Voorgeprogrammeerde pc Vista-loos maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kirst1102

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2007
Berichten
24
Hallo,

Wie kan mij helpen? Ik wil mijn voorgeprogrammeerde laptop Vista-vrij maken. Ik heb een zeer uitgeklede versie van XP klaarliggen maar weet niet hoe ik verder moet. Hoe moet ik überhaupt Vista eraf krijgen? En dan moet ik nog drivers voor XP downloaden maar welke? Op de Acer site, waar de laptop dus van is, staan wel tig soorten drivers, moet ik die allemaal downloaden?

Wie wil mij aan het handje nemen en stap voor stap uitleg geven? Heel hartelijk bedankt alvast!

Kirst1102
 
Als je een originele CD hebt van Windows XP is het niet zo moeilijk: CD erin, opstarten vanaf CD en complete installatie uitvoeren. Vista wordt er dan vanzelf afgehaald. Je zult wel even moeten kijken of alle drivers die je nodig hebt voor XP beschikbaar zijn. Ik zou in ieder geval de netwerkkaart drivers (meestal Broadcom by Acer) en eventueel beeldscherm opzoeken als ik jou was. De rest kun je dan wel doen als je XP weer aan de praat hebt
Tip: maak een recovery backup van de laptop. Mocht het nu toch tegen zitten, dan kun je gewoon alles weer terug zetten.
 
Als je je laptop opstart met de xp-cdrom en erop laat booten, kom je vanzelf in het setup menu.
Daar kun je kiezen voor een formattering. Dan is vista eraf.

Kijk van te voren even naar je apparatenbeheer (onder vista) en schrijf desnoods een aantal drivers op.
Ik bedoel, de namen van de hardware, zoals videokaart, geluid, etc.
Dan kun je naderhand makkelijker zoeken.

Drivers zoeken, doe je inderdaad op de acer homepage, en dan goed kijken naar het btypenummer van je laptop.
Dan vind je de juiste drivers.
Downloaden in een aparte map, liefst met de naam van het onderdeel erbi. Dus netwerk, videokaart, geluid, allen apart.
Daarna kun je de ontbrekende drivers makkelijker vinden.

TIP: Voordat je vista eraf haalt, download alvast een netwerkkaart driver en zet die op een geheugenstick.
Eventueel ook de usb driver. Dan is je geheugenstick naderhand leesbaar.
Wat er weleens wil gebeuren is dat je usb en je netwerkkaart niet in 1 keer werken en je dus eerst in xp een driver moet downloaden of kopieren vanaf stick.
Maar ja, als die dan beiden niet werken.....:confused:
 
Alvast harstikke bedakt maar helaas gaat het niet soepel. Ik heb diverse drivers gedownload en op de laptop gezet maar het lukt niet. Wanneer ik de cd rom laat opstarten geeft ie weer dat er compatibiliteitsproblemen zijn, wanneer ik het via de bios doe zegt ie op een gegeven moment dat ie geen harde schijven kan vinden.

Ik weet niet meer wat ik moet downloaden ook. Bij acer heb je wel 15 soorten, heb ze allemaal erop gezet. Wat doe ik fout. Ik word er echt helemaal gek van....
 
De drivers moet je alleen downloaden, nu niet gebruiken.
Wel opslaan op geheugenstick.
Xp drivers werken natuurlijk niet in vista.

Als de drivers zijn opgeslagen, kun je xp installeren, daarna de drivers gebruiken.

Of bedoel je dat niet?
 
Ok, ik begrijp wat je bedoelt maar dan kan ik nog steeds geen XP installeren helaas. Ik start de cd rom op en dan zegt ie na een paar seconden al dat er geen hardeschijven gevonden zijn en dat ie niet verder installeert. Via F3 moet ik dan de bios (?) blauwe schermen weer verlaten. Vervolgens start ie Vista weer op.
 
Ik start de cd rom op en dan zegt ie na een paar seconden al dat er geen hardeschijven gevonden zijn en dat ie niet verder installeert.

Dan moet je waarschijnlijk een SATA driver zoeken voor de harddisk controller.
 
Goedemorgen

Was ik weer.

Ik heb XP redelijk kunnen installeren, ben bijna klaar maar nu geeft ie een foutmelding bij de laatste afronding.

Iets met Asms erin? deze: Het Bestand asms op CD-rom met Windows XP Professional is nodig.
Type het pad naar het bestand en klik op OK.
Maar wat ik ook doe, niets werkt.

Heb via de Microsoft site geprobeerd maar niets daarvan werkt bij mij. Maar ik kan ook niet terug lijkt wel. Elke keer als ik opstart zegt ie dat ie opnieuw de setup gaat voorbereiden.

Als ik dit google kom ik in verontrustende meldingen terecht met allerlei teremen waar het bij mij ophoudt. Ook weet ik niet hoe ik evt. opnieuw kan installeren. Ik kan nog wel de bios in maar waar kan ik dan opnieuw beginnen? Ik heb bij "boot" de cdrom al op 1 gezet maar dat werkt nu niet meer, waarschijnlijk omdat ie die dus niet kan vinden...

hoe nu verder?
 
Als u niet de handelsversie van de cd met Windows XP (met een hologram) gebruikt maar bijvoorbeeld een 'gebrande' cd, probeert u Setup uit te voeren vanaf een handelsversie van de Windows XP-cd met hologram. U kunt dit controleren door de computer op te starten met de herstelconsole en de map C:\$win_nt$.~ls te bekijken. Kijk of de map Asms aanwezig is. Als deze map ontbreekt of de bestanden erin nul bytes groot zijn, is de cd-rom niet correct gebrand.

Bron: http://support.microsoft.com/kb/311755/nl

Dat kun je natuurlijk ook even checken door de cd in een andere pc te openen
 
Het bestand asms heb ik op de xp cd-rom niet gevonden, wel de map.
D:\I386\ASMS (waarbij D: de driveletter van jou cd-rom is)
Als windows erom vraagt, kun je da map eventueel aanwijzen dmv bladeren.
 
Ik zie het ja. Zelfs en grote rode letters :p

Het ontstaat wanneer je al een extra partitie D: op de harddisk hebt staan, en dan de pc gaat herinstalleren.
Je formatteerd C:, en op dat moment, leest hij de cd-rom als D:\
Na de installatie wordt de 2e partitie of 2e harddisk gevonden, en die krijgt automatisch de letter D:\
Daarna is windows de cd-rom weleens kwijt. (oude bug, stamt uit win9x).

Als je em aanwijst moet het goed gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan