Eenrichting verkeer netwerkje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Christoff

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2005
Berichten
337
Ik heb 1 hoofdcomputer(XP home) en 2 nevencomputers (XP pro) via LAN aan elkaar geknoopt via router.
Vanaf hoofdcomputer heb ik toegang tot nevencomputers maar niet omgekeerd.
Op neven computer "zie" ik de hoofdcomputer wel in explorer (netwerkbeheer) maar heb verder geen toegang.
Dan krijg ik melding dat ik niet gerechtigd ben.
M.i. heb ik alles vrijgegeven.
Ik wil ook kunnen printen vanuit nevencomputers op printer welke is aangesloten op hoofdcomputer.Dit gaat dus ook niet.
Internet werkt op alle pc's OK.
Wie heeft er noch ideeen?
 
misschien een stom antwoord maar kan het misschien zijn dat toen je het netwerkje installeerde dat je bestanden delen bij de neven computers wel aan heb gezet maar niet bij je hoofdcomputer.


ps. waarom installeer je geen pro op de hoofdcomp..
 
Nee, dat weet ik heel zeker dat op alle PC's alles vrijgegeven is.
De hoofdcomputer had ik al met home en de andere PC's kreeg ik later met pro.
Alles draait verder perfect dus liever niet veranderen.
 
wat bij mij dan wel meestal werkt is bij alle computers (hoofd En neven) een nieuw netwerk aan maken.

wat je ook kan proberen is een map op de C: en dan delen. Kijk dan even of iedereen de map kan zien en er in kan. is dat niet het geval dat kom ik weer met een volgend bericht.:p

Ps. je kan home upgrade naar pro m.b.v. een pro cd + key. Dan blijft alles het zelfde maar dan met pro. (vergeet nooit een reserve back-up te maken).
 
Maar dat heb ik al gedaan. Alle individuele relevante mappen vrijgegeven op alle PC's
Vanuit hoofdcomp kan ik dan wel in neven PC's komen en werken maar omgekeerd worden de mappen niet eens weergegeven op neven PC's ALleen de netwerknaam wordt aangegeven en verder kom ik niet.
 
Hmm... kan je laten zien of je iets ziet van de computers?
ik had eerst ook zo'n probleem dus ik probeer ff duidelijk in te zien hoe jij zit met je probleem ^^. Zie je de computers wel in Netwerklocaties? of zelf dat niet?
 
Standaard rijtje:
- alle computers dezelfde werkgroep
- alle computers verchillende namen
- op alle computers in ieder geval één map delen
- op alle computers dezelfde netwerkprotocollen gebruiken
- op alle computers bestanden delen aanzetten

meestal klopt één van bovenstaande niet.
 
ok ff paar dingetjes :p

- kan je de computer pingen? (cmd > ping "ip")
- rechtermuis op de map, delen & bevijliging, tabblad bevijliging, voeg dan computers/ users toe


Ps. wat doed de hoofd computer (like: welk doelijnde is de hoofdcomputer de hoofd en de neven de neven.

Ps2. wat reageer je snel:p
 
Pingen heb ik nog niet geprobeerd maar gaan we doen.
De hoofdcomp gebruik ik eigenlijk voor alles. De nevencomp is van mijn vrouw en zij wil eigenlijk alleen maar kunnen printen via de hoofd PC (er is maar 1 printer aangesloten op mijn PC) De tweede PC is eigenlijk niet zo belangrijk maar ik wil het gewoon aan de praat krijgen.
Verder wil ik even zeggen dat ik tot 2 Febr. niet zoveel tijd meer heb daar ik een weekje op vakantie ga.
Vast bedankt voor je moeite zover en hopelijk vervolgen we dan weer.
 
stuur een reactie als je terug ben

byebye, fijne vakantie
 
OK, ben ik weer.
PIngen werkt m.i. perfect
Bij het installeren van de printer op de laptop heb ik de indruk dat het fout gaat.
Krijg steeds een foutmelding dat of printernaam niet juist is of verbinding ontbreekt.
Hoofdcomputer ziet hij wel. Dat moet ook wel anders zou ping test niet goed zijn.
 
welkom terug, leuek vakantie had?

ok back to the point.
hebben alle computers max machteging(full control)?

wat zecht de computer als je een printer probeerd toe te voegen? (Start > printer en fax app... > een printer toevoegen)?

kan je op de server komen met de neve computers (\\computernaam in je explorer).

laat het even hierbij, kijken of we hiermee verer komen
 
Bij mijn weten heb ik alles wat relevant is vrijgegeven of bedoel je wat anders met machtiging?
Wanneer ik een printer toevoeg op de laptop (neven comp) krijg ik die foutmelding zoals eerder gezegd (printernaam of verbinding niet correct)
Via Explorer aanloggen aan de hoofdcomp lukt ook niet.(via IP nummer of via naam)
 
ok dan ligt het puur aan de verbinding tussen de hoofd en neven computers en even niet aan de printer enzo. met andere woorden als je de computer niet eens op mag waarom zou je dan wel de printer mogen gebruiken die daar achter staat ^^.

ok,

hoe staat het met de fire wall? soms als hij aan staat lukt het niet om verbinding te maken.
kan het wel met een straight cross UTP kabel tussen 2 computers.


ps. dit is echt irietand omdat ik het zelf niet kan zien :rolleyes: (extern bureaublad FTW:thumb:)
 
Wel, na uitschakelen van Firewall liet de printer zich toevoegen op laptop.
Testpagina gedrukt en ziet er naar uit dat alles werkt.
Na inschakelen van Firewall gaat het weer fout.
Kan ik Firewall permanent uitzetten, in mijn router zit ook nog een Firewall ingebouwd.
 
ja de firewall op je computer kan je uitschakelen als je een router hebt want de router is zelf al een goede fire wall je hebt alleen nog een virus scanner nodig ^^.
als je alsnog een firewall wil hebben om welke andere reden gebruik dan een softwarematige firewall zoals Zone Alarm (welke ik na de laatste update niet meer zo vind TE beveiligd)

gr,
justin

ps. klink links onderin gelijk op "Vraag is opgelost".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan