Geluidskwaliteit Ipod?

Status
Niet open voor verdere reacties.

uncle sjohie

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2008
Berichten
39
Ik ben voornemens een Ipod classic 160gb te kopen, aangezien mijn sony Nw-HD5 wat minder aan het worden is, en sony helaas alleen nog maar flash based MP3 spelers maken, met te weinig capaciteit voor mijn doeleinden. Maar nu lees ik hier en daar dat de geluidskwaliteit van de Ipod tov de sony's toch wel wat minder zou zijn. Nu zijn al die kreten terug te voeren op 1 a 2 sites, die een mogelijk verschil hebben gemeten, dus veel is populair gewauwel, en vandaar ook mijn vraag hier, wie heeft er wel eens een laatste generatie ipod met zeg een recente sony/iriver/cowon vergeleken?

Uncle sjohie
 
Het zou me ten zeerste verbazen als de geluidskwaliteit van de iPod zou moeten onderdoen voor die van één van de concurrenten.
Wat wel zo is, is dat die kwaliteit voor een stuk bepaald wordt door de luidsprekers/hoofdtelefoon/oordopjes... De bijgeleverde oordopjes van de iPod waren me zwaar onvoldoende, al zijn ze misschien wel geschikt voor "on the road".
Thuis prefereer ik een Bose hoofdtelefoon, type Triport 'on ear', terwijl de 'in ear' variant ook uitstekende kritieken krijgt. Tegen een prijs, natuurlijk...

Uiteraard wordt de kwaliteit eveneens bepaald door de bitrate waarmee je mp3 gecomprimeerd is, al vraag ik me af of er iemand nog het verschil hoort tussen 256kbps of hoger... Ik rip op 192kbps, wat mij beter klinkt dan de meer gewone 128kbps.
 
Laatst bewerkt:
Het zou me ten zeerste verbazen als de geluidskwaliteit van de iPod zou moeten onderdoen voor die van één van de concurrenten.
Wat wel zo is, is dat die kwaliteit voor een stuk bepaald wordt door de luidsprekers/hoofdtelefoon/oordopjes... De bijgeleverde oordopjes van de iPod waren me zwaar onvoldoende, al zijn ze misschien wel geschikt voor "on the road".
Thuis prefereer ik een Bose hoofdtelefoon, type Triport 'on ear', terwijl de 'in ear' variant ook uitstekende kritieken krijgt. Tegen een prijs, natuurlijk...

Uiteraard wordt de kwaliteit eveneens bepaald door de bitrate waarmee je mp3 gecomprimeerd is, al vraag ik me af of er iemand nog het verschil hoort tussen 256kbps of hoger... Ik rip op 192kbps, wat mij beter klinkt dan de meer gewone 128kbps.

Doordat er 160Gb ruimte is komt er alleen Apple lossless op te staan, en dat die oordopjes pet zijn is algemeen bekend, daarvoor gebruik ik al jaren Sony MDR-EX71's. Ik heb het meer over het audio circuit in de Ipod zelf. Ik heb ooit een 2e generatie Ipod vergeleken met mijn eigen Sony NW-HD5 MP3 speler, en daar zat toch nog wel wat verschil in. (in het voordeel van de Sony) Maar dat was dus een jaar of wat geleden, vandaar dat ik me afvraag of dit inmiddels recht is getrokken. Er is van alles te vinden online over de vorige versies, en dat die steeds beter gingen klinken, maar over de huidige 6e generatie niet echt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan