaapstand: 2u (30m met accu)

Op het tabblad geavanceerd:
Wel pictogram in het systeemvak weergeven
Geen wachtwoord vragen als het systeem uit stand-by wordt gehaald
Als ik de laptop dichtklap lekker door blijven draaien
Als ik de aan/uit knop indruk gaan slapen
Als ik de slaapknop indruk mij vragen wat je moet doen



Zoals je ziet (of nu opmerkt) ben ik het met al de standaardinstellingen niet eens en ik word er helemaal [voeg extreem woord toe] van deze steeds terug te moeten zetten... nu ben ik soms geniaal met computers maar hier kom ik echt niet uit. Hoe ken dit?! En wat doen we eraan? Alvast bedankt voor enig (zinnig..) antwoord dat volgt!
 
Ik durf het haast niet te vragen, maar als je de instellingen hebt gewijzigd, klik je dan eerst op "Toepassen" en daarna pas op "OK"?
 
Mmm... probeer dan nog één keer de energie-instellingen in te stellen zoals jij wilt, klik dan eerst op "Toepassen" en dan pas op "OK" (dat is de enige juiste methode) en kijk of de instellingen blijven staan. Zo niet, kijk dan of het energirebeheer in de BIOS op "Enabled" staat, kijk daarvoor bij "ACPI" of misschien bij jou "APM".
 
Oké, ik zal 't wel zeggen als de boel weer terugspringt.

EDIT: In de BIOS setup geen instelling over energiebeheer te vinden (alleen opstartvolgorde, numpad aan/uit, USB aan/uit etc)

EDIT2: Oké dit lijkt idd te werken. Roept wel de vraag op: wat is er mis met OK?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst weer gebruik gemaakt van de slaapknop, hij vroeg keurig wat ik wilde en ik koos voor standby. Klap ik zojuist de laptop dicht, gaat-ie in standby. Je voelt hem al aankomen: ik mag weer de instellingen gaan terugzetten. Nu kan ik best de moed opbrengen om helemaal naar het startmenu te gaan om dit ding in standby te zetten, maar wie zegt of-ie het dan wel onthoudt?

Wat mij trouwens ook is opgevallen, is dat de instellingen die ik in mijn schema 'Jerrys stand' heb opgeslagen, worden overschreven met de genoemde standaardwaarden. Dus veranderen van schema om hem daarna weer terug te zetten op Jerrys stand help niet... Toch vreemd.
 
Gisteren vanuit het start menu de slaapstand ingeschakeld, en ik ben opnieuw mijn instellingen kwijt. Zijn er nog andere mogelijke oplossingen bekend?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan