optelfunctie in queries?

Status
Niet open voor verdere reacties.

esther veen

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2007
Berichten
48
Stel; je maakt een querie van een tabel en krijgt daardoor in 1 rij een reeks van bedragen. Hoe kun je die bedragen dan optellen? (Bijvoorbeeld als ik wil weten wat het totaal bedrag is van een reeks projecten met een bepaalde voorwaarde). Volgens mij zit er in die queries namelijk geen optelfunctie, maar je kunt de getallen ook niet kopieren (en dan bijvoorbeeld in excel optellen). Iemand een suggestie?
Alvast bedankt!
 
De meeste databases kennen de functie SUM(tabelveld) wel
 
Dat klopt, maar weet je of die ook in de queries zit? Ik kan het nergens vinden...
 
Ik ben er achter; als je een report ervan maakt, dan kun je de getallen daarna selecteren en in excel optellen, maar dit lijkt me enigszins omslachtig... :)
 
Misschien heb je hier iets aan?
 
Dat klopt, maar weet je of die ook in de queries zit? Ik kan het nergens vinden...

Hij zit verborgen in het venster Queryontwerp.

Aan de linkerzijde heb je een lijstje, beginnend met Veld.
Daaronder vind je ook Functie, daar zit oa de functie SOM in

Ik heb een plaatje bijgevoegd

FunctieSominQuery.jpg
 

Bijlagen

  • FunctieSominQuery.png
    FunctieSominQuery.png
    33,6 KB · Weergaven: 105
Bedankt!
Toch begrijp ik het niet helemaal. Ik had al eens met die sum functie zitten spelen maar kreeg het niet voor elkaar dus dacht dat het dan misschien niet de juiste manier was. Ik heb meerdere getallenkolommen proberen op te tellen en het lukt maar in een enkel geval. Wat doe ik dan fout? Als ik bijvoorbeeld deze drie kolommen heb; projectnaam, projectland en budget, dan kan ik alleen de budgetten optellen als ik de andere twee niet zichtbaar maak. Als ik nog een kolom erbij heb, bijvoorbeeld budget gefinancierd, dan krijg ik die beide getallen kolommen niet meer opgeteld, ook niet als ik de rest niet zichtbaar maak. Ik krijg telkens een foutmelding. Wat moet ik anders doen?
Alvast bedankt!
Esther
 
En als je de querie al gemaakt en opgeslagen hebt, dan lukt het volgens mij ook niet meer, want een opgeslagen querie is alleen nog het tabelletje zelf, en dan zit je niet meer in het design view.
 
Ik geloof dat ik het heb opgelost. Je kunt alleen maar kolommen optellen die ingesteld zijn als getal. Dat is natuurlijk logisch op zich, maar je kunt dus geen querie maken waar onderaan de totalen staan, je kunt alleen het totaal krijgen als losse 'oplossing'. Dat kan met net zoveel kolommen als je wilt, zolang alle kolommen die je wilt laten zien maar aangegeven zijn als 'decimal', en niet als text bijvoorbeeld. Dan lukt het.
En je kunt met de edit functie een al opgeslagen querie weer openen.
Dus volgens mij is dat het antwoord, maar ik was er niet gekomen zonder jullie hulp, dus alsnog hartelijk dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan