Linux dualboot met WindowsXP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, maar wat slaagt op mijn cd-speler? Ik snap niets van alle afkortingen en Atapi cd-rom stond al als eerste, vóór IDE-HDD, wat toch mijn harde schijf is, neem ik aan? Er is ook nog iets dat begitnop MBA geloof ik maar als ik dat activeer start hij op met een PC Boot Agent of zoiets. Maar dan nog wordt gewoon XP gestart.
 
Ja, maar wat slaagt op mijn cd-speler? Ik snap niets van alle afkortingen en Atapi cd-rom stond al als eerste, vóór IDE-HDD, wat toch mijn harde schijf is, neem ik aan? Er is ook nog iets dat begitnop MBA geloof ik maar als ik dat activeer start hij op met een PC Boot Agent of zoiets. Maar dan nog wordt gewoon XP gestart.

managed pc boot agent on disk==>MBA
Welke cd/dvd spelers zitten er nu exact in je pc?
Als je nog een andere hebt dan de atapi zou ik die bovenaanzetten en daar dan je cd in leggen, mss dat je atapi kapot is.

En tegen welke snelheid heb je de cd gebrand?? Dat kan voor problemen zorgen als je te snel brandt.
 
Ik heb de cd gebrand aan 12x, dat zou toch moeten gaan zonder fouten, denk ik. Er zit geen speler met het merk atapi in m'n pc en er staat ook in de BIOS (bij boot configuration) niets anders dat met cd-rom te maken heeft.
 
Die 12x gebrand op dezelfde PC als dat je hem wilt installeren? Dan is het zo'n 3 tot 6x te snel, want je hebt maar 256Mb RAM, zeg je even terug zelf. En dan kan je PC, waarschijnlijk, de datastroom niet aan die er gebrand moet worden. Maar wat zijn precies de specs van je computer?

256 Mb RAM en verder?
Lees dit topic eens als je niet weet hoe eraan te komen Dan kun je meteen zien welke cd-speler je wel of niet hebt. (of dit topic)
 
Laatst bewerkt:
Moet ik dan branden op 4x of 2x?
Mijn specs zijn:

Mainboard : Intel D815EEA
Chipset : Intel i815E/EP
Processor : Intel Pentium III EB @ 1000 MHz
Physical Memory : 256 MB (2 x 128 SDRAM )
Video Card : Nvidia Corp GeForce2 MX/MX 400 [NV11]
Hard Disk : ST340823A (40 GB)
DVD-Rom Drive : SAMSUNG DVD-ROM SD-616
CD-Rom Drive : SAMSUNG CD-R/RW SW-252B
DVD-Rom Drive : HX3103P BDV436U SCSI CdRom Device
Monitor Type : Sampo Technology Sampo Tech. - 16 inches
Network Card : 3COM Corp, Networking Division 3C905C-TX Fast Etherlink for PC Management NIC
Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2
DirectX : Version 9.0c

Het laatste dvd-station is een virtueel station van Deamon tools dus daar moet je geen rekening mee houden. Ik hoop dat je hier genoeg informatie mee hebt.
 
Dankje, het is gelukt nu. Ik schrijf dit berichtje vanuit DSL. Nu heb ik echter wel opgestart vanop de cd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik door middel van een dualboot-menu kan kiezen welk ik kies (XP of DSL)? Er is een optie om de cd te kopieren naar mijn harde schijf maar ik vrees dat hij dan misschien belangrijke bestanden van XP overschrijft of dat ik nog steeds geen dualboot heb waardoor ik DSL op XP moet draaien wat ook weer niet zo snel gaat, neem ik aan. Toch allemaal al heel hard bedankt voor de moeite. Ik heb zeker geen spijt van mijn kennismaking met Linux!
 
Je zit in de goede richting met dat installeren. Als je maar 1 partitie hebt dan zal je inderdaad alles van je hardeschijf wissen voordat DSL geinstalleerd word. MAAR...
Daar kan je wat aan doen door de hardeschijf eerst te resizen, zodat je van je vrije ruimte op je hardeschijf een nieuwe partitie kunt maken. Dan kan je daarop DSL installeren.

Voor hulp bij resizen kan je programma zoeken voor windows (om het vanuit daar te doen) of je kan gebruik maken van de livecd met daarop Gparted (uitleg van de CD)

En om problemen te voorkomen raad ik je aan om eerst even te defragmenteren in Windows.
En eventueel een backup te maken mocht er iets niet goed gaan heb je in ieder geval je data nog
 
Dankje, het is gelukt nu. Ik schrijf dit berichtje vanuit DSL. Nu heb ik echter wel opgestart vanop de cd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik door middel van een dualboot-menu kan kiezen welk ik kies (XP of DSL)? Er is een optie om de cd te kopieren naar mijn harde schijf maar ik vrees dat hij dan misschien belangrijke bestanden van XP overschrijft of dat ik nog steeds geen dualboot heb waardoor ik DSL op XP moet draaien wat ook weer niet zo snel gaat, neem ik aan. Toch allemaal al heel hard bedankt voor de moeite. Ik heb zeker geen spijt van mijn kennismaking met Linux!

Het ziet er naar uit dat we een linux-gebruiker erbij hebben :thumb: :d
 
Daar kan je zeker van zijn:). Maar weet er iemand hoe ik DSL op een veilige manier naar mijn harde schijf krijg. Ik wil namelijk niet de bootbestanden van XP overschrijven of zoiets. Er zit wel een functie in om te kopieren naar de harde schijf maar ik heb ergens gelezen dat je toch zelf nog het een en het ander moet in orde brengen om geen last te krijgen.
 
Daar kan je zeker van zijn:). Maar weet er iemand hoe ik DSL op een veilige manier naar mijn harde schijf krijg. Ik wil namelijk niet de bootbestanden van XP overschrijven of zoiets. Er zit wel een functie in om te kopieren naar de harde schijf maar ik heb ergens gelezen dat je toch zelf nog het een en het ander moet in orde brengen om geen last te krijgen.

En weet je nog waar dat je dat hebt gelezen??
Misschien dat je een aparte partitie moet maken voor DSL, ik ben hier niet zeker van !!!!!!!
 
Staat in de documentatie die bij DSL bij zit, dacht ik. Je kan ze ook vinden op de
DSL Wiki. Ik wil nog wel eventjes zeggen dat ik zeer tevreden ben met DSL. Ik heb ook gOS maar dat is wel trager (maar wel mooier:p).
 
ik heb is even DSL gedownload en het is bekeken, ziet er zeer deftig uit :thumb:, er staat system<tools<op hd installeren (ongeveer), dan opent de terminal en die vraagt dan op welke partitie het moet worden geinstalleerd, dus je zult een Linuxpartitie moeten maken, en goed onthouden hoe die noemt, als je 1 schijf hebt gaat het al zeker op de "hda*" zijn het "*" staat dan voor de nummer van de partitie. Ik raad Gparted aan om partities te maken.
Een linux partitie is EXT3 deze moet MINSTENS 200Mb zijn, ik zou ze persoonlijk veel groter maken, je wilt tenslotte ook iets opslaan :)
Gparted is een livecd en is dus gwn bootable

Maar goed dus het nummer van de linuxpartities onthouden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan